به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ولی‌الله لونی الیگودرزی در سخنرانی دوشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به نفس و تمایلات مثبت و منفی آن، اظهار کرد: آنچه در اسلام راجع به نفس انسان آمده این است که نفس یک امر مجرد است و مقابل جسم قرار دارد و بنابراین تقسیم بردار نیست.

وی با بیان اینکه ما یک روح بیشتر نداریم، گفت: این تقسیم بندی‌هایی که انجام شده، حالاتی است که یک نفس به خود می‌گیرد و در شرایط گوناگون ماهیت و کارکردش تغییر می‌کند و به تناسب این تغییرات و تحولات روح انسان نام های گوناگون می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نفس انسان اگر گرفتار گناه شود گناه مطابق با میلش می شود، روح انسان به سمت گناه می‌رود، این میل دائم انسان را تحریک می کند و گناه را در کام ما جذاب و لذت بخش می کند، افزود: شهوت، ثروت و قدرت از امیال لذت بخش هستند که روح قدم به قدم به سمت آنها حرکت می‌کند تا به آن برسد و بعد آن را امر خوبی می بیند و توجیه می کند و اینگونه فکر در اختیار میل قرار می گیرد و میل ریشه دار می شود و انسان را به سمت سقوط می کشاند.

وی ادامه داد: این فرایند که امیال، انسان را به سقوط می کشاند در قرآن با عنوان «تسویل» یاد شده است که به معنی آراستن و توجیه گری امر غلط است و ضد ارزش را به ارزش تبدیل می کند بنابراین اگر نفس در این مسیر قرار گرفت که توجیه گر شد و فکر را در خدمت خود گرفت انسان را به سراشیبی سقوط می کشاند.

لونی الیگودرزی گفت: اگر نفس توجیه گر شد و با گناه انس گرفت به تدریج وجودش مساوی با امیال نفسانی می شود و نقشه می کشد که چگونه گناه را انجام دهد و بعد از این مرحله، از خود نقشه کشیدن برای گناه لذت می برد و نفس تسلیم مسیر باطل می شود که به این می گویند نفس اماره که دستور به گناه می دهد و عشق به گناه می ورزد.

وی با بیان اینکه در چنین حالتی عقل در اسارت دل شیطانی قرار می گیرد، افزود: عقلی که باید انسان را به خدا نزدیک کند دیگر عقل آزاد، نورانی و هدایتگر نیست بلکه در اسارت امیال شیطانی است و انسان را به سقوط می کشاند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه اسلام به عنوان مکتب نورانی و هدایتگر برای مقابله با این روند راهکار ارائه می دهد، گفت: فطرت در حالت رها شده، توحیدی تربیت نمی شود و خداوند پیامبر را به عنوان الگو قرار داده است تا ما با نگاه به این الگو رفتار خود را با او تنظیم کنیم و اگر این کار را کردیم دیگر نفس انسان به سمت امیال شیطانی نمی رود.

وی با بیان اینکه همه معصومین اسوه و الگو هستند، گفت: اگر روح ما به سمت معصومین مایل شد خود را غرق در وجود نورانی آنها می بینیم و این روح نه تنها دیگر از معصومین جدا نمی شود بلکه عاشق آنها می شود و هرچه بر ضد آنها باشد برایش تنفر آور می شود و روح سیر و صعود پیدا می کند.

لونی الیگودرزی با اشاره به اینکه روح انسان در درون دائما در حال درگیری دو کشش رحمانی و شیطانی است، افزود: جنود عقل و جهل در روح انسان وجود دارد و رهبر جنود عقل ذات اقدس الهی و ۱۴ معصوم هستند و رهبر جنود جهل شیطان است و چه دردآور است که انسان به سمت جنود جهل برود و از شیطان تبعیت کند.

وی ادامه داد: خداوند برای اینکه بندگان به سمت جنود عقل متمایل شوند و برایشان قابل درک باشد علاوه بر پیامبر(ص) و ائمه (ع) الگوهای ملموس تری را هم در هر زمان قرار داده است که عبارت از شهدا هستند بنابراین زندگی شهید سلیمانی، شهید حججی  و دیگر شهدا برای ما باید الگو باشد و برای صعود به سمت خدا باید از این افراد الگو بگیریم.