به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سید محمد سعیدی در نشست شورای اداری استان قم که شب گذشته با حضور احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، استاندار قم و جمعی از مدیران کل استان در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: خداوند با تعبیری لطیف و عاطفی در قرآن کریم می فرماید «ای مؤمنین روزه بر شما واجب شده است همانطور که به ادیان قبل از شما واجب شده بود تا شاید به تقوا دسترسی پیدا کنید».

وی با بیان اینکه اولین نکته این آیه این است که شرط اعمال عبادی ایمان است و اگر ایمان نباشد این اعمال مورد قبول پروردگار نیست، افزود: نکته دیگری که از این آیه برداشت می شود این است که روزه چیز جدیدی نیست و امت های قبل از اسلام هم روزه داشتند و نکته سوم هم این است که روزه بستری برای ایجاد تقوا است.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه غضب و شهوت دو ریشه اصلی گناهان است، گفت: روزه فریضه‌ای برای جلوگیری از طغیان غضب و شهوت است زیرا این دو غریزه در جای خود چیز بدی نیست و انسان اگر غضب نداشته باشد به دفاع از حق نمی پردازد و اگر شهوت نداشته باشد تکثیر نسل صورت نمی گیرد ولی باید کنترل شود تا طغیان نکند.

وی با بیان اینکه روزه داری تقوا را در انسان تقویت می کند، گفت: تقوا اراده انسان را برابر ارتکاب گناه تقویت می‌کند زیرا بیشتر مؤمنانی که مرتکب گناه می شوند به خاطر این نیست که خدا را قبول ندارند بلکه اراده آن‌ها برابر گناه ضعیف است و با روزه داری اراده انسان تقویت می شود.

سعیدی با بیان اینکه ما در طول سال مقابله فراوانی با اغوائات شیطان داریم، گفت: اغوا یعنی اینکه شیطان دستگاه محاسباتی ما را با اختلال و اشکال مواجه می کند و اینکه افرادی که معصیتی انجام می دهند بعد پشیمان می شوند به خاطر این است که دستگاه محاسباتی شان بعد از ارتکاب گناه درست می شود؛ بنابراین روزه داری در ماه مبارک رمضان دستگاه محاسباتی را تقویت می کند تا به درستی کار خود را انجام دهد.

وی افزود: در روایت آمده است که بهترین کار در ماه مبارک رمضان پرهیز از حرام های الهی است و در روایتی دیگر پیامبر(ص) می فرمایند «اولین شب ماه مبارک رمضان که می شود از طرف خدا خطاب می رسد که ای جبرئیل به زمین برو و شیطان های سرکش را زنجیر کن تا نتوانند روزه بندگان من را خراب کنند».

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه ماه رمضان فرصت خوبی است که انسان در خود بازنگری داشته باشد و دستگاه محاسباتی خود را به روز کند، افزود: مسئولان در مبارک رمضان بیش از پیش باید به دنبال خدمت به مردم باشند و برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند.