به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی امروز در دیدار جمعی از اساتید، مربیان و دانشجویان دانشکده علوم و فنون امام علی علیه السلام در سالن امام خامنه ای حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: در قرآن کریم بر اصول زندگی مردم در دنیا و آخرت تصریح شده و اهل بیت(ع) توضیح و تفسیر کلیات را بر عهده گرفتند و به اشکال مختلف در زمان ها و موقعیت های مختلف آن را بیان کرده اند.

وی با بیان اینکه در باب سپاه و نیروی نظامی آیات اندکی وجود دارد، گفت: جزئیاتی که سپاه اسلام چه وظایفی دارد و چه انتظاری از آن است و اینکه راهبردها، ویژگی‌ها، وظایف و مأموریت‌ها چه باید باشد در کلام اهل بیت(ع) به آن اشاره شده است.

تولیت حرم مطهر قم با اشاره به بخشی از نامه ۵۳ نهج البلاغه در رابطه با وظایف سپاه اسلام، گفت: نامه ۵۳ نهج البلاغه که به مالک اشتر نوشته شده یک نامه راهبردی برای همه مسلمانان در همه زمان‌ها است و امیرالمؤمنین(ع) در این نامه می فرمایند سپاه دژ و پناهگاه مردم است تا مردم در پناه این نیروی نظامی از شر دشمنان در امان باشند.

وی با بیان اینکه ایران با داشتن سپاه و نیروی نظامی مقتدر مورد طمع و نفوذ نظامی دشمنان قرار نمی‌گیرد، افزود: حضرت علی علیه السلام در مورد سپاه اسلام فرمودند که سپاه زینت زمامداران است؛ بنابراین همنطور که هر چیزی باید زینت مخصوص به خود را داشته باشد زیبایی حاکم در حکومت اسلامی به داشتن یک سپاه مقتدر است.

سعیدی با بیان اینکه حضرت علی علیه السلام سپاه را سبب عزت دین دانستند، افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند سپاه قوی نه تنها دشمنان خارجی را می ترساند و جامعه را از شر آنها در امان نگه می دارد بلکه امنیت داخلی را هم به ارمغان می آورد.

وی با بیان اینکه حضرت علی علیه السلام فرمودند که قوام مردم جز به وسیله سپاهی با این ویژگی ها شکل نمی گیرد، گفت: قوام جامعه فقط بحث امنیت و خطر تهاجم دشمن نیست بلکه در حوادث تلخ طبیعی مانند سیل و زلزله هم سپاه می تواند به خدمت مردم بیاید و امور را سامان دهد.

تولیت آستان مقدس فاطمی با بیان اینکه سپاه اسلام به اذن خدا این مأموریت ها را دارد و در واقع سربازان سپاه اسلام سربازان خدا هستند، گفت: بنابراین اگر از بیت المال برای سپاه هزینه می شود نه تنها برای دفع دشمن خارجی مفید است بلکه امنیت درونی جامعه نیز به آن وابسته است  و این تعریف از سپاه مخصوص اسلام است و تعریف سپاه در کشورهای دیگر اینگونه نیست.