به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، با بیان این که در خطبه‌ها و کلمات کوتاه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دریایی از حقایق معانی نهفته شده است، خاطرنشان ساخت: «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول‌الله والانفاق فی‌سبیل‌الله»، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها انس با قرآن، نگاه به چهره رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و انفاق در راه خدا را محبوب‌ترین توشه‌های دنیا ذکر می‌کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۷ سوره حجرات بر اهمیت محبت به نماز، قرآن، احکام دین و … اشاره کرد و گفت: خداوند متعال می‌فرمایند؛ «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ»؛ خداوند متعال مقام ایمان را محبوب گردانید و در دل‌ها نیکو بیاراست و کفر و فسق و معصیت را زشت و منفور در نظرها ساخت.

وی ضمن اشاره به آیه شریفه «وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ»[۱]، با بیان این که هر کس به ایمان (دین اسلام) کافر شود عمل او تباه شده و در آخرت از زیانکاران خواهد بود. تصریح کرد: در تفاسیر؛ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام از مصادیق این آیه شریفه و تجسم، روح و مغز ایمان ذکر شده است که هرکس ولایت ایشان را نپذیرد، تمام اعمالش حبط خواهد شد.

فرحزاد با بیان این که کسی نمی‌تواند محبت به فاطمه زهرا، امیرالمؤمنین علی و اهل‌بیت علیهم‌السلام را نداشته باشد و باز خود را مؤمن بنامد، خاطرنشان ساخت: آیات شریفه دشمنان و قاتلان اهل‌بیت علیهم‌السلام را مغضوب دل‌آراستگان به ایمان دانسته و هیچگاه محبت اهل‌بیت(ع) و دشمنان ایشان قابل جمع نیست.

وی در اشاره به روایتی از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله با تأکید بر این که کسی که ادعای محبت پیامبر(ص) را داشته، حضرت علی(ع) را دوست ندارد دروغگوست، اظهار داشت: در فرازهایی از زیارت عاشورا می‌خوانیم؛ «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» و یا در فرازهایی از سوره مجادله می‌خوانیم «لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ»؛ هرگز مردمی را که ایمان به خدا و روز قیامت آورده‌اند، نخواهی یافت که دوستی با دشمنان خدا و رسول او کنند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نخستین جهادگر تبیین و روشنگری است، خط نفاق و انحراف را از هم جدا نمودند، یادآور شد: پیامبر اعظم محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ «یا عَلِی لا یحِبُّکَ اِلاَّ مُؤمِنٌ وَ لا یبْغِضُکَ اِلاَّ مُنافِقٌ»؛ محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام در ذات ایمان نهفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به روایت «إنَّ الله لَيغضبُ لِغَضبِ فاطمه و يَرضي بِرضاها»؛ به دیدگاه فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها دررابطه‌با غاصبان ولایت اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حجت الهی است و فعل و عمل و رفتار ایشان، حجت بر تمام مؤمنین است؛ چرا که رضای او عین رضای الهی و غضب او غضب الهی را در پی دارد.

فرحزاد تولی و تبری را از حقایق ضروری دین مبین اسلام دانست و با تأکید بر این که «حبب» در آیات و روایت دربردارنده معانی بلندی است، خاطرنشان ساخت: نماز دو نفر با هم متفاوت است، چرا که یکی با عشق و محبت و دیگری با کراهت و اجبار آن را به پا می‌دارد.

وی با تأکید بر این که اهل‌بیت علیهم‌السلام عاشق و شیدای نماز، تلاوت قرآن و رازونیاز با ذات اقدس الهی بودند، تصریح کرد: پیامبر اعظم(ص) فرمودند؛ همان‌طور که تشنه و گرسنه با اشتها آب و غذا می‌خورد، انسان مؤمن نیز این‌گونه مشتاقانه و بلکه بالاتر از آن به سمت نماز و عبادت می‌شتابد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به تفاوت‌های نمازخوان و نماز دوست، با بیان این که اهل‌بیت علیهم‌السلام تجسم ایمان و یاد خدا و باطن و حقیقت نماز هستند، یادآور شد: باید با تمسک به محبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام، نماز را محور محبت دل قرار داده، مشتاقانه مسیر انس با آیات الهی را در پیش بگیریم.

فرح زاد با تأکید بر این که نیاز است تا فرزندانمان را نماز دوست تربیت کنیم، نه نمازخوان، اظهار داشت: قرب به ذات اقدس الهی زمانی رقم می‌خورد که محبت در دل جولان کند؛ کسی که با تمام دل و وجودش با نماز و قرآن انس  پیدا کند، ایمن در مقابل تمام دسیسه‌ها، توطئه‌ها و انحرافات خواهد بود.


[۱] – آیه ۵ سوره مائده