به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، ورزش به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان تأمین شادابی و سلامت، جسم و روح انسان، نقشی اساسی و بنیادی در زندگی هر فرد ایفا می‌کند از اینرو در ایران به منظور ترغیب همگان به انجام فعالیت‌های ورزشی روز ۲۶ مهرماه را به نام روز تربیت بدنی و ورزش نامگذاری کرده اند تا با سرمایه‌گذاری‌ها مناسب در این حوزه بتوان پویایی و نشاط اجتماعی را ارتقا بخشید.

از این رو گفت و گویی را با حمزه رمضانی مسئول مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت زیر نظر آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها داشته ایم و ظرفیت های این آستان مقدس در زمینه تربیت بدنی و ورزش را جویا شده ایم که در ادامه می خوانیم؛

با عرض سلام خدمت شما ظرفیت‌های تربیت بدنی و ورزش در حرم مطهر بانوی کرامت چیست؟

با سلام به شما و مخاطبان محترم، مجموعه آستان مقدس بانوی کرامت از سال ۱۳۹۱ مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت را با هدف استفاده کارکنان و خدام برای امور ورزشی راه اندازی کرده است که شامل سالن فوتسال، سالن پرورش اندام، زمین چمن و استخر سرپوشیده می شود.

در مجموع آستان مقدس بانوی کرامت بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ متر فضای ورزشی دارد که شامل ۱۵۰۰ متر سالن سرپوشیده و فضای اختصاصی برای ورزش‌های فوتسال، والیبال و پرورش اندام، هزار متر زمین چمن و ۲ هزار متر استخر سرپوشیده همراه با سونای خشک و بخار، جکوزی، استخر و … می شود.

رشته های ورزشی فعال در این مجموعه در حال حاضر شنا، پینگ پنگ، بدمینتون، والیبال، فوتسال، فوتبال چمن و پرورش اندام در شیفت عصر برای آقایان و رشته های شنا، آمادگی جسمانی، والیبال و ژیمناستیک در شیفت صبح برای بانوان است.

همچنین علاوه بر ظرفیت های داخلی با مجموعه های فرهنگی ورزشی سطح شهر نیز رایزنی هایی انجام شده است تا خانواده خادمان آستان مقدس بانوی کرامت بتوانند با ارائه کارت خادمی، از امکانات و ظرفیت‌های برخی از مجموعه‌های سطح شهر استفاده نمایند.

در زمینه آموزش رشته های ورزشی و تربیت بدنی چه اقداماتی در این آستان مقدس انجام شده؟

در زمنیه آموزش، با همراهی و حمایت مسئولان آستان مقدس، تا به حال یک دوره آموزش تیراندازی با تیر و کمان، یک دوره آموزش تیراندازی با تفنگ و تپانچه، چندین دوره آموزش شنا در سطوح مقدماتی و پیشرفته، و در تابستان امسال دوره آموزش مقدماتی فوتبال در زمین چمن برای فرزندان کارکنان و خدام برگزار شده است که در سال‌های قبل هم سابقه خوبی داشته و امسال با توجه به استقبال خانواده‌ها و تأثیر‌گذاری مثبت آن، این دوره در ترم پاییز هم تداوم دارد.

همچنین آموزش والیبال و فوتسال نیز با بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی مجموعه، هم اکنون برای کارکنان رسمی و قراردادی در حال برگزاری است. به علاوه کلیه رشته‌های ورزشی بانوان، جنبه آموزشی داشته و با حضور مربی در حال برگزاری است.

آیا عموم مردم هم می توانند از ظرفیت های ورزشی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها استفاده کنند؟

علاوه بر کارکنان و خانواده‌های آنان، خادمان افتخاری آستان مقدس هم می توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. همچنین برخی از سانس‌های فوتبال چمن و فوتسال با سازمان های خارج از آستان قرارداد دارد و عموم مردم نیز به صورت محدود می‌توانند از ظرفیت‌های ورزشی مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت بهره‌مند شوند.

در بخش آقایان و رشته پرورش اندام، مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت آمادگی این را دارد تا با در نظر گرفتن ظرفیت مجموعه، از افراد واجد شرایط ثبت نام به عمل آورد.

در بخش خواهران، ثبت نام افراد در کلیه رشته‌های ورزشی بدون محدودیت انجام شده و از این حیث مجتمع از ظرفیت قابل قبولی برخوردار است.

به جز ظرفیت مجموعه استخر یاران که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود، روزانه تقریبا ۲۰۰ نفر به صورت میانگین از ظرفیت‌های مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت استفاده می‌کنند و حدود ۲۰ درصد از کارکنان آستان نیز به صورت فعال از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند.

هزینه استفاده از ظرفیت‌های ورزشی آستان مقدس بانوی کرامت به چه صورت است؟

به طور کلی استفاده پرسنل و کارکنان از امکانات ورزشی مجتمع، مشمول پرداخت هزینه نمی‌شود و متقاضیان آزاد هم نسبت به مکان های ورزشی سطح شهر، مبالغ بسیار کمتری را پرداخت می‌کنند.

با رایزنی انجام شده با مدیریت استخر یاران، استفاده از استخر برای خادمان افتخاری آستان مقدس بانوی کرامت مشمول ۳۰ درصد تخفیف می‌شود.

در زمینه برگزاری مسابقات ورزشی چه فعالیت هایی انجام می شود؟

در طول سال دو دوره مسابقات ورزشی در دهه کرامت و دهه فجر برگزار می شود. در روال جاری، مسابقات دهه فجر مخصوص کارکنان و خادمان رسمی آستان مقدس بانوی کرامت و خانواده های آنان است و مسابقات دهه کرامت علاوه بر خادمان رسمی و خانواده هایشان از خادمان افتخاری هم دعوت می شود که در مسابقات شرکت کنند. با این وجود ممکن است این رویه در دوره‌های آتی دستخوش تغییرات در نحوه برگزاری و رشته‌های ورزشی شود.

این مسابقات در رشته‌های دارت، پینگ پنگ، بدمینتون، والیبال و فوتسال برگزار و به تیم‌ها و نفرات برگزیده جوایزی به رسم یادبود اهدا میشود. در صورت موافقت مسئولین امر و محیا بودن شرایط، امسال به دنبال این هستیم که در دهه فجر مسابقات تیراندازی و شنا را هم برای کارکنان آستان برگزار کنیم.

همچنین امسال تیم منتخب فوتسال خادمان آستان مقدس بانوی کرامت در مسابقات کارگری سطح استان شرکت داشتند که امید است در آینده نیز شاهد تداوم این گونه برنامه ها باشیم.

سخن پایانی خود را بفرمایید.

آنچه که امروز به عنوان ظرفیت‌های ورزشی آستان مقدس از آن یاد می‌شود، مرهون زحمات و پیگیری‌های مستمری است که نقطه شروع آن در گذشته بوده و میراثی خواهد بود برای آیندگان. لذا لازم است ضمن قدردانی از مسئولین و خادمین محترم که ایجاد و تداوم فعالیت مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت در گروی زحمات آنها بوده است، تمام تلاش خود را در ارائه خدمات ورزشی هر چه بهتر و بیشتر متمرکز نماییم.

برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز راه زیادی را پیش رو داریم و امیدواریم با لطف و عنایت حضرت معصومه سلام الله علیها بتوانیم قدمی در راستای خدمت رسانی بیشتر به خادمان و دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت برداریم و خدمات ما مورد رضای خدا و اهل بیت علیهم السلام باشد.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.