به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن تبریک میلاد باسعادت بقیه‌الله الاعظم(عج)، شب نیمه شعبان را شب قدر اهل‌بیت علیهم‌السلام دانست و اظهار داشت: شب نیمه شعبان قلب ماه شعبان است و همان‌طور که ارزش ماه مبارک رمضان با شب قدر شناخته می‌شود، ماه شعبان هم با نیمه شعبان جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از آیات مرتبط با موضوع مهدویت، در پاسخ به شبهه وجود آیات مرتبط با امام زمان(عج) علی‌رغم گذشت حدود ۲۵۰ سال بعد از رحلت پیامبر اسلام، با تأکید بر این‌که آیات قرآن کریم محدود به معنای زمان خودش نیستند، خاطرنشان ساخت: آیات قران کریم یک ظاهر دارد و یک باطن؛ ممکن است آیه‌ای در یک موضوعی نازل‌شده باشد، اما باطن و حقیقت آن موضوعات متعددی را نیز پوشش دهد و تشخیص این کار نیز از عهده هرکسی برنمی‌آید و تأویل و باطن قرآن کریم را تنها امام معصوم علیه‌السلام می‌فهمد؛ « وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ»[۱].

وی به آیه شریفه « بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»[۲] اشاره و عنوان کرد: این آیه شریفه مربوط به داستان حضرت شعیب و کم‌فروشی قوم ایشان است؛ قوم شعیب می‌خواستند با اختلاس و کم‌فروشی درآمد زیادی کسب نمایند؛ که حضرت شعیب ضمن نهی این منکر، می‌فرمایند درآمدی که از راه حرام به دست آید به‌هیچ‌عنوان برکت نخواهد داشت و ماندگار نخواهد بود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی بابیان این‌که بر اساس مبانی دینی درآمد حلالی که از انسان باقی می‌ماند به بقیه‌الله تعبیر شده است، اظهار داشت: تمام انبیای الهی و ائمه هدی علیهم‌السلام یک هدف مشترک داشتند و آن مقابله با ظلم، برقراری عدالت و اصلاح جامعه است. لذا از امام زمان(عج) به بقیه‌الله یعنی ثمره و هدف تمام انبیای الهی یاد می‌شود.

رفیعی به تفاوت‌های تفسیر و تأویل در قرآن کریم اشاره کرد و بابیان این‌که تفسیر فهم ظاهر و تأویل فهم باطن آیات الهی است، اظهار داشت: فهم ظاهر قران کریم را مفسر با مراجعه به معانی کلمات و عبارات آیات متوجه می‌شود؛ امام معصوم علیهم‌السلام ضمن تصریح بر تفاسیر، تأویل‌هایی را برای برخی از آیات ذکر نمودند.

وی در تبیین آیه ۸ سور حشر بابیان این‌که انصار رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله، در سال‌های نخستین ایمانشان دیگران را بر خودشان ترجیح دادند، خاطرنشان ساخت: رویکرد احسان و ایثار انصار رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله درس بزرگی برای صاحب‌خانه‌های سرزمینمان است؛ مردم مدینه در قبال حمایت از مردم مکه و اهدای مال و دارایی‌شان به ایشان هیچ چشم‌داشتی نداشتند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به سیره علوی و فاطمی در ترجیح میهمان بر خود و فرزندانشان آیه شریفه «وَ يُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ»[۳] را از بارزترین آیات بیان فضیلت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام دانست و یادآور شد: رسول صلی‌الله علیه و آله، ضمن بیان یک باطن و القاء خصوصیت، این آیه شریفه را در ذکر تجلی ایثار امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به کاربردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آیه ۵ سوره قصص؛ « وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» در رابطه با امام زمان(عج) اشاره کرد و اذعان داشت: منان یکی از صفات الهی است؛ یعنی کسی که نعمت را بدون توقع ارزانی می‌دارد؛ خداوند متعال در تعدادی از فرازهای قرآن کریم ازجمله آیه شریفه « لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِ»[۴] بر منت نهادن نسبت به انسان متذکر شده است.

رفیعی افزود: امام صادق علیه‌السلام در روایتی در رابطه با آیه ۵ سوره قصص می‌فرمایند؛ مصداق‌های این آیه شریفه تا روز قیامت ادامه خواهد داشت و قیام مهدی صاحب‌الزمان(عج) مهم‌ترین مصداق این آیه شریفه است. امیرالمؤمنین در خطبه ۲۰۹ نهج‌البلاغه زمانی که راجع به امام زمان(عج) صحبت می‌کنند، به آیه ۵ سوره قصص را تلاوت می‌کنند.

وی ضمن تأکید بر این نکته که اعتقاد به موعود، اعتقادی جهانی و متعلق به تمام ادیان است، آیه شریفه « وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»[۵] را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: عنوان «یرثها» در آیه شریفه تجلی امداد غیبی الهی در حکومت مهدوی است؛ بر اساس روایات اسلامی امام زمان(عج) در دو حالت امداد عادی وامداد غیبی یاری می‌شود؛ صاحب‌الزمان(عج) را سه نوع لشکر عادی، لشکر ملائکه و رعب و وحشت در دل دشمنان حکومت صاحب‌الزمان(عج) یاری خواهند نمود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین فرازهایی از آیه ۴۱ سوره حج، به چهار مؤلفه کلیدی حکومت مهدوی اشاره کرد و تصریح کرد: شروع کار امام زمان(عج) با گسترش چهار فریضه «أَقَامُوا الصَّلَاةَ»، «آتَوُا الزَّكَاةَ»، «وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ» و «وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ» همراه خواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که منتظِر باید خود را با منتظَر منطبق نماید، خاطرنشان کرد: هرکسی منتظر شخصی باشد، خود را بر اساس منتظَر و ناظر به ویژگی‌های ایشان قرار می‌دهد؛ کسی که منتظر مصلح الهی است، خود نیز باید در مسیر اصلاح قدم بردارد.

رفیعی ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام، بابیان این‌که مؤمن و محب اهل‌بیت علیهم‌السلام در دوران غیبت امامش باید به تمام‌کارهایی که در حضور ایشان انجام می‌داد، ملتزم باشد، خاطرنشان ساخت: هیچ‌یک از وظایف فردی ما منوط به ظهور نیست.


[۱] – آیه ۷ سوره آل عمران

[۲] – آیه ۸۶ سوره هود

[۳] – آیه ۹ سوره حشر

[۴] – آیه ۱۶۴ سوره آل عمران

[۵] – آیه ۱۰۵ سوره انبیاء