به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در روایات متعدد به عنوان حرم و آشیانه اهل بیت(ع) مطرح است و وجود زیارت نامه های خطی و قدیمی در موزه فاطمی که بیشتر آنها از حرم مطهر فاطمی به موزه انتقال یافته‌اند نشان دهنده شاخصه های فرهنگ زیارت در این بارگاه نورانی است.

از این رو بیش از ۲۰ لوح زیارت‌نامه خطی مربوط به ائمه(ع) با قدمت قاجاری و پهلوی در موزه فاطمی نگهداری می شود که نشان می دهد این بارگاه نورانی همانطور که در روایات بر آن تأکید شده محل حضور همه ائمه علیهم السلام است و مردم با حضور در این مکان شریف زیارت‌نامه ائمه(ع) را قرائت و هر کدام از ائمه(ع) را به صورت جداگانه زیارت می‌کردند.

یکی از الواح زیارتنامه که چندین سال در حرم مطهر بانوی کرامت نصب بوده و به خاطر قدمتی که داشته اکنون به موزه فاطمی انتقال یافته است لوح خطی زيارتنامه امیرالمومنین(ع) (امین الله) و امام حسین علیه السلام است که به خط نسخ نوشته شده است.

این اثر خطی موزه ای توسط میرزا اسدالله موسوی در سال ۱۳۰۷ هجری قمری در ۲۳ سطر نوشته شده و با حاشیه جدول کشی و گره سازی به انضمام قطعه سازی با استفاده از کاغذ زرافشان الوان در ابعاد ۶۱×۴۴ سانتیمتر با ابری سازی، طلا اندازی و دندان موشی مزین شده است.

عناوین این زیارت نامه با خط قرمز مشخص شده است و مرمت وتزئینات آن در سال ۱۳۷۵ در کارگاه هنری موزه فاطمی انجام و با قاب چوبی به ابعاد ۷۳×۹۰ سانتیمتر در معرض دید عموم قرار گرفته است.

گفتنی است زیارت امین‌الله زیارتنامه‌ای است که امام سجاد علیه السلام هنگام زیارت مزار حضرت علی علیه السلام در دوره ای که قبر آن حضرت مخفی بوده، خوانده است و به همین سبب از عبارت «السلام علیک یا امین الله…» برای سلام به امیرالمؤمنین(ع) استفاده شده است.

زیارت امین‌الله در کتب معتبر شیعه نقل شده و از جهت سند، متن و معنا بسیار معتبر است؛ این زیارت، زیارت مخصوص حضرت علی علیه السلام و نیز از زیارات کاملی است که نزد قبور هر یک از چهارده معصوم علیهم السلام یا از راه دور با جایگزینی وصف و لقب ویژه آنها می‌توان خواند.

لازم به ذکر است این اثر در حال حاضر در تالار عترت موزه فاطمی، گنجواره آثار اماکن متبرکه به صورت فصلی به نمایش در آمده است.