به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در سخنرانی شب ششم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه بحث شب‌های گذشته پیرامون حالات چهارگانه قلب گفت: حالت اول حالت رفع قلب بود که نشانه های آن انجام واجبات، ترک محرمات و اشتیاق عبادت بود.

وی دومین حالت قلب انسان را با توجه به روایتی از امام صادق حالت فتح و فراخی قلب دانست و گفت: راضی بودن از زندگی و مقدرات الهی نشانه فتح قلب است و کسی به مقام رضا و فتح قلب می رسد که به خداوند یقین داشته باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اگر انسان به آنچه خدا برایش مقدر کرده راضی باشد مصیبت های بزرگ برای او کوچک می شود، افزود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند که اگر به قضای الهی راضی شدید عیش و زندگی شما خوش می شود و به غنی و توانگری دست پیدا می کنید و همچنین فرمودند هر فردی می خواهد توانگر شود باید به آنچه خدا برایش مقدر کرده راضی باشد.

وی با بیان اینکه بیانات حضرت علی علیه السلام آرامش بخش است و روانشناسان باید پای سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام بنشینند، ادامه داد: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند اگر در بلاها صبور و زمانی که گرفتار نیستید نسبت به نعمات شاکر و به آنچه خدا مقدر کرده راضی بودید خدای تعالی برای شما رضایت رقم می زند و همچنین فرمودند که هر فردی می خواهد بلا از او دفع و یا رفع شود و عذاب آخرت از او برداشته شود باید راضی به قضا و حکم الهی و صابر نسبت به بلا باشد.

مؤمنی افزود: امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند اگر کسی می خواهد به غنی و توانگری در دنیا برسد باید از آنچه در دست مردم است مأیوس شود و نگاهش به دست مردم نباشد و قانع باشد به آن چیزی که به او داده شده و راضی به آنچه خدا برایش مقدر کرده است.

وی در ادامه به نشان های فتح قلب اشاره کرد و گفت: اولین نشانه فتح قلب توکل داشتن به خدا است و ما باید بدانیم همه چیز در ید قدرت الهی و رزق ما به دست خداوند است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خدا رزق ما را از جایی که گمان نمی کنیم می رساند و ما نباید مأیوس شویم، افزود: مرتب باید دعا کرد که خدا رزق ما را به دست شرار خلق قرار ندهد و شرار خلق کسانی هستند که وقتی مزد کار انسان را می دهند منت می گذارند و از شرار خلق بدتر کسانی هستند که رزقی به انسان نرسانده و منت می گذارند.

وی دومین نشانه فتح قلب را صدق دانست و گفت: ما باید صدق در گفتار و صدق در عمل داشته باشیم زیرا دروغ کلید تمام گناهان است و نشانه انسان منافق این است که وقتی حرف می زند دروغ می گوید، وقتی قول می دهد خلف وعده می کند و وقتی امانت می گیرد خیانت در امانت می کند.

مؤمنی سومین نشانه فتح قلب را یقین به خدا دانست و افزود: کسی که خود را عبد خدا بداند و دستورات خداوند را بپذیرد و به آن عمل کند به مقام یقین رسیده است که باعث فتح قلب می شود.