به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی میرباقری شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر، هجرت درراه خدا را در کنار جهاد برای خدا، از تکالیف مسلمانان توصیف کرد و بابیان این‌که این هجرت الی الله گاهی به معنای هجرت باطنی است، اظهار داشت: کسی که از خانه نفس و امیال نفسانی بیرون آمده به سمت توحید و خوبی‌ها هجرت کند، از مصادیق آیه شریفه «… وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ…»( آیه ۱۰۰ سوره نساء) خواهد بود.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به این‌که موت نفس، مقدمه حیات معنوی است، اظهار داشت: هجرت و حرکت از بدی‌ها به سمت خداوند متعال انسان را به موت نفس می‌رساند، عبور از نفس تولدی دوباره در مسیر زندگی و حیات طیبه است.

وی بابیان این‌که مهاجرت ظاهری و ترک تعلقات زندگی به خاطر خداوند نیز مورد تأکید این آیه شریفه است، خاطرنشان کرد: درصورتی‌که لازمه دین‌داری و بندگی خداوند این باشد که انسان کوچ کند؛ اگر وطن خود را رها سازد تا دین‌دار باقی بماند، از موارد هجرت الی الله خواهد بود.

میرباقری، افزود: انسان نه‌تنها برای حفظ دین و ایمان، بلکه باید برای اقامه دین الهی هجرت کند تا مشمول مصادیق مهاجر الی الله و در کنار جهاد راه خدا و شهادت قرارگیرد.

وی در ادامه ضمن تبیین آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»، با تأکید بر این‌که  شهدا و مجاهدان درراه خدا، زنده هستند، اظهار داشت: مهاجر درراه دین نیز همچون شهید زنده است؛ هجرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام از مدینه به مرو و یا هجرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها از مدینه به قم از مصادیق بارز مهاجران درراه خدا هستند.

سخنران این مراسم، ضمن اشاره به فرازهایی از روایات اسلامی، تأکید کرد: اگر کسی نمی‌داند امامش کیست، باید هجرت کند تا امام خود را بشناسد؛ کسی که برای شناخت امام خود از خانه مهاجرت می‌کند، مهاجر الی الله به شمار می‌رود؛ اگر در این مسیر بمیرد، اجر مجاهد الی الله را خواهد داشت.

میرباقری، آیه شریفه «… قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ  قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا…»( آیه ۹۷ سوره نساء) را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: از نگاه آیات الهی کسانی که علی‌رغم امکان هجرت در سایه نظام استکباری دل‌بسته و دل‌خوش به ظواهر زندگی هستند و در عمل به تکالیف سست‌اند، مستضعف به شمار می‌روند.

وی در تبیین مصادیقی برای آیه ۹۷ سوره نساء، گفت: بادیه‌نشین‌های اطراف مدینه که حاضر نشدند، برای فراگیری دین خداوند، هجرت نمایند، مورد مذمت آیات الهی قرار گرفتند؛ مسلمانانی که تحت سلطه قدرت‌ها در شرایط استضعاف و دل‌بسته زندگی غربی هستند و تکالیف دینی خود را عمل نمی‌کند، چون امکان هجرت برای حفظ دین رادارند و هجرت نمی‌کنند، همواره مشمول مذمت آیات الهی هستند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(س) افزود: اگر فردی در عین میل باطنی برای حفظ دین و هجرت، امکان هجرت نداشته باشد؛ هرچند دستش از معارف دور باشد، مستضعف معذور بوده، در نزد خداوند متعال عذرش پذیرفته است.

وی زیارت را نوعی سفر الی الله و کوچ کردن به سمت ذات اقدس الهی توصیف کرد و ابراز داشت: اگر شرایط زندگی مؤمنانه برای فهم دین در مکانی وجود نداشته باشد  و موانع مکانی اجازه انجام تکالیف را به انسان ندهد؛ باید خود را رها کرده، مسیر هجرت الی الله را در پیش گرفت.

میرباقری به توصیفات و مدح‌های قرآنی در رابطه با مهاجران الی الله اشاره کرد و اذعان داشت: هجرت، جابجا شدن و کوچ جمعیت‌ها از نقطه‌ای به مکان دیگر برای اقامه دین، از ارکان امت سازی و اقامه دین و برای عبور از طرح‌ها و نقشه‌های شیطانی برای شکست مؤمنین است.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی، بابیان این‌که فتنه‌های نظام هستی، کوره‌ای برای پالایش مؤمن از غیر مؤمن است، اظهار داشت: امتحانات سخت، فتنه‌هایی است که خداوند متعال پیش روی امت‌ها قرار می‌دهند تا مؤمنین واقعی از مدعیان ظاهری جدا و بازشناسی شوند.

این استاد حوزه، ضمن اشاره به آیه شریفه « أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَنْ يَسْبِقُونَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ…. وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ.. »( آیه ۴ و ۶  سوره عنکبوت)، اظهار داشت: در دوران فتنه هرکسی مجاهده نکند، از غافله مؤمنین بازخواهد ماند.

میرباقری در ادامه ضمن اشاره به فتنه‌های دوران انبیا و نحوه مواجهه آیات الهی در بیان فتنه‌ها، تصریح کرد: حضرت ابراهیم(ع) برای اقامه صلاة و فراهم‌سازی بستر ظهور انبیای الهی در وادی هجرت الی الله و مسیر امت سازی قرار گرفتند.

وی با تأکید بر این‌که امام رضا علیه‌السلام با هجرت خویش جغرافیای ایمانی را تغییر داده، در مقابل فتنه بنی‌عباس برای تضعیف شیعیان ایستادند، خاطرنشان کرد: در گستره تاریخ زیارت اهل‌بیت(ع) و هجرت به‌سوی ائمه اطهار(ع) از ارکان تقویت فرهنگ اهل‌بیتی و ساخت امت اسلامی بود. حضرت معصومه سلام‌الله علیها برای در هم شکستن محاسبات دشمنان معارف ناب الهی، مأمور به هجرت بزرگ بودند.

میرباقری در پایان سخنان خود تصریح کرد: شور و شوق و حجم وسیعی از زائران برای زیارت حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و نیز ایستادگی زائدالوصف و عاشقانه شیعیان در اوج مشکلات زندگی زمانه، نشان‌دهنده گستره تأثیرگذاری هجرت عظیم فاطمه معصومه و امام رضا علیهماالسلام است.