به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حمید میرباقری شب گذشته در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل‌عمران، با تأکید بر اینکه در گذرگاه‌های مختلف تاریخی مردم عموماً بعد از بعثت انبیا و پیروزی انقلاب‌ها، دوران سخت و گرفتاری‌های گذشته را فراموش می‌کنند، اظهار داشت: قوم بنی‌اسرائیل که سال‌ها زیر چکمه‌های فرعونیان له شده، زنان و فرزندانشان به اسارت گرفته و حتی کشته می‌شدند، وقتی با معجزات الهی حضرت موسی(ع) نجات یافتند و به پیروزی رسیدند، همه چیز را فراموش کرده به سمت سامری و گوساله‌پرستی حرکت کردند.

 وی در ادامه با بیان اینکه بعد از رحلت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله نیز تعدادی از انصار خلاف سفارش پیامبر عمل نموده به دنبال انتخاب جانشین پیامبر برآمدند، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در تبیین ویژگی‌های دوران جاهلیت می‌فرماید؛ به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دل‌های شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نیز در خطبه ۸۹ نهج‌البلاغه با مرور گذشته مردم، دوران جاهلیت را گوشزد نمودند، ابراز داشت: یادآوری گذشته باعث می‌شود تا جامعه قدر نعمت‌های امروزی را درک کند و بداند که چه سختی‌هایی را پشت سر گذاشته است.

 میرباقری بر اهمیت بازخوانی دوران قاجار و پهلوی به نسل جوان امروزی تصریح نمود و یادآور شد: در دوران دفاع مقدس جوانان این مملکت ۸ سال مقابل جهان استکبار ایستادگی کردند و یک وجب از این خاک ایران را از دست ندادند؛ درحالی‌که در دوران قاجار و پهلوی بخش‌هایی از خاک سرزمینمان از دست رفت که بحرین تنها نمونه‌ای کوچک از آن است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: در دوران پهلوی یک سفیر کشور اجنبی همه‌کاره ایران بود و هرچه او می‌گفت حکم‌فرما بود.

 وی در ادامه به فرازهایی از خطبه ۸۹ نهج‌البلاغه اشاره نمود و با تأکید بر اینکه حضرت در این خطبه تصریح می‌کنند؛ زیان‌کارترین مردم کسانی هستند که راه را اشتباه می‌روند درحالی‌که فکر می‌کنند راه و مسیر درستی را انتخاب کرده‌اند، خاطرنشان کرد: حضرت در این خطبه جامعه جاهلیت را به یک باغ تشبیه نموده، می‌فرمایند؛ در دوران جاهلیت دنیا همچون باغی بود که برگ‌های درختانش زرد شده، درختان آن هیچ ثمری نداشت و چاه و قناتش خشک شده بود.

 میرباقری در ادامه عدالت، مروت، عشق، محبت، ایثار و فداکاری را برجسته‌ترین میوه‌های درخت انسانیت دانست و خاطرنشان کرد: آبی که باید زیر پای درخت جامعه ریخته شود تا میوه و برگ محبت، عشق، فداکاری و عدالت بروید؛ ایمان به خداست که در جامعه جاهلی جریان نداشت.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: لجن‌زاری که به درختان باغ جاهلیت می‌رسید، مردم آن دوران را «أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» می‌کرد؛ به گونه‌ای که جامعه جاهلی هیچ رحمی در وجودش نمانده بود و به خاطر خوف از فقر نه تنها دختران را زننده زنده دفن می‌کردند، که حتی در برخی از مواقع پسران را می‌کشتند.

 وی تصریح کرد: اگر عقل از جامعه‌ای بیرون رود و جهالت بر آن حاکم شود؛ آن جامعه در انتخاب همسر به جای تقوا و عفاف، برایش چهره مهم می‌گردد و عمل های زیبایی در آن گسترش خواهد یافت؛ اگر در جامعه‌ای عفاف و دین‌داری جذاب شود، همه به سمت عفاف، دین‌داری و تقوا حرکت خواهند نمود.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر یادآور شد: جامعه جاهلی که برگ‌های باغ جامعه آن زرد، بی آب و بدون میوه بود؛ با برافراشته شدن پرچم‌های ضلالت و علنی شدن فحشا و منکرات می‌رفت تا برای همیشه خشک و ساقط شود.

 میرباقری با تأکید بر اینکه تمام فجایع بزرگ تاریخ در تمام جوامع دست‌پخت انسان‌هایی است که از طریق فحشا و در بستر حرام متولد شده‌اند، اظهار داشت: اگر دنیا به سمت مولود حرام حرکت کند، جوامع گرفتار مصائب و مشکلات جدید خواهند شد.

 وی بسترهای حرام را مهم‌ترین عامل شکل‌گیری ظلمت در جامعه دانست و ابراز داشت: متأسفانه مسئله حجاب و عفاف که یک امر واجب قرآنی است را سیاسی‌کاری کردند؛ دین مبین اسلام بیش از مطرح‌شدن حجاب بر عفاف تأکید می‌کند؛ چرا که حجاب جزئی از عفاف است و حجاب شرط لازم است، نه شرط کافی؛ آنچه در اسلام مطرح می‌گردد، عفیف و پاک بودن جامعه از طریق حجاب است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه عدم مراعات حجاب و عفاف و توجه‌نکردن به مرزهای محرم و نامحرم و عدم مراعات حیا و بی‌حیایی جامعه را گرفتار میوه‌های تلخ فتنه‌ها، بلا و مصائب می‌سازد، خاطرنشان کرد: وقتی مکتب انبیای الهی، وحی و احکام دین در جامعه‌ای حکم‌فرما شود؛ جامعه هر روز رشد کرده و بالا می آید؛ کما اینکه جامعه‌ای که پیش از اسلام محلی از اعراب نداشت، بعد از چند سال به محل و منبع صدها رشته علمی در جهان تبدیل شد.