به گزارش پایگاه خبری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، از آنجایی که امروزه ما در عصری زندگی می کنیم که پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است یکی از نیازهای ضروری هر سازمان، نهاد و مجموعه ای استفاده از این امکان در راستای پیشبرد امور و تسریع در ارتباطات و تسهیل در سازماندهی و دسته بندی اطلاعات است.

اگر چه که بسیاری از نهادها هنوز به صورت سنتی عمل می کنند اما حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها طی سال‌های گذشته این ضرورت را احساس و در این مسیر گام‌های مؤثری برداشته است.

در این راستا و برای روش شدن برخی موانع پیش روی این نیاز طی گفت و گویی تفصیلی با سعید سیاهلویی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)، به بیان چشم اندازها و موانع پیشرفت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها پرداخته شده است که در ادامه مشروح این گفت و گو را از نظر می گذرانیم؛

*با عرض سلام و ادب خدمت حضرتعالی از آنجایی که عصری که در آن زندگی می کنیم عصر ارتباطات است، فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر مجموعه ای از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است از این رو برنامه شما برای ایجاد ارتباط بهتر با مخاطبان حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها چیست؟

با عرض سلام خدمت شما و مخاطبان، ما تا کنون خدمات زیادی در راستای سرویس‌دهی به نیروها و خادمان خودمان انجام داده‌ایم و بیشتر فعالیت های ما تسهیل در عملکرد درون سازمانی و ایجاد پرتال داخلی به‌منظور ایجاد بستری مناسب برای پیشبرد امور داخلی و رفاه کارمندان و خدام آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) بوده است؛ اما هنوز توان و موفقیت آنچنانی غیر از پرتال بیرونی نداریم و در موضوع وبسایت‌های روابط‌عمومی، زیر سیستم‌ها و یا خدماتی که به صورت مستقیم زائر را درگیر می‌کند و به طور مستقیم به زائر خدمت می‌دهد کار برای انجام بسیار است.

به طور کلی نیاز است که ما سیستم‌هایی را ایجاد کنیم که زائر بتواند از آن به صورت مستقیم استفاده کند؛ گرچه تمام سیستم‌هایی که ما معرفی کردیم به صورت غیر مستقیم خدمات آن به زائر می‌رسد، اما دنبال نرم‌افزارهایی هستیم که بتوانیم به صورت مستقیم به زائر خدمت کنیم، چون هدف اصلی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها خدمت به زائران و مجاوران است لذا طیف گسترده ای از مردم را در بر می‌گیرد که از تنوع بسیار زیاد ملیتی، قومی، فرهنگی و زبانی برخوردار است و این تنوع گسترده، نیاز دارد که بتوانیم خدمات الکترونیکی خود را گسترش داده و علاوه بر خدماتی که در بحث زیارتی و رفاهی به زائر می‌دهیم خدمات فناورانه و الکترونیک را جهت تسهیل امر زیارت در اختیار زوار قرار دهیم.

ما امیدوار هستیم که در بخش فناوری در آینده بسیار نزدیک بتوانیم خدمات مستقیمی را به زائران دهیم و زائر بتواند با ورود به پرتال و یا نرم افزار به راحتی از خدمات حرم مطهر آگاه و بهره‌مند شود.

پرسنل مجموعه شما چه ویژگی دارند و روند کار در مجموعه فناوری اطلاعات چطور است؟

کار در حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها حساسیت خاص خودش را دارد؛ زیرا کسی که در این مجموعه کار می‌کند باید علاوه بر جنبه‌های تخصصی جنبه‌های معنوی، مذهبی و فرهنگی را هم داشته باشد. اینجا مراجعه کنندگان ما خاص هستند؛ پس کسی که در حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها خدمت می‌کند، خیلی فاکتورهای بیشتری را باید نسبت به یک کارمند معمولی داشته باشد که طی این سال‌های گذشته این نیروهای مورد نیاز در آستان گردهم آمده‌اند.

تاکنون در بخش مدیریت فناوری اطلاعات چه دستاوردهایی با تکیه بر توان نیروها حاصل شده است؟

در بخش مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات حرم مطهر، چند نرم‌افزار ویژه همچون نرم‌افزار گم‌شدگان و زائرسرا را با تکیه بر توان داخلی ارائه کرده‌ایم و در حال حاضر نیز نرم‌افزارهایی برای مراسم و محافل و هدایا و نذورات در دست تهیه است که همه این برنامه‌ها از تولیدات آستان مقدس است.

اعتقاد داریم که حرم جای کار، بسیار دارد؛ تولید اپلیکیشن‌های بسیار زیادی را می‌طلبد، اما قبل از اینکه بخواهیم اپلیکیشنی را تولید و وارد حرم کنیم، ابتدا باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد و امیدواریم که حضرت معصومه سلام‌الله علیها توفیق دهد که بتوانیم کارهای بزرگی را در این مسیر انجام دهیم.

زمانی ما در فناوری اطلاعات و ارتباطات از مسئولان حرم می‌خواستیم که نرم‌افزارهایی برای آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) تولید شود و اکنون درخواست برعکس شده و آستان از فناوری درخواست تولید نرم‌افزارهای بیشتر را دارد، این امر نشان می‌دهد که ضرورت استفاده از نرم‌افزار جای خود را پیدا کرده و فرهنگ استفاده نیز روز به روز بیشتر می‌شود.

یکی از این نرم‌افزارها، سامانه جامع مدیریت منابع انسانی است؛ این سامانه شامل ۲۱ ماژول است و تمام کارهای یک فرد داخل سازمان از جمله «ثبت‌نام، مراحل گزینش و جذب پرسنل»، «بحث تردد، ثبت اثر انگشت یا کارت و دیگر شیوه‌های احراز هویت»، «ماژول‌های رفاهی و کارگزینی» و تمام نیازهای مدیریت منابع انسانی در این سامانه در نظر گرفته شده است.

سامانه‌های دیگری هم مانند سامانه جامع املاک داریم؛ که خودمان تهیه کردیم، چون تخصصی است و نمی‌شود از بیرون تهیه کرد. تولید این سامانه بسیار گران‌قیمت است و با ساختار سازمانی آستان مقدس، خرید آن از بیرون بهره‌‌‌وری لازم را نخواهد داشت. از این رو تصمیم گرفتیم خودمان تولید کنیم و در تولید این سامانه نیز جامعیت را در نظر گرفته‌ایم.

بخش املاک، مالی، حقوقی و دبیرخانه آستان با این سامانه درگیر هستند و این نرم‌افزار حدود یک سال و نیم است که از تولیدش گذشته و در حال استفاده است و مرتب فرآیند‌های مختلف در آن پیاده‌سازی می‌شود.

از نظر نیروی متخصص، فناوری اطلاعات حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها در چه وضعیتی است و آیا این میزان نیرو جوابگوی نیازهای حرم است یا خیر؟

ما در آستان مقدس بانوی کرامت نخبه‌سازی نیروها را دنبال می‌کنیم و همچنین از نظر معنوی نیز به دنبال ارتقای نیروهای خود هستیم؛ هر چند در کارهای آزاد هزینه‌های سنگینی به مهندسان کامپیوتر پرداخت می‌شود اما ما اعتقاد دارم که اگر به علت فشار کاری بالای حرم نتوانیم کارهای بیرون را انجام ندهیم، حضرت معصومه سلام‌الله علیها این خلا را جبران می‌کند و به زبان باید بگوییم که مبالغی که از آستان دریافت می‌کنیم برای ما برکت ویژه‌ای دارد.