به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنرانی در شام اربعین در حرم بانوی کرامت که از فضای مجازی و شبکه استانی نور پخش شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ائمه و انبیاء اصلاح است و اصلاح یعنی از بین بردن خرابی؛ حال اگر جامعه و باورها و اعتقادات و رفتارها خراب شود چه باید کرد؟.

وی افزود: هدف امام حسین علیه‌السلام  از قیام اصلاح جامعه‌ای بود که به فساد دچار شده بود همانطور که جامعه زمان شعیب علیه‌السلام به فساد اقتصادی مبتلا بود و انحرافات مالی در جامعه ایجاد شده بود و اصلاح همیشه در مقابل افساد و مصلح در مقابل مفسد است.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: جریان مصلح و مجریان مفسد همیشه در جامعه وجود دارد و غربی‌ها که خودشان مرکز فساد هستند خود را به‌عنوان مصلح می‌دانند و مدعی اصلاح در جوامع می‌شوند.

وی یادآور شد: نخستین مصلحان انبیاء الهی هستند که برای نجات جامعه ارسال‌شده‌اند و اصلاح انواع و اقسامی دارد که شناخت آن‌ها می‌تواند راه گشای بسیاری از امور در جامعه بشود.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: اولین اصلاح و مهم‌ترین اصلاح ، اصلاح اعتقادات و باورها است چراکه  نتیجه باور غلط می‌شود داعش و خوارج نهروان، و نتیجه افساد اعتقادات این می‌شود که عده‌ای  برای کشتن امام حسین علیه‌السلام  سبقت می‌گیرند و فکر می‌کنند عبادت است.

رفیعی در ادامه گفت: خانواده‌ها و جوانان باید خیلی مواظب باورها و اعتقادات باشند و توحید ، معاد ، امامت و شناخت صحیح دین را به‌درستی انجام بدهند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: امروز در جامعه مواجه می‌شویم با افرادی که بدون اینکه به علوم فقهی و دینی آشنا باشند فتوا و نظر می‌دهند و در حوزه دین خود را متخصص می‌دانند درحالی‌که در حوزه دین باید به عالمان دین مراجعه کرد.

وی افزود: نباید کتب شهید مطهری به فراموشی سپرده شود چراکه مطالعه این کتب و دیگر کتب اعتقادی باعث می‌شود انسان در حوزه اعتقادی دارای پشتوانه شود.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: اصلاح رفتارها در جامعه امری لازم است و باید رفتارهای غلط اصلاح شود و منظور از رفتار، طرز تعامل با دیگران و رفتارهای فردی و اجتماعی است و بسیار مهم است که در صورت غفلت باعث گرفتاری می‌شود.

رفیعی یادآور شد: عده‌ای فقط درگرفتن وضو، خواندن نماز، طهارت و نجاست و…وسواس دارند اما در غیبت کردن،  حق‌الناس و ادای وجوهات شرعیِ اصلاً وسواس ندارند!.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: سومین اصلاح، اصلاح روابط است یعنی ایجاد صلح و الفت بین مردم و طبق روایت کسانی که بین دو نفر را صلح بدهند جزو مقربان درگاه الهی هستند.

وی تأکید کرد: رسول خدا می‌فرمایند هفت ویژگی، نماز جماعت، مجالست با علما، ایجاد صلح بین دو نفر، اکرام ایتام، عیادت از مریض، تشییع‌جنازه و سقایت که جبرئیل آرزو می‌کند ای‌کاش جزو انسان‌ها بودم و آن‌ها را انجام می‌دادم.