به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، یکی از خصوصیات حضرت معصومه سلام الله علیها که می‌تواند الگو و اسوه زنان باشد «تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی» است، چراکه در تعریف و تفسیر زن چند تفسیر بین (افراط و تفریط) و (موسع و مضیق) وجود داشته و دارد.

یک نظر بسته و متحجرانه بر این است که زن در نظام هستی افریده شده تا تولید مثل کند و هیچ حق اجتماعی ندارد و نبایست از چهاردیواری خانه خارج شود. در مقابل نگاه روشنفکر مآبانه متاثر از قرائت غربی‌ها است که زن آزاد و بی قید است و می‌تواند تا مرز برهنگی در صحنه اجتماع حضور پیدا کند.

اما حضرت معصومه سلام الله علیها همچون حضرت زهرا سلام الله علیها با شخصیت اسلامی خویش تفسیر سومی از هویت زن را پیش روی همه قرار داده است و آن اینکه زنِ شایسته، آن بانویی است که حضور در اجتماع به هیچ وجه آسیبی به عفت و پاکدامنی وی نزند و از طرف دیگر عفت و پاکدامنی هم مانع از حضور در اجتماع و نقش آفرینی وی نشود و این دو در صورتی قابل جمع است  که زن به گونه ای در جامعه حضور پیدا کند که شخصیت و جایگاهش کانون توجهات قرار بگیرد.

همچنین زن شایسته نیز در اجتماع باید توجه به شخصیت مردان داشته باشد نه ظواهر فیزیکی شخص مردان چراکه حضرت زهرا سلام الله علیها در پاسخ به همین پرسش که زن عفیف چه مشخصه ای دارد فرمودند «خَيْرُ النِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ: بهترین زن، زنی است که مردان را نبیند و مردان هم او را نبینند» (مکارم الاخلاق، ص۲۳۰)

حضرت معصومه سلام الله علیها با همین شخصیت زنانه اسلامی است که در سن بیست و هشت سالگی در حالی که مجرد بود با کاروانی سفر هزار کیلومتری از مدینه تا طوس را در پیش گرفت و در هر یک از شهرهای مسیر خود بذر معرفت و ولایت پاشید تا به امام زمان خود بپیوندد و این پیامی در خود داشت که زن می تواند در عین اجتماعی بودن، عفیف و محجب باشد و در عین محجب وعفیف بودن، اجتماعی باشد.

سیدمحمدتقی قادری، پژوهشگر حوزوی