به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی طی سخنانی در روز دوم ماه مبارک رمضان در آیین ترتیل خوانی قرآن کریم در حرم بانوی کرامت با بیان نکات تفسیری گفت: در جزء دوم قرآن نکاتی وجود دارد که بیانگر اقتدار امت اسلامی است که در حقیقت امت برتر است به شرط آنکه این امت مومن به خدا باشند.

وی افزود: انسجام و اتحاد، همدلی و همراهی امت اسلام با یکدیگر از عوامل اقتدار و قدرتمندی امت اسلام است که در آیه ۲۰۸ سوره بقره به این نکته اشاره شده است.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: راه شیطان راه ایجاد تفرقه و دودستگی و شکاف بین جوامع اسلامی است اما راه اولیای الهی راه همبستگی و اتحاد است.

حاج ابوالقاسم تاکید کرد: سنت الهی آن است که پیروزی بدون اتحاد و همدلی کسب نخواهد شد و روش شیطان ایجاد اختلاف و دشمنی بین امت اسلام است.

وی یادآور شد: دشمنان در باطل خود با همدیگر اتحاد دارند اما متاسفانه در جوامع اسلامی با اینکه بر حق هستند تفرقه وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خداوند جهت انسجام امت اسلام، اقداماتی را انجام داده است که اولین آن‌ها ایجاد نمادهای مشترک از جمله قبله، اعمال، عبادات، کتاب است.

وی در ادامه گفت: نبی گرامی اسلام از طرف خداوند مامور شد جهت قبله مسلمین را تغییر دهد که همین مسئله باعث اتحاد و انسجام مسلمین شد و یکی از رموز اتحاد امت اسلام، قبله مشترک است.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: قرآن به عنوان کتاب مشترک مسلمین رمز اتحاد و انسجام امت اسلام و هدایت بخش تمامی امت اسلام است مشروط بر آنکه مسلمین به این کتاب الهی متمسک شوند.

حاج ابوالقاسم خاطر نشان کرد: زبان قرآن و زبان عربی باید به عنوان زبان محتوای علوم اسلامی و قرآنی مورد آموزش قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر نمادهای مشترکی که ذکر شد، خداوند مناسک جمعی را برای امت اسلام تشریع نموده که نماز جمعه، حج خانه خدا و اعمال جمعی از مهم ترین عوامل انسجام و اتحاد به حساب می آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: حج از مهم ترین عباداتی که عامل انسجام امت اسلام می شود که همین اتحاد می تواند عامل قدرتمندی و اقتدار امت اسلام شود.

وی در پایان گفت: حمایت پروردگار از انسان هایی که اتحاد دارند از آثار و برکات اتحاد است چرا که اتحاد مایه آرامش و امنیت و پیروزی می شود و خداوند از متحدین زیر پرچم اسلام رضایت دارد و پیروزی را نصیب امتی خواهد کرد که وحدت داشته باشند.