به گزارش پایگاه خبری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، از آنجایی که امروزه ما در عصری زندگی می کنیم که پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است یکی از نیازهای ضروری هر سازمان، نهاد و مجموعه ای استفاده از این امکان در راستای پیشبرد امور و تسریع در ارتباطات و تسهیل در سازماندهی و دسته بندی اطلاعات است.

در این راستا به مناسبت روز ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفت و گویی با سعید سیاهلویی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان مقدس کریمه اهل بیت سلام الله علیها، به بیان اقداماتی که در راستای پیشرفت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات حرم از ابتدای سال ۱۴۰۱ انجام شده است پرداخته ایم که در ادامه مشروح این گفت و گو را از نظر می گذرانیم؛

با عرض سلام و خسته نباشید به شما و مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات حرم مطهر بانوی کرامت مهمترین اقداماتی که در ادارات مختلف از ابتدای سال جاری انجام شده چه بوده است؟

با سلام خدمت شما و مخاطبانتان، مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات حرم مطهر بانوی کرامت یکی از مدیریت های معاونت اجرایی این حرم مطهر است که به زائران و کارکنان این آستان مقدس خدمت رسانی و در راستای بهبود زیرساخت های فناورانه و ارتباطی حرم و افزایش رضایت مندی زائران و علاقه مندان به حضرت معصومه سلام الله علیها و همچنین کارکنان این آستان مقدس تلاش می کند.

ما در اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات حرم مطهر سه اداره داریم که عبارت از اداره شبکه و زیرساخت، اداره نرم‌افزار و اداره توسعه و بهبود سیستم‌ها است و در تمامی این بخش ها اقدامات مطلوبی انجام شده است.

در اداره شبکه و زیرساخت در راستای ارتقای زیرساخت فیزیکی و تجهیزات اتاق سرور آستان، در ماه‌های اخیر تعدادی از سرورهای نسل قدیمی از دور خارج گشته و با سرورهای نسل جدید جایگزین شدند که امور مربوط به این اقدام و تنظیمات شبکه و سیستمی آن‌ها با همت و تخصص کارشناسان شبکه در حال ادامه و انجام است.

از دیگر اقدامات جدید در حوزه شبکه و زیرساخت، تغییر زیرساخت ارتباط تلفنی آستان با مخابرات استان از خطوط مسی E1 به فیبر نوری بوده است که در جهت حل مشکلات ارتباطی و ارتقای زیرساخت سانترال به VoIP (صدا روی پروتکل اینترنت) بوده است.

همچنین پشتیبانی فنی جلسات مجازی، تعمیر و نگهداری دستگاه‌های تلویزیون شهری، نصب سیستم‌عامل و برنامه‌های کاربردی، پشتیبانی فنی سوئیچ‌های شبکه، اتاق‌های سرور، سرورهای فیزیکی و سرورهای مجازی و همچنین توسعه زیرساخت‌های شبکه در حرم بانوی کرامت از جمله اقداماتی است که به‌صورت مستمر در حال پیگیری و انجام است.

در بخش نرم افزاری فعالیت های شما به چه صورت بوده و چه اقداماتی انجام شده است؟

در اداره نرم‌افزار نیز راه‌اندازی سامانه گزارش‌های نرم‌افزار هدایا و نذورات در پروسس میکر و تصحیح خطاهای محاسباتی و نمایشی آن، تنظیم اتوماتیک جداول گزارش خروجی مورد نیاز کاربران، ارائه گزارشات مالی آنلاین به مدیریت مالی برای اولین بار به صورت سیستمی انجام شده است.

علاوه بر آن بررسی و تحلیل منوها و زیربخش‌های نرم‌افزار قرآن و حدیث به منظور شناخت نیازها و تدوین سند نیازسنجی نرم‌افزاری و ارتقای نرم‌افزار به تازگی آغاز شده و در حال انجام است.

همچنین حفظ و نگهداری نرم‌افزارهای سیستمی و نرم‌افزارهای فعال، طراحی و پشتیبانی پرتال آستان مقدس، تحلیل و طراحی نرم‌افزارهای مورد نیاز در بخش‌های مختلف حرم بانوی کرامت و تنظیم روش‌های پشتیبان‌گیری و مانیتورینگ داده‌ها در دوره‌های زمانی مشخص توسط کارشناسان مربوطه انجام‌ شده است.

در زمینه توسعه و بهبود سیستم های ارتباطی و نرم افزارهای مورد نیاز حرم مطهر بانوی کرامت چه اقداماتی صورت گرفته است؟

اداره توسعه و بهبود سیستم‌ها با خدمت‌رسانی و افزودن زیربخش‌های تکمیلی در سامانه جامع منابع انسانی، تست و بررسی نیازهای مربوطه در مدیریت آموزش مجازی آفلاین، و تهیه گزارش‌ها و مستندسازی‌های فنی، توانسته روند توسعه و بهبود زیرساخت‌های سیستمی را بهبود بخشد.

تحقیقات و بررسی‌های فنی به منظور ارتقای نرم‌افزارهای آستان مقدس از جمله نرم‌افزار اتوماسیون اداری، آرشیو اسناد دیجیتال، درمانگاه و دیگر نرم افزارهای مورد استفاده در بخش های مختلف حرم مطهر بانوی کرامت و تهیه گزارش‌های مقایسه‌ای در ماه‌های گذشته در حال انجام و پیگیری بوده است.

همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی به منظور افزایش سطح تخصص و مهارت‌های علمی و عملی کارکنان، در سال گذشته نیز از اولویت‌های مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است تا همگام با دانش نوین فناوری اطلاعات جهانی بتوان توانمندی‌های فنی آستان را در لبه تکنولوژی‌ پیش برد. از جمله دوره‌های آموزشی برگزار شده می‌توان به اصول مدیریت فرآیند، آموزش نرم‌افزار PowerBI، مدل معماری سازمانی و .. اشاره نمود.

در مجموع خدماتی که در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات حرم مطهر انجام شده است به بهبود عملکرد بخش های مختلف این آستان منجر شده است که رضایت بیشتر زائران و کارکنان این آستان مقدس را به همراه داشته است.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.