به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در نشستی که با حضور آیت الله سیدمحمد سعیدی و معاونان و مدیران آستان مقدس بانوی کرامت به منظور پاسخگویی به مطالبات اصحاب رسانه در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه های همیشگی اهالی رسانه در استان این بود که مسئولان استان پاسخگو باشند و این رفتار آیت الله سعیدی برای همه مدیران درس خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های آیت الله سعیدی پاسخگو بودن مدیران استانی است، گفت: برگزاری دومین جلسه با اصحاب رسانه به فاصله یک هفته نشان دهنده این است که دغدغه و مطالبات اصحاب رسانه جدی گرفته می‌شود و اگر اهالی رسانه پای کار باشند مدیران استان پای کار هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی و شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان قم گفت: شورای فرهنگ عمومی هماهنگی لازم را بین دستگاه های فرهنگی با ریاست آیت الله سعیدی دنبال می‌کند و اگر ارتباط اهالی رسانه با این شوراها بیشتر شود و حضور دوستان رسانه در مجموعه جلسات شورا بیشتر باشد نیمی از سؤلات در آن جلسات پاسخ داده می شود.

وی افزود: در این شورا اعضا متناسب با آیین نامه ای که بر مبنای اسناد بالادستی ابلاغ می شود حضور دارند و مطالعات میدانی در سطح استان، تحقیقات کشوری با برش استانی و پژوهش‌هایی که در خود استان در موضوع خاص وجود دارد را در هیأت اندیشه ورز که هم سابقه علمی و هم سابقه اجرایی دارند مورد ارزیابی و کارشناسی قرار می‌دهد و موضوع پخته می‌شود؛ سپس در صحن شورا نظرات اعضا گرفته و در قالب مصوبه‌ای که قابلیت ابلاغ دارد به تصویب می‌رسد.

حسینی کاشانی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی نمی تواند قانون گذاری کند ولی چیزی که تصمیم گرفته می شود متناسب با اختیارات و امکاناتی است که دستگاه های استانی دارند و مصوبات در مرحله اجرا قرار می‌گیرد؛ با وجود همه محدودیت ها کارهای فرهنگی که در استان قم انجام می شود از بسیاری از استان های دیگر جلوتر است.

وی با بیان اینکه قم جزو سه شهری است که بیشترین مهاجرپذیری را در کل کشور دارد و از ۲۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۶۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است، گفت: این حجم از مهاجر پذیری تلاش همه دستگاه ها را می‌طلبد و شورای فرهنگ عمومی استان هم در این سال ها تلاش زیادی انجام داده و آمار نشان می دهد که در سال ۹۷، ۵۵ مصوبه داشته که ۸۴ درصد آن اجرا شده، در سال ۹۸، ۶۱ مصوبه داشته که ۸۹ درصد آن اجرا و در سال ۹۹، ۶۵ مصوبه داشته که بالای ۹۵ درصد آن اجرا شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به امکان حضور دو نفر از اصحاب رسانه در هیأت اندیشه ورز شورای فرهنگ عمومی استان قم گفت: ما در کنار هیأت اندیشه ورز کارگروه هایی را بنا به ضرورت تشکیل دادیم که از آن جمله می توان به کارگروه های محتوای فضای مجازی، مد و لباس، ساماندهی سردر مغازه ها، نظارت بر طرح ساماندهی و گسترش عفاف و حجاب و… اشاره کرد و حضور اصحاب رسانه باعث می‌شود دید ما نسبت به مسائل بهتر شود.

وی با بیان اینکه مطالبه گری ها باید بر اساس آیین نامه ها باشد، ابراز کرد: در آیین نامه جدید عفاف و حجاب قانونگذار مسئولیت را از شورای فرهنگ عمومی برداشته به استانداری و وزارت کشور محول کرده است زیرا ۲۶ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت دارند که در شورای فرهنگ عمومی نیستند و آیین نامه شورای فرهنگ عمومی این وظیفه را به استانداری داده است؛ بنابراین نسبت به پیگیری اجرای مصوبات عفاف و حجاب باید از استانداری پیگیری شود.

حسینی کاشانی با اشاره به اینکه در رابطه با نمای ساختمان‌ها و فضاهای شهری در شورای فرهنگ عمومی کارگروه تشکیل شد و پس از ابلاغ مصوبه به شهرداری دیگر مجوز جدیدی برای نماهای رومی و غیر بومی داده نشده است گفت: ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی ورودی های شهر به جد دنبال شده و طرح‌هایش هم انجام شده و موافقتی را با شهرداری داشتیم که امسال با توجه به این که نیمه شعبان همزمان با نوروز است چند ورودی شهر قم را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه فرهنگ آپارتمان نشینی، کارگروه تعالی مساجد، کارگروه زیست محیطی و… در شورای فرهنگ عمومی استان قم گفت: موضوعات متنوعی در این شورا مطرح می شود و مطالعات استانی پیرامون موضوعات و آسیب های اجتماعی صورت می گیرد و پس از ارائه راهکار برای اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ادامه داد: در عزاداری‌ها مشکلاتی را داشتیم که برخی از حرکات خارج از ضوابط و شئونات عزاداری بود که به دنبا ل آن در شورای فرهنگ عمومی استان قم جلسه برگزار شد و مصوبات ابلاغ شد و در عزاداری بعدی درصد این مشکلات بسیار پایین آمد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی به صورت منظم در هر ماه گفت: بیش از ۴۰ مؤسسه در شورای توسعه فعالیت های قرآنی گزارش فعالیت های خود را داده اند و طرح هایی هم در همین شورا تصویب و حمایت شده است.

حسینی کاشانی گفت: حمایت‌ها قبلا مؤسسه محور بود ولی الان طرح محور است و در همین ۹ ماهه اخیر چندین مؤسسه قرآنی که طرح‌های خوبی داشتند حمایت شدند و انرژی رایگان و تخفیفات مالیاتی برایشان انجام شده است.

وی با بیان اینکه تقویت فعالیت‌های قرآنی مردمی در دستور کار شورا است گفت: در هر جلسه شورا یک فعال قرآنی که از مفاخر قرآنی استان بوده تجلیل شده و در یک سال گذشته ۶۰ نفر مورد تجلیل قرار گرفته اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه متولی بحث پاسداشت زبان فارسی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: افرادی که در سطح قم می خواهند مغازه بزنند باید نام مغازه را از ارشاد استعلام بگیرند که این کار در گذشته سلیقه ای انجام می‌شد ولی در حال حاضر سامانه نام را تأیید و یا رد می کند و سلیقه ای عمل نمی‌شود.