به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در مراسم مناجات خوانی شبانگاهی ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه گناه و اعتیاد به امور مختلف مانع شکوفایی است، اظهار کرد: علت سوق به سوی گناه و اعتیاد جهل است.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت افزود: جوان مؤمن باید از دوستانی که به امور مختلف چه مواد مخدر، بازی های کامپیوتری، تنبلی و چه دیگر موارد اعتیاد دارند، پرهیز کند؛ چرا که اعتیاد موجب تباهی انسان می شود.

وی با اشاره به اینکه هم نشینی با دوستان ناباب نیز از دیگر عوامل تباهی و نابودی سرنوشت انسان و سوق دادن انسان به سوی گناه است، تصریح کرد: هم نشین بد ذهن آدمی را به خود درگیر کرده و با ایجاد درگیری ذهنی رفتار انسان را نیز به سوی گناه جذب می‌کند؛ بر همین اساس هم نشین بد چه رفیق باشد چه همسر از آنجایی که در جوانی یکی از مهم ترین عوامل تباهی انسان و مانع شکوفایی است باید از او پرهیز شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به اوصاف هم نشین خوب ادامه داد: هم نشین خوب، کسی است که با دیدن او یاد خدا در قلب انسان زنده می شود، بر اعمال نیک انسان افزوده می‌شود و اعمال و رفتار او یاد خدا و آخرت را در قلب و روح آدمی زنده می کند.

وی با بیان اینکه مستی در جوانی بسیار مذموم و ناپسند است، گفت: مطابق با حدیثی از امام علی علیه‌السلام مستی به چهار نوع تقسیم می‌شود و تنها شامل مستی ناشی از شرب خمر نیست؛ بلکه مستی جوانی نخستین نوع مستی است که شخص به واسطه مغرور شدن نسبت به جوانی فرصت عمر را بیهوده از دست می دهد.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت مستی مال و مغرور شدن به ثروت را نوع دوم مستی عنوان کرد: گفت: مستی مال مهم‌ترین عامل غفلت از فقرا و نیازمندان در یک جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی مستی علم و مغرور شدن نسبت به علم، مستی خواب و خواب زیاد در جوانی را از دیگر انواع مستی دوران جوانی مطابق حدیث امام علی علیه‌السلام دانست که اگر مدیریت نشود زندگی انسان را نابود می کند.

وی مستی مقام و موقعیت و مستی نسبت به حاکمیت و قدرت را از انواع دیگر مستی عنوان کرد، ادامه داد: برخی افراد به واسطه موقعیتی که به دست می‌آورد مانند ارباب و رعیت با مردم رفتار می‌کند؛ در حالی که مردم ولی نعمت و عامل قدرت او هستند و همین غفلت از مردم موجب می‌شود که حاکمان و والیان نسبت به مقام و موقعیت به بدترین شکل ممکن از اریکه قدرت به زیر کشیده شده و از سوی مردم طرد شوند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: مستی و گناه زایل کننده عقل و مانع مهمی در برابر شکوفایی انسان است و انسان باید با پاکدامنی در تمامی دوران زندگی و کار برای خدا در تمام طول عمر رفتار خود را مدیریت کند تا دامن او به گناه آلوده نشود.