به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی در مراسم ختم آیت الله عباسعلی اختری که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: حضرت علی علیه‌السلام در خطبه ۲۸۹ نهج البلاغه می فرماید در گذشته یک برادری داشتم که ویژگی‌های خاصی داشت که دنیا در نگاه این برادرم کوچک بود ، اسیر شکم نبود و اگر چیزی به دستش نمی رسید به آن میل پیدا نمی کرد و اگر هم به دستش می رسید زیاده‌روی نمی کرد.

وی افزود: این ویژگی‌ها می تواند برای هر مومنی و هر عالمی که به عنوان یک الگو مطرح می شود به عنوان شاخصه مطرح نمود.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم ببینیم در منظر حضرت علی علیه السلام چه جایگاهی داریم باید همین ملاک‌ها را در نظر بگیریم. اگر دنیا در نگاه ما بزرگ جلوه می کند ما در نگاه حضرت کوچک هستیم و اگر بر عکس باشد در نگاه حضرت بزرگ خواهیم شد.

حسینی قمی افزود: امام صادق علیه‌السلام می فرماید من از نظر مالی ثروتمندترین مردم مدینه هستم اما این به معنای بد بودن اموال نیست بلکه اصل این است که انسان اسیر دنیا نباشد.

وی خاطر نشان کرد: حضرت علی علیه‌السلام می فرماید زهد بین دو کلمه است که اگر دنیا به سوی شما آمد شادی مغرورانه نداشته باشید و اگر دنیا را نداشتید غصه نخورید.

حسینی قمی خاطر نشان کرد: دنیا باید در نظر انسان کوچک باشد مخصوصا اگر این شخص عالم باشد چرا که طبق روایت اگر عالمی محب و عاشق دنیا باشد از او دوری بجویید و دین خود را از این عالم نگیرید.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: ملاک مومن و عالم کامل در نگاه حضرت علی علیه السلام این است به واسطه مجالست با عالم باید بی میلی در دنیا در دل انسان ظاهر شود و انسان از تکبر به تواضع کشیده شود.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: خداوند با انبیاء الهی شرط کرده است که در دنیا زاهدانه زندگی کنند به همین خاطر علما چون وارث انبیاء هستند باید این شرط را بپذیرند و در عمل نیز رغبت به دنیا نداشته باشند و اسیر دنیا نشوند.

وی افزود: علمای بزرگی در این شهر مقدس قم حضور داشتند که با عمل خود توانستند دین را حفظ کنند.

حسینی قمی خاطر نشان کرد: یک زمانی اکثر علما در قم تمام موقعیت خود را تحویل آیت حائری دادند و از ایشان درخواست نمودند تا حوزه علمیه قم را تاسیس نماید.

وی یادآور شد: امروز جامعه ما به علمای ربانی نیاز دارد که انسان در اثر مجالست با آن‌ها به خدا نزدیک و از کبر و غرور فاصله بگیرد و به سمت زهد برود.

وی تاکید کرد: مرحوم آیت الله اختری از علمای بزرگی بودند که همه مطالب در خصوص ایشان، در پیام تسلیت مقام معظم رهبری آمده است.

حسینی قمی افزود: مرحوم اختری بیش از ۳۵ سال در فراق فرزند شهیدشان صبوری کردند و آنچه برای یک عالم لازم است همین مطالبی است که در پیام مقام معظم رهبری آمده است.

وی اظهار داشت: اخلاق، اخلاص، سیاست و ترویج معارف باید در اولویت یک عالم ربانی باشد که تمام این‌ها در مرحوم اختری وجود داشت.