به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی طی سخنانی که از بستر فضای مجازی و صحن‌های حرم بانوی کرامت پخش شد اظهار کرد: انسان برای سلوک هم باید از همت بالا برخوردار باشد و هم باید درصدد اصلاح برخی از امور در زندگی شخصی خود باشد.

وی افزود: انسان باید تمام تلاشش را معطوف به اموری کند که منفعت دنیوی و اخروی برایش داشته باشد و این منافع دنیوی باید زمینه بهره‌برداری امورات اخروی را در پی داشته باشد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بدون اصلاح نفس، رسیدن به درجات بالای سلوک امکان‌پذیر نیست و در امور ظاهری و باطنی باید اصلاحات انجام شود و بدون جهاد نفس و همت برای اصلاح نفس امکان رشد فراهم نمی‌شود چون تا زمانی که رزائل اخلاقی به مکارم اخلاقی تبدیل نشود انسان نمی‌تواند مقامات معنوی را کسب نماید.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: بزرگان و اولیاء الهی اگر به درجات و مقاماتی رسیده‌اند معلول همت بلند و اصلاح نفس بوده است.

وی یادآور شد: در کتاب وسائل الشیعه در باب جهاد نفس، در خصوص اصلاح نفس و وجوب اصلاح نفس روایات متعددی وجود دارد که یکی از این روایات این است که اگر کسی تمام غم و همتش آخرت باشد خداوند تمام غم‌های دنیوی او را برطرف خواهد کرد.

مؤمنی در ادامه گفت: انسان باید در راه اصلاح نفس حداکثر استفاده را داشته باشد و از سخنان نامربوط و بی‌فایده دوری بجوید.

وی افزود: تمام دلواپسی‌ها و دل‌نگرانی‌های دنیوی به خاطر غفلت از یاد خدا و پرداختن به امور دنیوی است.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید به خاطر اوضاع اقتصادی و بیماری کرونا بیشتر به فکر همدیگر باشیم و گره از کار دیگران بازکنیم  تا خداوند گره از کار ما باز کند و خداوند نیازهای انسان‌های را برطرف خواهد کرد.

مؤمنی تأکید کرد: طبق روایت کسی که باطنش را آراسته نماید خداوند ظاهری آراسته نیز عطا خواهد نمود.

وی یادآور شد: نگاه به نامحرم نور را از چهره انسان از بین می‌برد اما اگر کسی از این کار دوری بجوید خداوند چهره نورانی عطا خواهد نمود.

استاد حوزه علمیه افزود: طبق روایت اگر کسی رابطه بین خود و خدای خودش را اصلاح نماید خداوند نیز رابطه بین او و مردم را اصلاح خواهد کرد به همین خاطر انسان نباید درصدد رضایت خلق باشد بلکه اصل را برای رضایت خداوند بگذارد و رضایت خلق در ذیل رضایت خداوند باشد.

مؤمنی خاطرنشان کرد: طبق روایت بدبخت کسی است که آخرت خود را برای دنیای خود بفروشد و بدبخت‌تر کسی است که آخرت خود را برای دنیای دیگران بفروشد.