پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها/ «کبر» خصلتی که تمام داشته های آدمی را تباه می‌کند خرمن اعمال را سوزانده، بهار عمر را خزان کرده و در چشم برهم زدنی بهشت اعمال را جهنم می کند، جهنمی که جز خدا کسی قادر به نجات آدمی از این عمق عمیق آتش نیست.

تنها یک سجده اش شش هزار سال به طول انجامیده بود در بهشت الهی سکنی داشت و عزیز فرشتگان و مخلوقات بود؛ اما کبر در او موج می زد؛ چرا که نه به خاطر عبادت بلکه به خاطر خلقت از آتش درخشان و درخشنده، خود را مخلوقی بی نظیر می دانست مخلوقی که بر خلاف فرشتگان مجرد خلقتش با قرینه اختیار بود و او به اختیار خدا را عبادت کرده بود و به این جایگاه رسیده بود و همین قوه اختیار او را مقرب درگاه الهی و محبوب و رئیس فرشتگان کرده بود.

بر خودش بخاطر بندگی اختیاری و عبادت بی انتها و خلقت از جنس آتش می بالید و احساس کبر و بزرگی می‌کرد کبر و غرور در نگاهش موج می زد و بارها برادرش جبرئیل امین او را به خاطر این غرور توصیه به تقوا و پرهیز کرده بود اما او می گفت غرور در برابر ذات اقدس اله که نیست غرورم موجب شده که در بندگی خدا بر همگان پیشی بگیرم پس چه خصلتی زیبا تر از فضیلتی که مخلوق به واسطه آن در بندگی خدا بر همگان سبقت گیرد.

جبرئیل امین در پاسخ به او به گرمی و دلسوزانه گفت کبر فضیلت نیست. کبر تنها برای ذات اقدس اله فضیلت است و شایسته غیر خدا نیست و در غیر خدا سبب طغیان و تباهی است؛ رذیلت است نه فضیلت.

نصحیت های تو را آویزه گوش خواهم کرد؛ اما آنچنان که می بینی این خصلت حداقل برای من فضیلت بوده نه رذیلت.

جبرئیل امین فرمود ان‌شاءالله اینچنین که می گویی تا به سرانجام کار نیز این چنین باشد چرا که ما به بنده ای مانند تو افتخار کرده و به مقام تو غبطه می خوریم.

کِبری که قرار بود برای عزازیل مایه فضیلت باشد؛ سرانجام در روز موعود و سجده عظیم به جد بنی آدم حضرت آدم علیه السّلام برای همیشه اعمال عزازیل را به خاطر خودبرتربینی تباه کرد و عزازیل با سجده نکردن و عمل نکردن به فرمان الهی و طغیان در برابر امر خداوند برای همیشه ابلیس و رانده درگاه الهی شد و خداوند بر حسب مصلحت، تا روز معلوم به او فرصت داد و از همین لحظه بود که ابلیس تصمیم گرفت با همین خصلت استکبار و غرور که اعمالش را تباه کرده بود از بنی آدم انتقام گرفته و با تقویت و بیدار کردن خصلت استکبار در بنی آدم نه تنها آن‌ها را در برابر انبیای الهی قرار دهد بلکه آن‌ها را در برابر خداوند قرار داد.

ابلیس با کبر و استکبار ورزی موجب شد تا فرزندان آدم به خاطر حس کبر چون فرعون طغیان کرده و در برابر پروردگار با نهایت غرور ندای «انا ربکم الاعلی» سر دهند ندایی که نتیجه‌اش جز برای فرعون غرق شدن در دریای نیل نبود. اما متأسفانه همواره بنی آدم و حاکمان با همین خصلت کبر و استکبار در طول تاریخ در برابر انبیای الهی ایستاده و به بشریت ظلم کردند تا اینکه خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله با ارمغان اسلام در مقابل مستکبران و استکبار طلبان ایستاد و ندای «هیهات من الذله» سر داد و در طول تاریخ تا به امروز مسلمانان در پناه همین تفکر اسلامی در مقابل مستکبران ایستاده‌اند.

سرانجام در قرن بیستم زمانی که شیطان تصور می‌کرد با حکومت های لیبرالی و کمونیستی با خوی استکباری برای همیشه مقابل اسلام ایستاده است به ناگهان با طلوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) دوباره تفکر ناب اسلامی با شعار نه شرقی نه غربی انسان‌های آزاده جهان را به قیام در برابر مستکبران دعوت کرد و یوم الله ۱۳ آبان که با نام انقلاب اسلامی گره خورده است به عنوان «روز جهانی مقابله با استکبار» نام گرفت و امام خمینی(ره) به همه انسان‌های آزاده و آزاداندیش جهان یادآوری کردند که بشر باید در مقابل خصلت استکبار بایستد؛ چرا که مستکبران همان‌گونه که شیطان با کبر خود تمام اعمالش را تباه کرد با کبر خود نه تنها ملت و تمدنی را نخواهند ساخت بلکه به خاطر کبر و غرور و غلبه حس منفعت طلبی و خود خواهی تمامی ملت‌ها و کشورها را نابود و تباه خواهند کرد، چراکه سازش با استکبار برای هیچ ملتی خوشبختی، رفاه، امنیت، آرامش، آبادی و آبادانی به ارمغان نیاورده است.

در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ۱۳ آبان ماه به عنوان یوم الله و روز مقابله با استکبار جهانی نام گرفته است؛ چرا که در این روز گرانقدر سه رویداد مهم در تاریخ ایران اسلامی اتفاق افتاده است که نخستین این رویدادها تبعید امام خمینی(ره) به دلیل اعتراض به قانون منحوس کاپیتولاسیون بود که امام خمینی(ره) به این قانون اعتراض کردند؛ چرا که اجرای این قانون به دولت استکباری آمریکا و مستشاران نظامی آن اجازه می‌داد که هر جنایتی را در ایران مرتکب شوند و به دلیل خوی کبر و استکباری هیچ‌کس در کشور حتی شاه مملکت اجازه اعتراض به اقدامات یک سرباز و افسر ساده آمریکایی را نداشت.

ایستادگی امام خمینی(ره) در برابر کاپیتولاسیون منجر به تبعید ۱۳ ساله امام خمینی(ره) از ایران به ترکیه و سپس به عراق و پاریس شد.

امام خمینی(ره) همزمان با ۱۳ آبان تبعید شدند و امام ۱۳ سال رنج تبعید را به جان خریدند و این تبعید را پشتوانه انقلاب اسلامی قرار داده و با فرعون و طاغوت های زمان موسی وار به نبرد و قیام برخاستند و سرانجام پس از ۱۳ سال ، ۱۳ آبان ماه را به منشأ تحول برای بشریت قرار دادند.

تحولی که نه تنها ملت ایران را با انقلاب اسلامی آزاد کرد بلکه لبیکی بود برای تمام انسان‌های آزاده جهان و الگویی بود تا انسان‌های آزاده جهان یاد بگیرند که می‌توان در برابر فرعونی که ادعای اربابی و کدخدایی جهان چون آمریکا را دارد هم ایستاد و فرعون ها برخلاف هیبت و هیمنه پوشالی خود بسیار ساده با مرام و منش موسی وار شکست می‌خورند چرا که خداوند همواره حامی مومنان است همان‌گونه که از موسی علیه السلام در برابر فرعون حمایت کرد، از ملت‌های آزاده در برابر خوی مستکبرانه شیطان اکبر یعنی آمریکا حمایت می کند.

دومین و سومین رویدادی که ۱۳ آبان ماه را به یک یوم الله در تقویم تاریخ جهان تبدیل کرده است، شهادت شهدای دانش آموز به دست رژیم منحوس پهلوی بود و تسخیر سفارت آمریکا به دست جوانان مؤمن انقلابی که لانه جاسوسی آمریکا برای تدوام هیمنه استکباری خود از این سفارت به عنوان لانه جاسوسی استفاده می‌کرد از دیگر رخدادهای مهمی بود که برای همیشه شیطان اکبر و فرعون آمریکایی را از خاک ایران بیرون راند.

این سه رویداد در تاریخ انقلاب اسلامی به مردم جهان در سرتاسر گیتی یادآوری می‌کند که همه فرعون ها حتی اگر طغیان کرده باشند و مانند آمریکا فریاد «انا ربکم الاعلی» را سر داده باشند هم در برابر قدرت خداوند به اندازه یک پشه هم توان ندارند و یک پشه به اذن خداوند می‌تواند این فرعون ها را به زمین بزند همان‌گونه که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد افول قدرت آمریکا در جهان هستیم و ملت‌های مظلومی مانند یمن هم با تفکر انقلابی توانسته اند به راحتی با کم‌ترین امکانات با توکل بر خدا این فرعون را بر زمین زده و با نشستن روی سینه این فرعون برای همیشه قدرت و همینه پوشالی این فرعون را در جهان نابود کنند.

به همین دلیل است که این روزها این فرعون که پازل افول قدرتش به آخرین قطعه دومینو رسیده تصمیم گرفته با تجزیه خاک ایران به چندین کشور با فتنه های رنگی به بهانه مرگ دختری ، ایران اسلامی را به چندین کشور تجزیه کند. بلند کردن پرچم های گروه‌های تجزیه طلب در برلین نشان داد که شیطان اکبر برای اینکه از غیرت و تفکر شیعی و انقلابی ایرانی می‌ترسد نه تنها نمی‌خواهد انقلاب را از میدان ایران به در کرده بلکه می‌خواهد با تجزیه ایران و تبدیل آن به چندین کشور که مردمش با هم در حال جنگ هستند نه در صلح، برای همیشه انقلاب اسلامی را نابود کند تا موسایی در جهان نباشد و باقی نماند که بخواهد و بتواند آخرین قطعه پازل قدرتش را بر زمین ریخته و آن را نابود کند؛ در حالی که این خیال باطلی است.

هرچند شاید به دلیل قدرت غول‌های رسانه ای آن‌ها بتوانند وانمود کنند که انقلاب ضعیف شده؛ اما حقیقت چیز دیگری است؛ چرا که شاید هشتگ ها در فضای مجازی میلیونی شوند ولی در فضای حقیقی انقلاب اسلامی همچنان با عنایت امام زمان(عج) در حرکت است و به این حرکت ادامه خواهد داد تا از یوم الله ۱۳ آبان پلی بسازد برای پیروزی تمام ملت‌ها و امت ها و ۱۳ آبان ماه با توکل به خدا و عنایت امام زمان(عج) پلی برای پیروزی صالحان و برپایی آخرین حکومت حق و عدل بر روی زمین خواهد شد و با ظهور آخرین حجت الهی یوم الله ۱۳ آبان مایه وحدت تمام ملت‌ها و امت ها در روی زمین بر محور خداوند خواهد شد و روزی تمامی ملت‌ها و امت ها با یک امام و یک پرچم در مسیر بندگی خداوند سر سجده بر آسمان خواهند کشید و وعده تصمین شده خداوند محقق خواهد شد.