به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد در ادامه تفسیر سوره توبه به آیه ۴۰  این سوره اشاره و اظهار کرد: خداوند در آیات قبل روی مسأله جهاد در برابر دشمنان توصیه و تأکید داشته و در این آیه می فرماید اگر خدا را یاری نکنید خدا قادر است پیامبر خود را یاری کند.

وی با بیان اینکه کفار نقشه قتل پیامبر(ص) را در لیله المبیت کشیده بودند، گفت: خداوند پیامبر(ص) را از این توطئه خبر کرد و به ایشان دستور داد که از مکه به مدینه مهاجرت کنند و امیرالمؤمنین را به جای خود در مکه گذاشتند و خودشان به غاری در اطراف مکه رفته و سپس به مدینه هجرت کردند.

تولیت حرم بانوی کرامت گفت: خداوند در این آیه به یکی از نصرت‌های خودش به پیامبر(ص) در این مهاجرت اشاره می کند و می‌فرماید ای مردم اگر شما پیامبر را یاری نکنید خداوند او را یاری می کند؛ در هنگامی که پیامبر(ص) از شهر بیرون رفتند و فقط یک نفر با ایشان بود به او فرمودند نگران نباش زیرا ما در راه خدا به وظیفه خود عمل کردیم و خداوند باطل را پایین و جریان حق را بالا می‌برد.

وی افزود: مسلمانان صدر اسلام وقتی این پیام خداوند را دریافت کردند فهمیدند که دست خدا پشت سر پیامبر(ص) است و با خود گفتند که چرا ما به یاری و نصرت پیامبر نشتابیم؛ بنابراین اگر دشمن بخواهد ملتی را به ضعف نفس وادار کند یکی از راه‌ها این است که افتخارات آن ملت را از آنها بگیرد و القاء کند که دانشمند آنها دانشمند نیست، نخبه آنها نخبه نیست و توانایی آنها توانایی نیست و از این طریق آنها را تحقیر کند.

سعیدی گفت: یکی از نکات مهم و پیام این آیه یادآوری آن خاطره پر شکوه و نصرت پیامبر(ص) به دست خدا است که ما مسلمانان باید به یاد داشته باشیم و به این نصرت خدا از پیامبرش ایمان داشته باشیم.

وی در خطبه دوم با اشاره به آغاز دهه مبارک فجر در هفته پیش رو گفت: همانطور که شهید مطهری گفت امام خمینی(ره) به هدفش، راهش و ملتش ایمان راسخ داشت و به آنچه گفته بود عمل کرد و همین باعث جاودانگی و پیروزی امام بود و در دهه فجر ملت عزیز ما باید با حکومت فاسد پهلوی آشنا شوند و دستاوردهای نظام را یاد کنند و مسئولان هم برای تحقق شعار سال تلاش مضاعف داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در ستان قم با اشاره به نزدیک شدن به ماه رجب گفت: ماه رجب از ماه‌های حرام و ماه دعا و عبادت است و امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر(ص) فرمودند رجب ماه خدا و ماه بارش رحمت الهی است بنابراین باید این ماه را قدر بدانیم و از اعمال این ماه از جمله اعمال لیله الرغائب، خواندن ادعیه و زیارت رجبیه، اعتکاف و روزه غافل نشویم.

وی با اشاره به اینکه اول ماه رجب میلاد امام باقر علیه السلام است، افزود: امام باقر علیه السلام در دوران امامت ۱۸ ساله خود اسوه کامل تلاش و مبارزه خستگی ناپذیر برای ترویج و انتشار دین، کلمه حق و راه اندازی جریان فکری درست در دنیای آن روز بودند.

سعیدی در ادامه به وظیفه شرعی و انقلابی دولت در مقابل مردم و بازار اشاره کرد و گفت: دولت نباید از گرانی‌های سرسام‌آور غفلت کند و همانطور که در سخنرانی ها از مشکلات معیشتی نام می برند در عمل هم گام‌های اساسی و جدی برای رفع این مشکلات بردارد.

وی با بیان اینکه الان ذخیره کالای اساسی در کشور به اندازی کافی است و باید این کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: توزیع بسته جامع معیشتی، کنترل تورم و نظارت بر بازار باید با قاطعیت انجام شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار ذاکران و مداحان اهل بیت که در سالروز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار شد اظهار کرد: ایشان در این دیدار ویژگی‌های جامعه فاطمی ایران را برشمردند و در رابطه با وظایف هیأت‌های مذهبی تأکید کردند که ذات هر هیأت مذهبی هسته مقاومت بودن برای احیاء امر اهل بیت(ع)، کانون جهاد تبیین و تقویت پیوستگی بین امت و امامت بودن است.

وی افزود: دومین کارویژه هیأت‌های مذهبی ایجاد بستر روشنگرانه، بصیرت افزا و جذاب برای جوانان، صیانت از باورها و ارزش‌ها و مقابله با جنگ نرم است زیرا اهمیت دادن به جوانان از دستورات اهل بیت(ع) است بنابراین هیأت که محل تجمع جوانان است باید همراه با تعمیق توسل و محبت اهل بیت(ع) باشد.

سعیدی ادامه داد: هیأت برای اینکه کانون جهاد تبیین باشد الزاماتی دارد که اول دشمن شناسی و شناخت حربه‌های دشمنان از جمله تضعیف باورها و ارزشها و ترویج سبک زندگی غربی و دوم شناخت و رعایت ذات هیأت است که در آن هنرمندی نهفته است ولی باید توجه داشت که ضوابط اخلاقی و فقهی و شأن مذهبی هیأت حفظ شود، زیرا مداحی موسیقی پاپ نیست.

وی افزود: سومین الزام هیأت ارتباط مستمر با افراد مرتبط با هیأت، کمک‌های مؤمنانه و خدمت‌های اجتماعی بی منت و توسعه شبکه سازی از طریق ارتباط با مردم، چهارمین الزام دعوت از مداحان و سخنرانان شایسته و پنجمین الزام تقویت هیأت در فضای مجازی است.