به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها،  حجت الاسلام والمسلمین لونی الیگودرزی در سخنرانی شنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خانواده به دلیل اینکه یک اجتماع کوچک است و مؤلفه های یک جامعه را دارد دارای ابعاد گوناگون است، اظهار کرد: تعامل بین اعضای خانواده، روابط و پیوندهای عقلی، عاطفی و رفتاری و مدیریت خانواده بسیار مهم است.

وی با اشاره به توقعاتی که همسران از همدیگر دارند به ویژه توقعات معنوی در حمایت یکدیگر برای رشد معنوی، گفت: در زندگی مشترک که قرآن زن و مرد را مکمل یکدیگر می‌داند، نگاه زن و شوهر به هم به عنوان ارکان زندگی و الگوهای رفتاری در خانواده بسیار مهم است.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت افزود: برخی انسان ها در زندگی به شدت مسئولیت گریز و بی مسئولیت هستند و همه چیز را بر دوش همسر خود می‌اندازند که این زندگی پایدار نیست؛ برخی انسان‌ها هم مسئولیت را تقسیم بندی می‌کنند ولی بسیاری از موارد در خانواده مانند مسائل تربیتی و عاطفی قابل تقسیم بندی نیست و باید هم پدر و هم مادر وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

وی با بیان اینکه ابراز محبت باید در لحظه لحظه زندگی وجود داشته باشد، گفت: اینجا مرد و زن نمی‌توانند تقسیم مسئولیت کنند زیرا هر دو مسئول هستند که کانون خانواده را پر از عطر محبت نسبت به اعضای خانواده کنند.

لونی الیگودرزی با بیان اینکه هیچ روایتی ابراز عواطف را بین مرد و زن تقسیم نکرده است، افزود: اگرچه عاطفه مرد به اندازه زن نیست ولی ابراز عاطفه از مرد سلب نمی‌شود و در روایت داریم که عبارت دوستت دارم که مرد به همسرش بگوید هیچ وقت از دل او بیرون نمی‌رود.

وی در شرایط امروز که عصر ارتباطات است احساس مسئولیت عاطفی و جذب عاطفی در خانواده را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: اگر قلب بچه خود را از دست بدهیم افکار و گرایشات او هم از دست خواهد رفت بنابراین تقسیم بندی ابراز عاطفه و خرد ورزی و منطقی اندیشیدن در خانواده نادرست است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در خانواده نباید توقعات ظالمانه از همسر داشته باشیم، افزود: امام صادق علیه السلام می فرمایند سودمندترین حالات روحانی و ملکوتی برای کسی است که از دیگران مأیوس باشد یعنی انتظار از دیگران نداشته باشد؛ امیرالمؤمنین(ع) نیز فرموده اند که عاجزترین مردم کسی است که از اصلاح خودش ناتوان است.