به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرکتولی عصر امروز طی سخنانی در سالروز شهادت امام هادی علیه‌السلام در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: وجود مبارک امام هادی علیه‌السلام در سال ۲۱۲ هجری در شهر مدینه متولد شدند و یکی از مهم‌ترین حوادث زندگانی این امام معصوم در تولد، ماجرای ازدواج امام جواد علیه‌السلام با مادر امام هادی علیه‌السلام است که شاید مخاطبان از مادران اهل‌بیت(ع) و مخصوصاً از مادر امام هادی علیه‌السلام اطلاعاتی چندان نداشته باشند.

وی افزود: مادر امام هادی علیه‌السلام اهل مدینه و عربستان نبودند و طبق نقل تاریخ از بانوان با کرامت مغرب زمین بوده‌اند و نام مبارکشان سمانه می‌باشد و به‌قدری این بانوی بزرگوار مقامات عالی دارند که امام جواد علیه‌السلام در این خصوص می‌فرماید این بانو عارف به‌حق امام معصوم بوده‌اند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: این بانو به‌قدری مورد اعتماد امام جواد علیه‌السلام بودند که امام هادی علیه‌السلام می‌فرماید مادرم عارف به مقام شامخ امام زمان خودشان بوده‌اند و بعد از ازدواج این بانوی بزرگوار با امام جواد علیه‌السلام، حدود یک سال بعد امام هادی علیه‌السلام در شهر مدینه متولد شدند و امام هادی علیه‌السلام از افق وجودی این بانو در عالم هستی طلوع نموده است.

میرکتولی خاطرنشان کرد: امام هادی علیه‌السلام دومین امام معصومی است که قبل از بلوغ به امامت رسیده‌اند تا مجدداً مردم توسط خداوند مورد آزمایش و امتحان الهی قرار بگیرند و این امام معصوم در سن هشت‌سالگی سکان هدایت و رهبری جامعه را به دست بگیرند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه یادآور شد: خداوند برخی از رهبران دینی را قبل از بلوغ به امامت و رهبری جامعه برگزیده است و امثال عیسی بن مریم و یحیی بن زکریا و امام جواد علیه‌السلام و امام هادی علیه‌السلام از مصادیق این انتخاب الهی است.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: بعدازاینکه امام هادی علیه‌السلام در سال ۲۲۰ به امامت انتخاب شدند عده‌ای تشکیک داشتند و به خاطر اعتقاد ضعیفی که داشتند نتوانستند با این انتخاب الهی کنار بیایند.

وی افزود: برای بعضی از افراد جامعه قابل قبول نبود که یک کودک هدایت و رهبری جامعه را بر عهده بگیرد و پیامد این مسئله این شد که عده‌ای از افراد به برادر امام هادی علیه‌السلام یعنی جناب موسی بن مبرقع که انسانی باکرامت و بافضیلت بود، روی آوردند و دست از امامت امام هادی علیه‌السلام برداشتند.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: کسانیکه به‌سوی موسی بن مبرقع روی آوردند توسط ایشان به توبه فراخوانده شدند و موسی بن مبرقع فرمودند امام معصوم در حال حاضر امام هادی علیه‌السلام است و مردم را از اطراف خودش به سمت امام هادی علیه‌السلام هدایت نمود و در این زمینه موفق هم شدند.

میرکتولی تأکید کرد: وجود مبارک امام هادی علیه‌السلام در شیوه تربیت مردم و هدایت انسان‌ها و قرار دادن آن‌ها در راه مستقیم به شیوه امام سجاد علیه‌السلام بود چراکه هرکدام از ائمه معصومین شیوه خاصی برای هدایت جامعه را انجام می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: امام هادی علیه‌السلام از طریق ادعیه و زیارات در تربیت جامعه اقدام نمودند و یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به عرفان و مقام اهل‌بیت(ع) مراجعه به زیارات و ادعیه‌ای است که از ناحیه ائمه معصومین به ما رسیده است.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: از ناحیه امام هادی علیه‌السلام ادعیه و زیارات فراوانی به دست ما رسیده است که زیارت جامعه کبیره تنها یکی از همین زیارات و ادعیه نورانی است که خودش به‌تنهایی یک دریای بیکران از معارف اهل‌بیت(ع) است و سندی بسیار متقن و محکم در حقانیت اهل‌بیت(ع) می‌باشد و دریچه‌های معرفتی بسیار زیادی را برای مراجعین باز می‌کند.

میرکتولی در پایان گفت: از مهم‌ترین فرازهای زیارت جامعه کبیره تبیین حقوق متقابل بین تمام مردم عالم و اهل‌بیت(ع) است و به‌نوعی گوشزد کننده این است که اهل‌بیت(ع) رهبران تمامی مخلوقات عالم هستی هستند.