به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها که در روایات از آن به حرم اهل بیت(ع) تعبیر شده است در واقع محل حضور چهارده معصوم علیهم السلام و زیارتگاهی برای همه اهل بیت(ع) است و ثواب زیارت از نزدیک برای کسانی که از زیارت قبور ائمه(ع) محروم هستند در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها به آنان داده می شود.

در زیارت نامه ای که امام رضا علیه السلام برای حضرت معصومه سلام الله علیها انشاء کرده اند تمامی ائمه(ع) را با ضمیر حاضر خطاب قرار داده اند که نشان دهنده حضور اهل بیت(ع) در این حرم مقدس است که اهمیت ویژه این حرم را در میان اهل بیت (ع) نشان می‌دهد.

از این رو این حرم مطهر در عزاداری ها و اعیاد اهل بیت(ع) همواره مورد توجه عاشقان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و محل حضور، تجمع و عرض ارادت آنان بوده است و این سنت مبتنی برروایات در میان شیعیان رواج داشته است.

ویژه‌ترین مراسمی که هر ساله در احرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برپا بوده مراسم عزاداری سالار شهیدان به عنوان بزرگترین مصیبت اهل بیت(ع) بوده که همواره عزادارن از دور و نزدیک در این حرم مطهر حضور می‌یافتند و این حرم مرکز عزاداری شیعیان و دوستادارن اهل بیت(ع) در این منطقه بوده است.

به همین منظور مردم موقوفاتی را وقف عزاداری محرم و روز عاشورا در حرم مطهر بانوی کرامت می‌کردند و در برخی اسناد حرم مطهر در سال ۱۳۴۷ از حضور نزدیک به ۱۵۰ هیأت بزرگ در روز عاشورا در حرم مطهر یاد شده است که با وجود سختی های فراوان از اقصی نقاط دور و نزدیک خود را برای عزاداری به حرم مطهر بانوی کرامت می رساندند تا از نزدیک عرض ارادت و تسلیت به خاندان عصمت داشته باشند.

در ادامه برخی از تصاویر تاریخی عزاداری روز عاشورای اباعبدالله علیه السلام در سال‌های ۴۷ تا ۵۷ در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها را که نشان دهنده نحوه پوشش ویژه زنجیرزنان، نحوه عزاداری‌ها و چارپایه‌خوانی و اختصاص یافتن صحن امام رضا علیه السلام به زنان در حرم مطهر بوده را از نظر می‌گذرانیم؛