پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها_حسین حسنی: اعتقاد به مهدویت یکی از فراگیرترین اعتقادات بشر در طول تاریخ بوده و تمامی ادیان از ادیان توحیدی گرفته تا ادیان غیرتوحیدی به آن اعتقاد دارند بنابراین آمدن منجی و مصلح واقعی و تشکیل دهنده حکومت جهانی، یک اصل قطعی و مسلم و پذیرفته شده میان پیروان تمام ادیان و مذاهب و ملل است.

پیروان همه ادیان ابراهیمی عقیده دارند که در یک عصر تاریک و بحرانی جهان که فساد، بیدادگری و بی دینی همه جا را فرا گرفته است یک نجات دهنده بزرگ جهان پیدا می شود که به واسطه نیروی فوق العاده غیبی اوضاع آشفته جهان را اصلاح می کند و خدا پرستی را بر بی دینی و مادی گری غلبه خواهد داد.

این نوید خوش علاوه بر کتاب های آسمانی مانند «جاماسب نامه» کتاب مقدس زرتشتیان، «تورات» یهودیان، «انجیل» مسیحیان و قرآن در کتابهای ادیان غیر آسمانی مانند بوداییان و برهماییان نیز ذکر شده است و هر کدام از ادیان مختلف با نامی خاص از مهدی موعود یاد می کنند.

برای مثال در آیین زرتشتی با نام «سوشیانس» به معنی نجات دهنده، در آیین یهود با نام «ماشیع» به معنی مهدی بزرگ، در دین مسیحی به نام «مسیح موعود»، در آیین هندی با نام «آواتار»، در آیین بودایی با نام «بودای پنجم» و در آیین برهمایی با نام «ویشنو» از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف یاد می کنند و تفاوت مهدی موعود در اسلام و سایر ادیان در این است که در اسلام به طور کامل و با ذکر صفات ظاهری و باطنی معرفی شده است ولی در سایر ادیان چنین نیست و به ذکر نام بسنده کرده اند.

نکته قابل توجه این است که در میان ادیان آسمانی هر ملتی آن نجات دهنده غیبی را از خودش می داند؛ زرتشتیان او را ایرانی و از پیروان زرتشت می دانند، یهودیان او را از بنی اسرائیل و پیروان موسی می شمارند، مسیحیان ایشان را از نسل حواریون و مسیحی می دانند و مسلمانان ایشان را از بنی هاشم و فرزند پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله می دانند.ولی مشخصاتی که در سایر ادیان برای نجات دهنده جهانی ذکر شده است قابل انطباق با مهدی موعود در اسلام و فرزند بلا فصل امام حسن عسکری علیه السلام است بنابراین می توان ایشان را از نژاد ایرانی برشمرد زیرا مادر امام سجاد علیه السلام که جد امام زمان عجل الله فرجه الشریف هستند یک شاهزاده ایرانی با نام شهربانو دختر یزگرد سوم پادشاه ایران بوده اند.

همچنین بنی هاشم از نسل حضرت اسماعیل علیه السلام و بنی اسرائیل از نسل حضرت اسحاق علیه السلام هستند و هر دو از نسل حضرت ابراهیم علیه السلام محسوب می شوند. حضرت مهدی با مسیحیان نیز نسبت دارند زیرا بنا بر روایات مادر ایشان یک شاهزاده رومی با نام «ملیکا» که بعد از ازدواج با امام عسکری علیه السلام به نام «نرجس» تغییر نام دادند از نوادگان شمعون بن حمون بن صفا، وصی حضرت عیسی علیه السلام بوده است.

در اسلام نیز با وجود اینکه در دوران حکومت بنی امیه و بنی عباس موضوع مهدویت جنبه سیاسی پیدا کرده بود و نقل و ضبط احادیث با موضوع غیبت و قیام تا حد زیادی ممنوع بوده است ولی در روایات اهل سنت نیز بر متولد شدن فرزند امام حسن عسکری علیه السلام و غیبت ایشان اشاره شده است از جمله شعرانی از علمای اهل سنت در کتاب الیواقیت و الجواهر آورده است که مهدی فرزند امام عسکری علیه السلام است که در نیمه شعبان سال ۲۵۵ متولد شد و زنده باقی خواهد ماند تا با حضرت عیسی علیه السلام ظهور کند و همچنین در همین کتاب از ابن عربی نقل کرده است که وقتی ظلم و جور زمین را فرا گرفت مهدی خروج می کند و زمین را پر از عدل و داد می سازد. آن جناب از اولاد رسول خدا صلوات الله علیه و نسل فاطمه سلام الله علیها و پدرش امام حسن عسکری علیه السلام است.

بنابراین عقیده به ظهور یک نجات دهنده جهانی، نوعی عقیده مشترک دینی است که از وحی خداوند سر چشمه گرفته و همه پیامبران به آن بشارت داده اند و همه ملل در انتظار آن هستند در نتیجه درست نیست که مهدی موعود عجل الله فرجه الشریف را به ملت معینی اختصاص دهیم زیرا ایشان می آید تا با عناوین اختلاف انگیز از قبیل نژاد، ملیت، قومیت و … مبارزه کند و همه جهان را زیر پرچم واحد به دین واحد فرا بخواند. بنابراین باید ایشان را مهدی موعود جهانیان دانست که حمایت کننده و مروج حزب خدا پرستان خواهد بود و پیروزی ایشان پیروزی تمام انبیاء و مردمان صالح است که همه مردم را به اسلام به عنوان دین تکامل یافته الهی دعوت خواهد کرد.