به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله‌علیها، حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی طی سخنانی بعد از نماز عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت اظهار داشت: دلیل اینکه جامعه اسلامی تهمت و شایعات را علیه امام حسن علیه‌السلام را باور کرد دلایل مختلفی دارد و نیازمند ریشه یابی مفصل است.

وی افزود: اگر کسی فضای معارف اسلامی و رخدادهای تاریخ اسلام  را نداند ممکن است خیال کند اختلاف و نزاع‌ها بعد از رحلت رسول خدا آغاز شد که اگر اینکونه فکر کنیم در تمام تحلیل‌های تاریخی دچار مشکل خواهیم شد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اگر با دقت اوضاع زمان رسول خدا را بررسی نماییم متوجه می‌شویم در میان مسلمین و امت اسلام دو گروه وجود داشتند و دو حزبی حاکم بود و بین اصحاب رسول خدا دو نگاه متفاوت وجود داشت.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: محور تمام اختلافات در تاریخ اسلام به واسطه نگاه امت اسلام به شخصیت رسول خداست که این تفاوت نگاه در زمان حیات رسول خدا نیز وجود داشت که دانستن آن باعث می شود تاریخ قابل فهم شود و از آیات قرآن ابهام زدایی شود.

کاشانی تاکید کرد: یک گروه رسول خدا را معصوم و دارای علم گسترده از وحی می دانستند و رسول خدا  را تقوای مطلق می دیدند که رهبران این گروه حضرت علی علیه‌السلام ، حضرت زهرا سلام الله‌علیها ، ابوذر ، سلمان و… بودند.

وی افزود: گروه دوم در زمان حیات رسول خدا برای رسول خدا خطا قائل بودند و حضرت را اهل پارتی بازی و .. می‌دانستند و به ظاهر مسلمان هم بودند اما دستورات رسول خدا را بر اساس میل و سلیقه شخصی انجام می‌دادند.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: هیچ اختلاف جدی بین مسلمین رخ نداد مگر اینکه ریشه این اختلاف در نگاه به شخص رسول خدا بوده است و اگر با حضرت‌علی علیه‌السلام مخالفت شده است دلیلش این است که حضرت‌علی علیه‌السلام آینه تمام نمای رسول خدا است.

وی افزود: کسانی که نگاهشان به رسول خدا یک نگاه معمولی بود و حضرت را اهل خطا می‌دانستند در مراحل بعدی نیز، روایات وارده از رسول خدا، در وصف حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و…را نیز حمل بر این می‌کنند که رسول خدا در مواجه با دختر و نوادگان خودشان احساساتی شده اند و کلامی بیان کرده اند.

کاشانی تاکید کرد: آن چیزی که بسیار مهم است و باعث می شود آیات قرآن را درست بفهمیم و رخداد های تاریخی را درست تحلیل کنیم این است که بدانیم در زمان حیات رسول خدا نیز دو حزب قوی وجود داشتند و نگاه‌های حزبی از همان اول مخالف نبوت رسول خدا بوده و رسول خدا را یک فرد عادی و اهل خطا می‌دانستند.