به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، همایش تکریم و تبیین شخصیت حضرت زید بن علی(ع) یکم شهریورماه در سالروز شهادت ایشان با حضور علماء و اندیشمندان ایران و یمن در سالن حضرت خدیجه سلام الله علیها واقع در کتابخانه حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه اظهار کرد: حضرت زید بن علی بن الحسین علیه السلام شخصیت ویژه ای است که روایات صحیحه ای از ایشان در منابع زیدیه است که از نظر سند با ضوابط رجالی ما هم از روایات صحیح به شمار می آید و می تواند بسیاری از گره های فقهی ما را باز کند از جمله خطبه فدکیه در منابع ما مرسله است ولی خطبه فدکیه با سند صحیح در منابع زیدیه موجود است.

وی ادامه داد: زید بن علی فرزند امام سجاد علیه السلام است از مادری است که کنیزی بود که مختار به ایشان اهدا کرده بود و امام باقر در روایتی فرمودند ای زید مادرت فردی نجیب زاده است که شخصیت مادر او نیز این گونه تجلیل شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام سه پسر و یک دختر از این بانو داشتند که یکی از آنها زید است گفت:  زید در دورانی به دنیا آمد که اوج انحطاط و ظلم امویان و دوران خون خواهی امام حسین علیه السلام است، پیشگویی های متعددی از اهل بیت در مورد زید است و روایات زیادی درباره مقام علمی زید بیان شده که نشان می دهد در علم و فقاهت و تسلط زید بن علی نسبت به قرآن هیچ اختلافی بین شیعه و اهل سنت نیست.

وی با اشاره به علم و زهد و شجاعت و صداقت و معنویت زید بن علی گفت: فلسفه قیام زید علیه هشام بن عبدالملک انتقام خون شهدای کربلا و امر به معروف و نهی از منکر بوده و ما شیعیان معتقدیم که قیام زید مأذون از طرف امام صادق علیه السلام بوده بنابراین زید شهید در راه خدا است و در مقام و منزلت این شخص هیچ تردیدی نیست.

خسروپناه با اشاره به تعدادی از روایات کتاب عیون اخبار الرضا در رابطه با زیدبن علی گفت: قیام و شخصیت زید آنقدر برای مرحوم صدوق مهم است که بابی از روایات امام رضا علیه السلام را در رابطه با شخصیت زید اختصاص می دهد و در آن می گوید وقتی زید بن موسی بن جعفر در بصره خروج کرد و خانه های بنی عباس را آتش زد او را دستگیر کردند و به نزد مأمون بردند و مأمون گفت به خاطر جایگاهی که علی بن موسی الرضا علیه السلام در نزد من دارد از زید گذشتم و خطاب به امام رضا علیه السلام گفت اگر برادر شما قیام کرده در گذشته هم زید بن علی قیام کرده است و کشته شد و اگر رابطه ما و شما نبود برادر شما را هم می کشتم.

وی ادامه داد: امام رضا علیه السلام در جواب مأمون فرمودند برادرم زید را با زید بن علی مقایسه نکن زیرا زید بن علی از علمای آل محمد صلوات الله علیه و آله بود که به خاطر خداوند غضب کرد و با دشمنان خدا جهادکرد تا وقتی که در راه خدا کشته شد و دعوتش از سر هوا و هوس نبود و بعد از شهادتش امام صادق علیه السلام فرمودندوای بر کسی که فریادش را شنید و او را یاری نکرد.

استاد حوزه علمیه گفت: مأمون به امام رضا علیه السلام گفت آیا روایتی نسبت به افرادی که به ناحق ادعای امامت می کنندوارد نشده است و امام رضا علیه السلام بلا فاصله فرمودند زید ادعای ناحقی نداشت و شیخ صدوق در ادامه می گوید زید بن علی فضایل بسیاری دارد که من آن ها را در این کتاب نقل می کنم.

وی با اشاره به روایات دیگری در رابطه با زید بن علی گفت: در روایتی از پیامبر صلوات الله علیه و اله نقل شده است که به امام حسین علیه السلام فرمودند از صلب تو مردی خارج می شود به نام زید که او و اصحابش در روز قیامت با چهره های نورانی عبور می کنند و بدون حساب وارد بهشت می شوند که نشان می دهد زید در راه خدا به شهادت می رسد.

خسروپناه با اشاره به روایات متعددی که در رابطه با زیدبن علی و تأیید شخصیت و قیام زید بیان شده است، گفت: مجموع احادیث نشان می دهد که زید بن علی از علما و فقها بوده که جهادش در راه خدا بود و در راه خدا به شهادت رسید.

وی با بیان این که یمن در تمدن سازی جهان اسلام نقش مؤثری داشته است گفت: امروز هم اگر کسی معنای واقعی جهاد را می خواهد ببیند می تواند آن را در یمن مشاهده کند که مجاهدانه در مقابل دشمنان ایستاده است و امیدواریم که این جهادبه پیروزی بینجامد.

در ادامه این نشست صحبت های علامه عبدالله حمود العزی از علمای یمن به صورت ضبط شده پخش شد که وی ابراز کرد: زید بن علی از بزرگان اهل بیت علیهم السلام است که باید به خوبی تبیین شود و امت اسلامی با تبیین این بزرگان متحد تر شود.

وی با اشاره به جایگاه زید بن علی علیه السلام و لزوم اقتدا به این بزرگان و پیاده کردن سیره ایشان در زندگی گفت: برگزاری این همایش ها باعث می شود که فرهنگ شیعیان به هم نزدیک تر شود و تعامل سازنده ای بین مذاهب ایجاد شود که باعث سازندگی آینده اسلام خواهد بود.

این دانشمند یمنی گفت: این اجتماعات در بین مذاهب شیعه دشمنان اهل بیت علیه السلام را به غضب و خشم وامی‌دارد زیرا آنها دائم به دنبال تفرقه بین مذاهب و مسلمانان هستند و برای دمیدن در این تفرقه دائما به هر وسیله ای چنگ می زنند تا تقریب مذاهب اتفاق نیفتد و مشکلات بین مذاهب حل نشود.

وی با اشاره به روایاتی در تجلیل زیدبن علی در منابع شیعی گفت: زید بن علی فقط مخصوص زیدیه نیست بلکه همه فرق اسلامی این شخصیت را تأیید می کنند و ایشان تأیید شده سلاله پیامبر صلوات الله علیه و اله هستند و در آغوش اهل بیت علیهم السلام تربیت شده اند.

حمود العزی با اشاره به جایگاه علمی زید بن علی گفت: ایشان به مرحله عظیمی از علم رسیدند که لقب ایشان حنیف القرآن بوده و زمانی که از امام باقر علیه السلام در رابطه با زید سؤال شد ایشان فرمودند من از کسی سخن می گویم که سر تا پای او پر از علم و ایمان بود و جوری  ایشان عالم بر قران بودن که ابو حنیفه می گوید من اعلم و ابلغ و افصح از ایشان در زمان خودشان در تبیین قران ندیدم.

وی با اشاره به عبادت زید بن علی و سایر ویژگی های ایشان گفت: فرزند زید بن علی علیه السلام نقل می کند که پدرم عابدی بود که روز را به عبادت و شب را به تهجد می پرداخت و در فصاحت و بلاغت از فصیح ترین مردم زمان خود بودند و تمام زندگی و رفتار ایشان ما را به سمت خدا می کشاند.

این عالم یمنی با بیان اینکه تمام زندگی زید بن علی قیام بود گفت: زید بن علی برای تبیین اسلام صحیح قیام کرد در حالی که امویان اسلام را انگونه که دوست داشتند تغییر داده بودند و بدعت هایی را وارد دین کرده بودند و قیام زید بن علی قیام تصحیح مفاهیم در بین مسلمانان بود که در سرتاسر زندگی ایشان وجود داشت و قیام ایشان به قیام مسلحانه خلاصه نمی شود.

در ادامه حجت الاسلام روح الله توحیدی نیا با بیان اینکه ظرفیت بسیار وسیعی از اشتراکات مذهبی پیش روی دو ملت ایران و یمن است، گفت: خداونددر قران کریم وحدت مسلمانان را یکی از تکالیف مسلمانان برشمرده و اگر این یکپارچگی وجود داشته باشد قدرت مسلمانان حفظ خواهد شد .

وی با اشاره به زمینه ها و بستری که موجب شد حضرت زید بن علی در برابر امویان قیام کنند، گفت: ما در قرن دوم جامعه اسلامی برای چندمین بار می بینیم که این احساس به وجود می آید که بین فضای حاکم در جامعه و آنچه در آموزه های دینی و قرآن بیان شده است فاصله می افتد و این موضوع یک نا رضایتی عمومی را به وجود می آورد و مسلمانان در قرن دوم به این فکر می کنند که شرایط فعلی قابل تحمل نیست و قیام ها از جمله قیام زید بن علی شکل می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه با گذشت صد سال از بعثت پیامبر صلوات الله علیه و آله به ویژگی های عصر جاهلی در جامعه بازگشته بود، گفت: در اواسط قرن نخست سراشیبی تندی را در بازگشت به پس از اسلام مشاهده می کنیم که در رأس آن واقعه عاشورا را می بینیم که جامعه آن را نمی پذیرفت و بعد از آن واقعه قیام های متعدد را می بینیم ک از قیام امام حسین علیه السلام الهام گرفته بود.

وی با بیان اینکه بعد از قیام کربلا و قیام های یکه برای انتقام گیری رخ داد محدودیت های دوستداران اهل بیت بسیار بیشتر شد گفت: شواهدی وجود دارد که در فاصله نیم قرن بعد از قیام عاشورا اعمال مخالف اسلام به گونه ای عادی سازی شده بود که حکام اموی به صورت علنی از آن حمایت می کردند وآن را خلاف اسلام نمی دانستند که از آن جمله می توان به اشرافی گری، نژاد پرستی، منازعات قومی و قبیلی، منصوب کردن حاکمان ظالم برای سرکوب معترضان، فراموشی اخلاق مداری و عدم رعایت حقوق شهروندی و غارت اموال عمومی اشاره کرد.

توحیدی نیا گفت: مجموع این شرایط نا رضایتی عمومی را به سطح جامعه آورد و می بینیم که امام باقر علیه السلام در اواخر قرن اول فرمودند که دوستداران ما به بهانه های مختلف به قتل می رسند و دست و پای آنها قطع می شود، بنی امیه هر کسی که اندک اظهار محبتی به خاندان پیامبر صلوات الله علیه و آله دارد را زندانی کرده، یا مالش را به غارت می برند و یا خانه اش را ویران می کنند بنابراین امام باقر علیه السلام هم این ها را به صراحت بیان می کردند.

وی با بیان اینکه تجمعات گوناگونی در جامعه اسلامی بر علیه حکومت شکل می گرفت، افزود: از سال ۱۰۸ هجری قمری قیام هایی در اقصی نقاط جامعه اسلامی شکل می گیرد که این قیام ها متوجه حکومت هستند و تا سال ۱۲۰ ادامه پیدا می کند؛ همچنین علمای اسلامی تا پایان دهه اول قرن دوم مردم را به عدم قیام سفارش می کردند ولی از دهه دوم علما هم حامی این قیام ها می شوند و مشکل را متوجه حکومت می بینند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: ظلم بر مردم تا جایی پیش رفته بود که مردم دسته دسته در شهر های مختلف تجمع می کردند و دعا می کردند که خدایا پایان عمر ما را برسان که در کتب تاریخی نقل شده است که مرگ را مساوی رحمت الهی قلمداد می کردند.

وی ادامه داد: شواهد نشان می دهد که در اواخر قرن اول امر به معروف و نهی از منکر بر سر زبان ها افتاد و در چنین شرایطی زید بن علی زندگی می کرد؛ شخصیتی که به عبادت و تهجد شهرت دارد و وقتی وارد کوفه می شود علمای کوفه کرسی درس برایش می گذارند و در مقابل هشام بن عبدالملک می ایستد و او را بی لیاقت می داند و صراحتا نهی از منکر می کند بنابراین مجموع زندگی زید بن علی قیام و مبارزه است.

توحیدی نیا تصریح کرد: زید بن علی در ابتدای قیام صراحتا می گوید من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش، پیکار با ستمگران و ظالمان و دفاع از مستضعفان و بخشش به محرومان دعوت می کنم.

همچنین در ادامه این نشست بیانات یوسف الحاضری از علمای یمن در تبیین شخصیت  قیام زید بن علی بن الحسین علیه السلام در این همایش پخش شد.