به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی بعد از نماز عصر حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۳۷ سوره روم با بیان اینکه این آیه مربوط به رزق و روزی است، اظهار کرد: این آیه می گوید خداوند در روزی به برخی وسعت می دهد و به برخی تنگ و سخت گرفته می شود.

وی با بیان اینکه رزق مرهون تلاش انسان است، گفت: نمی شود که انسان بنشیند و منتظر رزق و روزی باشد زیرا خدا به پیامبرش هم می فرماید از کاری که فارغ شدی به کار دیگری بپرداز و به نمازگزاران می فرماید نماز جمعه که تمام می شود مغازه ها را باز کنید و به تجارت بپردازید.

استاد حوزه علمیه افزود: روایت داریم کسی که کار را ترک کند دعایش مستجاب نمی شود و در روایت دیگر آمده است کسی که کار و تجارت را کنار بگذارد عقلش کم می شود.

وی با بیان اینکه رزق با ثروت فرق دارد، گفت: رزق آن چیزی است که انسان استفاده می کند ولی اگر انسان ثروت داشته باشد ولی استفاده نکند رزق محسوب نمی شود.

رفیعی با بیان اینکه پولی که از حرام به دست می آید رزق نیست، افزود: اگر کسی از حرام درآمد به دست آورد رزقش از حلال کم می شود و به او نمی رسد.

وی با بیان اینکه رزق همیشه مال نیست و خداوند در قرآن کریم زیارت حج، اولاد صالح و توفیق عبادت را به عنوان رزق یاد کرده است گفت: خداوند با وجود اینکه ممکن است دو نفر شرایط یکسان داشته باشند و هر دو به اندازه هم کار و تلاش می کنند ولی به دلایلی به یک نفر زیاد و به یک نفر کم روزی می دهد که به این نوع رزق ، رزق لا یحتسب گفته می شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مواردی که رزق را زیاد می کند گفت: در آیات و روایات آمده است صدقه دادن، طهارت و وضو، صله رحم، ازدواج، استغفار، احسان به همسر و خوش اخلاقی با خانواده، حق گویی و پرهیز از دروغ و نیت خیر داشتن رزق انسان را زیاد می کند.

وی با بیان اینکه در روایت داریم کسی که تسبیح بگوید رزقش زیاد می شود، افزود: همچنین خواندن دعای یا خیر المسئولین و یا خیر المعطین ارزقنی وارزق عیالى من فضلک فانک ذوالفضل العظیم و همچنین خواندن دعای ۲۹ صحیفه سجادیه رزق را زیاد می کند.

رفیعی با بیان اینکه شکرگذاری از نعمت ها رزق انسان را زیاد می کند گفت: خواندن سوره واقعه و سوره ذاریات در روایات به عنوان عوامل افزایش رزق آمده است و همچنین پرهیز از اسراف، قناعت کردن، تدبیر و برنامه ریزی عواملی است که افزایش رزق می دهد.

وی در ادامه در تفسیر آیه ۳۸ سوره روم ابراز کرد: خداوند می فرماید اگر خدا به شما چیزی می دهد به سه گروه کمک کنید؛ اول کمک به فامیل زیرا در انفاق فامیل مقدم است؛ دوم کمک به افراد مسکین و سوم کمک به کسی که در راه مانده است و این کار برای افرادی که قصد قربت می کنند موجب رستگاری می شود.