به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، ۲۵ رجب‌المرجب مصادف است با شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام به‌عنوان امام شیعیان که توانستند در دوران امامت‌شان برگ زرینی در احیای مکتب تشیع و حراست از این مکتب رقم بزنند.

دوران امامت امام موسی کاظم علیه‌السلام با حكومت جور حاکمان بنی‌عباس چون منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون‌الرشید هم‌زمان بود اما این امام بزرگوار توانست در کنار تمام محدودیت‌های ایجادشده و خفقان حاکم بر جامعه، وظیفه هدایت‌گری خود را به معنای واقعی کلمه انجام دهد و این محدودیت‌ها نتوانست خللی در پیشبرد اهداف امامت ایجاد کند.

 می‌توان از امام کاظم علیه‌السلام به‌عنوان امامی یاد کرد که با مدیریت و سازمان‌دهی به‌موقع و استفاده از نیروهای مخلص در دربار حکومت جور برگ زرین دیگری در دوران امامت خود به منصه ظهور برساندند و از این طریق توانستند کمک‌های بزرگی را به شیعیان انجام دهند.

ستاره پرفروغ کاظمین بااینکه سالیان سال در زندان حاکمان جور بودند اما در دوران ۳۵ ساله امامت خود توانستند با تبلیغ دین خداوند و گسترش فرهنگ اسلام، تبیین و تشریح معارف و احکام الهی در قالب احادیث بلند و کوتاه و پاسخ به سؤالات شفاهی و کتبی و. . . به حراست از مکتب تشیع بپردازند.

تربیت شاگردان و ایجاد سازمان وکالت و مشروعیت زدایی از حکومت جور و شکستن هیمنه پوشالی بنی‌عباس از دیگر اقدامات امام کاظم علیه‌السلام در دوران خفقان بود که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان الگویی برای مقابله و مبارزه با حکومت جور یاد کرد.

یکی دیگر از ابعاد بسیار مهم دوران امامت امام کاظم علیه‌السلام تربیت اصحاب مخلص و به‌کارگیری آن‌ها در مراکز حساس حکومتی در راستای خنثی‌سازی نقشه‌های شوم دشمنان و کمک به شیعیان و حراست از مکتب تشیع است که در نوع خود بی‌نظیر است و می‌توان به‌عنوان نمونه از «علی بن یقطین» نام برد که توانست با راهنمایی و هدایت‌گری امام کاظم علیه‌السلام خدمات ارزنده‌ای را به کیان تشیع ارائه کند.

امام کاظم علیه‌السلام نماد مبارزه و مقاومت مقابل حاکمان جور است که توانستند در عین محدودیت‌های ایجادشده و سخت‌گیری حاکمان جور به گسترش فرهنگ اسلام اقدام کنند و در این راستا با تمام توان از ظرفیت‌های مختلفی استفاده کردند و حبس و خفقان حاکم در دوران امامت هم نتوانست مانع پیشبرد اهداف ناب اسلامی ایشان شود.

روش برخورد امام کاظم علیه‌السلام با شیعیان مخلص و همچنین دشمنان جاهل و دشمنان آگاه نیز در نوع خود بی‌نظیر است چراکه این امام بزرگوار روش‌های مختلفی در مقابله با این طیف‌ها در پیش داشتند و با دسته‌بندی دوستان و دشمنان به‌صورت نرم‌افزاری و سخت افرازی هدایت‌گری و مبارزه را با تمام توان انجام می‌دادند.

فعالیت‌های امام کاظم علیه‌السلام علیه حکومت جور در دوران امامت خود همواره زمینه زندانی شدن حضرت را فراهم می‌سازد که درنهایت هم این امام بزرگوار در زندان به شهادت رسیدند اما با وجود طولانی شدن مدت اسارت حضرت، نباید از دستاوردهای سیاسی و اجتماعی ستاره پرفروغ کاظمین در دوران حیاط‌شان غافل شویم.