به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، سکوت در منطقه اسماعیل آباد شهر قم حاکم است، منطقه‌ای که از محروم‌ترین مناطق کشور است و مردم آن از کمترین امکانات رفاهی محروم هستند.

محرومیت از رخسار این نقطه از شهر پیداست و در دل مردمانش هیاهوی فقر بیداد می‌کند و وضعیت فقر مردم اسماعیل‌آباد نیاز به توصیف چندانی ندارد.

مشکلات معیشتی فضای محله را هم مورد تاثیر خود قرار داده و بیشتر اوقات سکوت اسماعیل آباد را فرا گرفته است اما شبی این سکوت با صوت حجازی و دلنشین قرآن شکسته می‌شود و زمزمه ملکوتی قرآن مردم را هوشیار می‌کند، زمزمه‌ای که نجواگر آن نوجوانی است که از صدای داودی او بوی خوش بهشت شنیده می‌شود.

فراز خوانی ملکوتی قرآن که به پایان می‌رسد، زمزمه «رضا رضا» طنین انداز می‌شود زمزمه‌ای که اکوی آن صدای باد است و مداحی نوجوانی که در پناه زمزمه باد صدای خود را بلند کرده تا مردم با شنیدن زمزمه «رضا رضا» متوجه کاروان قرآنی کریمه اهل بیت(س) شوند.

کاروانی که متشکل از سفیران کریمه حرم بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هستند، قافله‌ای که با خود پرچم متبرک حرم را بر روی دست‌های خود آورده‌اند تا مردم این خطه از زمین نیز بدانند که عالم آل محمد و خواهرش فاطمه معصوم سلام الله علیها از یاد آنها غافل نبوده‌ و با قافله‌ای قرآنی آن‌ها را به حریم کبریایی خود دعوت کرده‌اند.

ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد نشاط معنوی مهم ترین هدف قافله قرآنی کریمه اهل بیت(س)

محمد صادق صاحب هنر، مدیر گروه قرآنی کریمه اهل بیت(س) مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس قم با بیان اینکه مرکز قرآن و حدیث در راستای ترویج فرهنگ قرآن و معارف اهل بیت (ع) برنامه‌های منظم و مدونی دارد، گفت: دختران و پسران نوجوان که در مرکز قرآن و حدیث در دوره‌های حفظ و قرائت ثبت‌نام می‌کنند پس از اینکه موفق به گذراندن دوره‌های قرائت و حفظ می‌شود به‌عنوان قاری مطرح قرآنی و حافظ کل قرآن در دوره‌های تثبیت و همچنین دوره‌های تربیت مربی قرآن کریم شرکت می‌کنند.

وی افزود: نوجوانان دختر و پسر پس از گذراندن دوره‌های تخصصی قرآن و گذراندن دوره‌های تخصصی تربیت مربی به عنوان استاد در مرکز قرآن و حدیث مشغول تربیت نوجوانان و جوانان هم سن و سال خود در عرصه‌های قرآنی و حدیثی می‌شوند.

مدیر گروه قرآنی کریمه اهل‌بیت(س) با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۷۰۰ نوجوان دختر و پسر به عنوان حافظ کل و هزار و ۵۰۰ نوجوان دختر و پسر به عنوان قاری از مرکز قرآن و حدیث فارغ‌التحصیل شده‌اند، گفت: مرکز قرآن و حدیث همواره به دنبال برنامه‌ریزی مدون و استفاده مفید از فارغ التحصیلان دوره های قرآنی و معارفی بوده است؛ در همین راستا از نوجوانان و جوانان فارغ التحصیل پس از گذراندن دوره های تربیت مربی همانگونه که بیان شد در مرکز به عنوان مربی استفاده می شود.

صاحب هنر تصریح کرد: بهره مندی از نوجوانان و جوانان دختر و پسر برای برگزاری محافل قرآنی و معارفی در سطح استان قم، کشور و بین المللی از دیگر برنامه های مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت (س) است.

وی ادامه داد: همزمان با دهه کرامت و همزمان با آغاز ثبت نام دوره های تابستانه مرکز قرآن و حدیث در راستای معرفی ظرفیت های قرآنی و معارفی مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به جوانان و نوجوان قمی و نوجوانان و جوانان سراسر کشور سعی شد در قالب گروه قرآنی کریمه اهل بیت علیه السلام متشکل از یک مجری نوجوان، حافظ کل قرآن کریم نوجوان، یک قاری قرآن کریم نوجوان و یک مداح متخصص نوجوان که بیشتر نوجوانان عضو گروه از مجری تا مداح معمولا حافظ کل قرآن کریم هستند در مساجد، پارک ها و نقاط مختلف شهر قم برنامه های قرآنی اجرا شود.

مدیرگروه قرآنی کریمه اهل بیت (س) با تاکید بر اینکه این گروه قرآنی همزمان با دهه کرامت در ۶ مسجد و در مناطق محروم اسماعیل آباد و دروازه‌ری برنامه قرآنی اجرا کرده است، ادامه داد: تعویض فرهنگ قرآنی، ایجاد بستر آشنایی قشر جوان و نوجوان و عموم مردم با فعالیت قرآنی و معارف حدیثی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها از مهم ترین اهداف اجرای برنامه در نقاط مختلف شهر قم بوده است.

وی افزود: همراهی گروه همخوانی نوجوانان با این گروه قرآنی و همچنین همراهی خدام افتخاری آستان مقدس بانوی کرامت به همراه پرچم و متبرکات حرم موجب ایجاد فضای معنوی خاصی در مناطق مختلف شهر قم می‌شود.

مدیر گروه قرآنی کریمه اهل بیت علیه السلام با تاکید براینکه این عطر و رایحه دل نشین قرآن کریم را در مناطق مختلف شهر قم منتشر می‌کند، افزود: برنامه‌ها و محافل اجرا شده از سوی این گروه بازخورد خوبی در سطح شهر قم داشته و موجب ایجاد یک موج قرآنی و معارفی میان قشر جوان و نوجوان برای ثبت نام در دوره های قرآنی و معارفی مرکز قرآن و حدیث شده است.

صاحب هنر با اشاره به اینکه حضور در شب میلاد امام علی بن موسی الرضا در منطقه محروم اسماعیل آباد موجب ایجاد روحیه شور و نشاط معنوی در مردم این منطقه شد، یادآور شد: حضور این گروه در اسماعیل‌آباد، به مردم این منطقه یادآوری کرد که امامان معصوم برای حفظ امت اسلام از انحراف متحمل رنج های مختلف شده‌اند و فقر و محرومیت نباید مانع مردم شود بلکه مردم باید با الگو قرار دادن امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام برای بهبود اوضاع تلاش کنند تا بستر ظهور آخرین موعود الهی و زمینه از بین رفتن تمام رنج های بشری به مدد حکومت موعود صالحان فراهم شود.

وی ادامه داد: همانگونه که امام علی بن موسی الرضا، عالم آل محمد، محور عزت و کرامت برای بشریت هستند؛ شیعیان نیز با حرکت در مسیر این امام همام باید تهدیدها و محرومیت‌ها را به فرصت تبدیل کرده و از این فرصت‌ها برای تعالی و پیشرفت حکومت بشری استفاده کنند.

امید به آینده روشن مژده گروه قرآنی کریمه اهل بیت(س) به ساکنان منطقه محروم قم

مهدی خرسندی، حافظ کل قرآن کریم و مداح گروه قرآنی کریمه اهل بیت (س) با تاکید براینکه این گروه بهترین قاریان، حافظان و بهترین نوجوانان قرآنی را درون خود جای داده است،گفت: این قافله قرآنی هوای شهر قم را از عطر دل‌انگیز محمدی قرآن لبریز کرده است.

وی با بیان اینکه حضور این گروه قرآنی در مناطق مختلف بازخوردهای بسیار چشمگیری داشته است، افزود: حضور نوجوانان این گروه در مناطق مختلف موجی از شور و هیجان در نوجوانان شهر قم برای حضور در کلاس‌ها و دوره های قرآنی مرکز قرآن و حدیث داشته است.

خرسندی با تاکید بر اینکه مرکز قرآن و حدیث برنامه منسجمی برای حافظان و قاریان دارد و در کنار دوره های ثبیت و دوره های تخصصی مداحی برای نوجوانان و جوانان از آن‌ها به عنوان مربی پس از گذراندن دوره های تربیت مربی استفاده می‌کنند، ادامه داد: اجرای برنامه و محافل قرآنی از سوی گروه قرآنی کریمه اهل بیت (س) ضمن معرفی ظرفیت‌های آموزشی مرکز قرآن و حدیث موجب انتشار فرهنگ قرآنی در جامعه می شود.

وی تصریح کرد: انس با قرآن موجب موفقیت‌های زیادی در زندگی من شده است و اشتغال به تحصیل در حوزه علمیه و موفقیت در امر تحصیل فقط یکی از برکات قرآن در زندگی بنده است.

مداح نوجوان قمی با اشاره به اینکه حضور در مناطق محروم از توفیقات و عنایات خاص حضرت معصومه سلام الله علیها به نوجوانان قرآنی گروه قرآنی کریمه اهل بیت(س) است، گفت: رخسار منطقه اسماعیل آباد گویای محرومیت خاص این منطقه است و پیچیدن زمزمه رضا رضا در شب میلاد امام رضا در این منطقه موجب ایجاد روحیه نشاط، شادابی و امید به اینده در مردم این منطقه شد.

وی افزود: مردم این منطقه به خاطر محرومیت در شرایط خاصی زندگی می کنند ولی وقتی زمزمه رضا رضا از سوی نوجوان قرآنی گروه قرآنی کریمه اهل بیت(س) آن هم بدون بلندگو در فضا پیچید سیل اشک از چشمان مردم با شنیدن این زمزمه سرازیر شد و گویی گروه قرآنی با خود یاد رواق ها و صحن حرم علی بن موسی الرضا علیه‌السلام را در قلب و دل مردم زنده کرده است.

نوجوان قرآنی عضو مرکز قرآن و حدیث با بیان اینکه همراهی خادمان افتخاری آستان مقدس بانوی کرامت با پرچم و متبرکات آستان مقدس بانوی کرامت به همراه گروه قرآنی کریمه اهل بیت (س) نور امید را در قلب مردم اسماعیل آباد و دروازه ری روشن کرد، ادامه داد: مردم با دیدن این فضا در شب میلاد امام رضا علیه السلام متوجه توجه اهل‌بیت(ع) و امام رضا علیه السلام به قشر محروم جامعه شدند و حضور این کاروان یادآور زندگی به سبک قرآن و عطر دل انگیز بهشت برای آنها بود و به آنها یادآوری کرد که حتی محرومیت‌ها نباید مانع زندگی بر محور قرآن شود چراکه مهم ترین مشخصه شیعه عالم آل محمد، امام رضا علیه السلام زندگی بر محور عزت و کرامت حتی با وجود محرومیت‌ها است.

خرسندی با تاکید بر اینکه زندگی بر محور قرآن نوجوان و جوان را در برابر آسیب های مختلف بیمه می کند، گفت: انس با قرآن راهکار مقابله با آسیب های اجتماعی در مناطق محروم است.

وی یادآورشد: جوانان و نوجوان مناطق محروم با حضور در کلاس های قرآنی و معارفی مرکز قرآن و حدیث ضمن فراگیری قرآن کریم با الهام و درس گرفتن از قرآن می توانند بر محرومیت‌ها غلبه کنند؛ چراکه راهکار غلبه بر محرومیت بهره‌مندی از راهکارهای قرآنی در راستای خروج جامعه از محرومیت و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن است.

سیره رضوی الگوی زیست عزتمندانه و با کرامت در مناطق محروم

سید علیرضا حسنی، حافظ نوجوان قرآن کریم با بیان اینکه حضور گروه قرآنی کریمه اهل بیت(س) در دهه کرامت در مناطق مختلف و به ویژه در مناطق محروم مرهمی بر دردهای مردم بود و قلب آن ها را جلا داد، گفت: حضور گروه قرآنی کریمه اهل بیت (س) در شب میلاد امام رضا علیه‌السلام در مناطق محروم یادآور این مطلب به مردم این مناطق بود که باید از سیره رضوی برای خروج از محرومیت‌ها بهره گرفته و سیره عالم آل محمد، امام رضا علیه السلام را الگوی زیست کریمانه و با عزت خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه فرازخوانی آیات قرآن کریم در این مناطق به مردم یادآوری کرد که باید از تهدیدها فرصت بسازند و با فرصت‌سازی از محرومیت خارج شوند همانگونه که ائمه معصوم همواره از تهدید به عنوان فرصت برای نجات بشریت بهره گرفته‌اند.

حافظ نوجوان قرآن کریم با تاکید بر اینکه گروه قرآنی کریمه اهل بیت(س) ظرفیت های قرآنی مرکز قرآن و حدیث را به نوجوانان مناطق مختلف شهر قم و به ویژه نوجوان مناطق محروم معرفی کرد، گفت: حضور در دوره های تخصصی قرائت و مداحی و حضور در طرح تلاوت و اجرای برنامه در محافل مختلف قرآنی از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز قرآن و حدیث برای نوجوانان و جوانان قرآنی در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها است.

حسنی با بیان اینکه در قالب دوره‌های حفظ در مدت سه سال در مرکز قرآن و حدیث در سال ۹۸ موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است، ادامه داد: مرکز قرآن و حدیث دوره‌های متنوعی را برای حفظ قرآن دارد که حفظ یکساله، چند ساله، آزاد و تلفنی از جمله این دوره‌ها است.

وی با اشاره به برکات قرآن در زندگی خود افزود: انس با قرآن موفقیت نوجوانان در دیگر زمینه‌ها را تسهیل می‌کند و مهم تر از همه اینکه حفظ قرآن اقدامی است که هرگز پشیمانی به دنبال ندارد؛ در حالی که بزرگترین قهرمانان جهان در رشته های مختلف ممکن است در مدت کوتاهی از گذشته خود پشیمان شوند؛ در حالی که حافظ قرآن هرگز از مسیری که انتخاب کرده احساس پشیمانی نمی‌کند.

حسنی محبوبیت در اجتماع و جمع های مختلف را از برکات قرآن در زندگی خود عنوان کرد و یادآور شد: اجرای برنامه قرآنی در مناطق محروم ضمن اینکه برای مردم موجب ایجاد روحیه نشاط و معنویت می‌شود، شاخصه‌های سبک زندگی قرآنی و سیره اهل بیت (ع) را نیز به آن‌ها معرفی می‌کند که سیره اهل بیت(ع) بهترین الگو برای خروج جامعه از محرومیت است به ویژه اگر این محرومیت‌ها خودخواسته باشد.