به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ خانم همتی امروز در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها با اشاره به فراز نهم از دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه گفت: در این فراز از دعا می‌خوانیم که خدایا! اگر والدین من در گفتار تند و کردار ناپسند بر من تعدی کردند، یا حقی از من ضایع کردند و در انجام‌وظیفه خود کوتاهی نمودند، من از آن‌ها درگذشتم و بخشیدم و از تو می‌خواهم که عتابت را از آن‌ها برداری ،چون من رفتار آن‌ها را درباره خود نیک شمرده‌ام.

وی اظهار داشت: حق‌شناسی از والدین به‌قدری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که در صورت بدرفتاری آن‌ها یا کوتاهی در امر تربیت، مانع از خیر و احسان الهی برای والدین نمی‌شود. همچنین وظایف فرزندان در برابر والدین از اهداف تربیتی صحیفه سجادیه در زمینه ارتباط با والدین است که بر اساس آن باید هرچه بیشتر فرزندان را نسبت به وظایف خود در مقابل والدین، همچون اطاعت، احترام، گذشت و احسان در حق آنان آشنا و ایشان را به انجام آن وظایف تشویق کرد.

کارشناس معارفی حرم تصریح کرد: وظایف والدین در برابر فرزند، مسئله علاقه به فرزند و توجه به نیازهای وجودی او یکی از عوامل سعادت در چارچوب نظام تربیتی صحیفه سجادیه است.

وی افزود: بحث از اهداف تربیتی در قالب توجه به وظایف والدین در قبال فرزندان، ناظر بر تعیین حقوقی است که باید از سوی والدین رعایت شود. این حقوق عبارت است از محبت واقعی به فرزند که یکی از ارکان مهم تربیت، برقراری ارتباط بر اساس محبت است. منظور از محبت ایجاد شرایطی است که در آن محبت واقعی و معقول نثار فرزند شود، به‌طوری‌که شبهه بی‌تفاوتی به فرزند و سهل‌انگاری در تربیت او پیش نیاید.

همتی با اشاره به سخن امام سجاد علیه‌السلام در فراز دهم از دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه، اظهار کرد: این امام همام می‌فرمایند: حق والدین برمن واجب تراست و احسان آن‌ها بیشتر، و نعمت آن‌ها بزرگ‌تر از آن‌که دادخواهی کنم و به‌مانند عمل آنان، والدینم را قصاص دهم. ای خدای من! چه روزگار درازی که در پرورش من گذرانیدند و چه اندازه بر خود تنگ گرفتند تا زندگی برمن فراخ باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر والدین فرزند خود را در کودکی به دلیل شاغل بودن در مهدکودک گذاشتند، قرار نیست فرزند، والدین خود را به جهت پیری، در آسایشگاه سالمندان قرار دهند، چراکه والدین تأمین مایحتاج زندگی و رفع نیازهای مادی فرزندان را همواره بر تأمین نیازهای مادی خود ترجیح می‌دهند و حاضرند زندگی را بر خود سخت بگیرند تا فرزندشان درآسایش و رفاه باشد.

کارشناس معارفی حرم اظهار داشت: احترام و اهمیت به پدر و مادر در سطحی است که قرآن کریم در سوره نساءآیه ۳۶، سوره بقره آیه ۵۳ و سوره انعام آیه ۱۵۱ احسان به پدر و مادر را درکنار توحید و یکتاپرستی ذکر می‌کند؛ «واعبدوالله ولاتشرکوا به شیا وبالوالدین احسانا» و خدا را بپرستید و هیچ‌چیز را همتای او قرار ندهید و به پدر و ما در نیکی کنید.

همتی ابراز داشت: این امام همام دریکی از دعاهای خود در صحیفه سجادیه توصیف جامعی از موقعیت برجسته والدین و منزلت والای ایشان و حقوق و تکالیفی که فرزندان نسبت به آنان دارند را بیان نموده‌اند. یکی از نکات ارزشمندی که از این دعای شریف به دست می‌آید این است که فرزندان موظفند در حق والدین خود دعا کنند.

کارشناس معارفی حرم بانوی کرامت گفت: حضرت(ع) در فرازی از دعاهایشان می‌فرمایند: خداوندا! پس از هر نماز من و هر وقت دیگر از شب و روز و در هر ساعت روز پدر و مادرم را از یاد مبر. خدایا! درود فرست بر محمد و خاندانش و مرا به سبب دعایی که در حق ایشان می‌کنم بیامرز و پدر و مادرم را به سبب نیکی و مهربانی که در حق من کرده‌اند، از بخشش خویش بهره‌مند فرما و به شفاعت من از ایشان خشنود باش و آنان را گرامی بدار و به‌جاهای امن و آسایش بهشت برسان.

وی خاطرنشان کرد: حضرت در این فراز از دعا از خداوند شفاعت والدین را برای فرزند و شفاعت فرزند برای والدین را طلب می‌کند و می‌فرمایند: خدایا! والدینم را شفیع من گردان، اگر آن‌ها را پیش از من آمرزیده‌ای و مرا شفیع ایشان گردان، اگر مرا پیش از والدینم آمرزیده‌ای تا من و پدر و مادرم در سایه لطف و رأفت تو در سرای کرامت و جایگاه بخشش و رحمت تو، هم‌نشین هم گردیم.

همتی در پایان اظهار داشت: همان‌طور که دعای والدین موجبات عاقبت‌به‌خیری فرزندان را فراهم می‌کند، دعای فرزندان در حق والدین موجب رحمت و آمرزش والدین است.