به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی شب گذشته در دیدار صمیمی با خادمان قرآنی حرم مطهر بانوی کرامت، حضور در جمع خادمان قرآن و تکریم این افراد را امری مهم و ارزشمند دانست.

وی در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت تبلیغ در روایات اسلامی با بیان اینکه علاوه بر تبلیغ زبانی، باید با عمل و رفتار خود مسیر تبیین معارف دینی را در پیش گیریم، اظهار کرد: نیاز است تا از جلوه‌های رفتاری برای پایداری تبلیغ و تأثیر موعظه و نصیحت زبانی استفاده کنیم چراکه مردم با مشاهده کوشش در عمل بر راستی، صدق و ورع در تبلیغ واقف خواهند شد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، به احادیثی از اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: در حدیثی شریف با الفاظ گوناگون از مولی‌الموحدین علی بن ابیطالب(ع) نقل‌شده، که ایشان به دو تکلیف تبلیغ و دعوت مردم به خیر و نیز آراستگی به صدق و ورع در تبلیغ تأکید دارند.

سعیدی بابیان این‌که ابلاغ موعظه‌ به قلم و زبان تنها جزئی از تکلیف تبلیغ است، اظهار داشت: جزء مهم و مکمل در تبلیغ آموزه‌های قرآنی و معارف الهی، هماهنگی و هم‌خوانی رفتارهای مبلغ با تبلیغ زبانی است.

امام جمعه قم، به دو نوع موعظه اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین موعظه، موعظه رسمی و شناخته‌شده و بیان کلمات حکمت‌آمیز، تنبیه‌کننده و تبشیر بخش است؛ گاهی نیز این زبان در حوزه رفتار انسان تجلی‌یافته معنی پیدا می‌کند که تلاوت قرآن کریم ازجمله این مصادیق است.

وی با اشاره به این‌که مرتلین با تلاوت و ترتیل خود، بدون موعظه مستقیم و با تذکر به آیات الهی، مصداق «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» هستند، خاطرنشان کرد: همان‌طور که وجود نازنین پیامبر اعظم(صلی‌الله علیه و آله) مردم را به زبان هدایت می‌کردند؛ گاهی ایشان در حجر اسماعیل به تلاوت قران کریم می‌پرداختند و با این رویکرد هدایت مردم را در پیش می‌گرفتند.

سعیدی، تلاوت قرآن کریم در سال‌های نخستین انقلاب و مراسم ترتیل خوانی حرم مطهر را تبلیغ و دعوت مردم به خیر و مصداق «بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» دانست و یادآور شد: تقویت و توسعه محفل‌های قرآنی، نشان‌دهنده قرآنی بودن انسان‌ها و هادیان مردم به‌سوی خیر و نیکی است.

تولیت حرم کریمه اهل‌بیت(س) تلاوت قرآن سربریده اباعبدالله الحسین(ع) را از مصادیق مهم «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» برشمرد و اذعان داشت: در روایتی امام علی علیه‌السلام قسم یاد می‌کنند و می فرمایند؛ «إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا، وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا»، اى مردم، به خدا سوگند، كه من شما را به هيچ فرمانى ترغيب نمى كنم، جز آنكه، خود به انجام دادن آن بر شما پيشى مى گيرم و شما را از معصيتى نهى نمى كنم جز آنكه، خود پيش از شما از انجام دادن آن باز مى ايستم.

وی با تأکید بر این‌که جلسات قرآنی شما خادمان اهل‌بیت(ع) تبلیغ قرآنی و دعوت به‌سوی حق است، اظهار داشت: بیان پاسخ‌های قرآنی به سؤالات و نیازهای معرفتی جامعه از برجسته‌ترین مؤلفه‌های تبلیغی است. باید به‌گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که حرف و عملمان مطابق یکدیگر باشد و هم دیگر را تائید و تقویت کند.

سعیدی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن بیان مصادیقی از احترام به جایگاه قرآن کریم در سیره علما و بزرگان دین، بر اهمیت همانندی و تطبیق‌سازی عمل انسان با سبک زندگی قرآنی تصریح کرد و اظهار داشت: ادب نسبت به قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام شفابخش است.