استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روش های بهره مندی از ثواب زیارت اربعین امام حسین(ع) برای کسانی که به سفرکربلا مشرف نشده اند، گفت: سلام از دور، زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی، زیارت بقاع متبرکه و صالحین، زیارت زائر امام حسین از جمله روش های بهره مندی از ثواب زائران اربعین حسینی است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین محمود اکبری، شامگاه چهارشنبه در شبستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه زیارت اربعین ثواب زیادی دارد و اجر زائر امام حسین(ع) بر عهده خداوند است، گفت: عده زیادی هستند که امکان زیارت امام حسین(ع) را در ماه محرم و در روز اربعین ندارند.

وی افزود: بنابر احادیث و روایت های معصومان زیارت امام حسین(ع) بر شعیان واجب بوده و از جمله اعمالی است که از سوی ائمه معصوم(ع) بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه قم به حدیثی از امام صادق(ع) در این زمینه اشاره کرد، گفت: امام صادق(ع) می فرمایند که شعیان باید به صورت ماهانه امام حسین(ع)ر ا زیارت کنند و اگر نمی توانند باید به یک فضای باز رفته و رو به قبله به امام حسین(ع) سلام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری تصریح کرد: همچنین امام صادق(ع) در ادامه حدیث می فرمایند برای کسانی که امکان رفتن به کربلا وجود ندارد می توانند با فرستادن دیگران به سفر کربلا از ثواب زائر امام حسین(ع) بهره شوند.

وی افزود: از امام حسن عسگری(ع) روایت شده است که کسی که نمی تواند امام حسین(ع) را زیارت کند می تواند به زیارت عبدالعظیم حسنی برود زیرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) مانند امام حسین(ع) است.

استاد حوزه علمیه قم زیارت بقاع متبرکه و قبور صالحان، استقبال از زائران کربلا و زیارت از راه دور را از دیگر روش های بهره مندی از ثواب زائران اربعین حسینی عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری ادامه داد: امام صادق(ع) می فرمایند« هر که می خواهد در جوار پیامبرش(ص) و جوار امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) باشد، زیارت امام حسین(ع) را رها نکند.

وی افزود: امام صادق(ع) در حدیث دیگری به آداب زیارت امام حسین(ع) از راه دور اشاره دارند و به یکی از یاران خود می فرمایند«هرگاه، راه بعضى از شما دور و از خانه اش تا قبور ما مسافت بسیار باشد، در فضاى باز قرار گیرد و دو رکعت نماز بخواند و به راست و چپ نظر بیفکند، سپس سر خود را به سوى آسمان بلند کند و به جانب قبر امام حسین(ع) توجه کرده و بگوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» که در مقابل آن براى او ثواب بسیار نوشته مى شود».