به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم رابودان ظهر شنبه در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها با بیان اینکه در اسلام تعریف خاصی برای شادی و نشاط وجودا دارد، گفت: اسلام دین شاد زیستن است و سرشت اسلام با شادی عجین شده؛ اما اسلام شادی همراه با گناه را نمی پذیرد.

وی افزود: اهل بیت علیه السلام شیعه واقعی را کسی می دانند که در شادی آنها شاد و در اندوه آنها محزون باشد؛ بنابراین شاد بودن در اسلام مانند برپایی عزای اهل بیت علیه السلام ضروری است.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: ارتباط با خداوند و راز و نیاز با خدا و مناجات از عواملی است که موجب شادی درونی و شادی روح انسان می شود و شادی حاصل از عبادت خداوند، لذتی دارد که این لذت تا ابد به همراه انسان است و انسان شیرینی آن را در کام خود احساس می کند.

رابودان تصریح کرد: عده‌ای تصور می‌کنند که با گوش دادن به انواع موسیقی‌ها و شرکت در کنسرت‌ها می‌توانند شاد شوند درحالی‌که شاید فرد با شنیدن موسیقی و غنا شاد شود ولی این شادی کاذب است و پس از مدتی فرد دچار افسردگی شدید می‌شود؛ زیرا این نوع شادی با سیستم و طبیعت بدن انسان و روح او ناسازگار است و فرد را به‌مرور بیمار می‌کند.

وی افزود: خداوند بدن انسان را به‌گونه‌ای خلق کرده که با طبیعت در هماهنگی کامل است مثلاً شنیدن صدای پرندگان، شنیدن صدای آب و دیدن درختان و سر سبزی انسان را سرخوش و شاد می‌کند و این از هماهنگی وجود درون انسان با طبیعت خبر می‌دهد؛ بنابراین حتی اگر به دنبال شادی از نوع مادی هستیم می‌توانیم به توصیه قرآن کریم و اهل‌بیت علیه‌السلام به عالم هستی نگاه کنیم و بهار بهترین فصل برای درس گرفتن و تماشای طبیعت است.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به در پیش بودن چهارشنبه‌سوری گفت: تقلید از رسوم غلط برای شادی و به خطر انداختن جان خود و جان دیگران گناه است بنابراین به‌جای اینکه بخواهیم با آتش‌بازی و کارهایی از این قبیل که جان انسان را به خطر انداخته و خسارات غیرقابل جبرانی دارد با حضور در طبیعت و کاشت گل و گیاه و حتی حضور در اماکن مذهبی و زدودن قلب از زنگار گناه می‌توانیم شادی شویم.

رابودان با تأکید بر اینکه در سیره حضرت زهرا سلام الله علیها رسیدگی به همسر و فرزندان، خدمت به اهل خانه، انجام کارهایی لذت‌بخش خانگی مانند ریسیدن نخ، نگاه کردن به عالم طبیعت و عبادت خداوند و همچنین آموزش و فراگیری احکام دین از موارد شادی و شاد زیستن است، گفت: ایشان در خانه همواره با فرزندان خود و امام علی علیه‌السلام شوخی کرده و محیط خانه ایشان همواره گرم و صمیمی بود.

وی یادآور شد: زندگی اسلامی، زندگی ای است که همواره به دنبال شادی درون بوده و مؤمن را توصیه به خوش‌رویی و حسن خلق می‌کند.(p2)