به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله دررابطه‌با اهمیت توجه به جوانان، اظهار داشت: قلب جوانان رقیق است و اگر حرکت اشتباهی می‌کند و ناهنجاری هم در زندگی‌اش است، از روی جوانی است و زود رفع می‌شود.

 وی با بیان این که جوانان اولین گروهی بودند که به حضرت محمد صلی‌الله علیه و اله ایمان آوردند، خاطرنشان کرد: خدا جوان توبه‌کننده و عابد را بسیار دوست می‌دارد؛ جوان زودگذر و عذرپذیر است و وابستگی ندارد و قلبش رقیق و نصیحت‌پذیر بوده، شخصیتش در مسائل مثبت زود شکل می‌گیرد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به ویژگی‌های احساسی و جولان شور جوانی، بر لزوم آراستگی جوانان به علم و ادب تصریح نمود و با بیان این که خدا از جوان بیکار بدش می‌آید، اظهار داشت: بیکاری، بی‌ادبی و ناآگاهی جوان آفت است و به همین جهت در روایت آمده است «ای جوانان با ادب، علم و دین آبروی خود را حفظ کنید».

 وی با بیان اینکه جوانی و عافیت دو چیزی است که کسی قدر و جایگاهش را نمی‌داند، مگر این که از دست دهد، افزود: در روز قیامت از عمر و جوانی انسان به‌صورت مستقل سؤال خواهد شد؛ چراکه جوان استعداد و توانی دارد که می‌تواند آن را در مسیر سیر الی الله به کار گیرد.

 رفیعی با تأکید بر اینکه وقتی جوان خود را در مقابل گناه، هرزگی و روابط نادرست کنترل می‌کند، خداوند متعال به او مباهات می‌کند، یادآور شد: جوانی که نگاهش به نامحرم می‌افتد و سرش را پایین می‌اندازد، خدا پیش ملائکه به او مباهات و به جوانی که خواب شیرین جوانی را برای نماز رها می‌سازد افتخار می‌کند.

 وی در ادامه ضمن اشاره به روایاتی دررابطه‌با منزلت و منقبت حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام، او را جوانی شجاع، با ادب، ولایت‌مدار، ایثارگر، حق‌مدار و زاهد دانست و اظهار داشت: حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام نخستین شهید کربلا از بنی‌هاشم است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر به مهم‌ترین جریانات تاریخی حضرت علی‌اکبر اشاره و ضمن تبیین جمله حضرت علی‌اکبر(ع) که کسی که حق باشد از مرگ هراسی ندارد، اظهار داشت: این که شهدای اسلام و انقلاب هیچ هراسی از مرگ نداشتند و جبهه‌ها را پر می‌کردند، به‌خاطر باور عمیق به راه حق و عدم خوف و ترس از مرگ بود.

 وی شجاعت، دفاع از حق و نترسیدن از مرگ را مهم‌ترین ویژگی حضرت علی‌اکبر دانست و یادآور شد: به گواه تاریخ حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام شبیه‌ترین فرد به پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله از جهت خلقت، اخلاق و گفتار بود.

 رفیعی ضمن اشاره به این که پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله قرآن مجسم بودند، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در تبیین ویژگی‌های پیامبر برای چهار ویژگی اخلاق، کتاب، لطف و ملک از تعبیر عظیم استفاده نموده است؛ از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که تجلی خلق عظیم در گرو گذشت از خطاکاران، آگاهی‌بخشی ناگاهان و عبور از جاهلان و نادانان است.

 وی روایت «صِلْ مَنْ قَطَعَكَ وَ اَعْطِ مَنْ حَرَمَكَ وَ اَحْسِنْ اِلى مَنْ اَساءَ اِلَيْكَ وَ سَلِّمْ عَلى مَنْ سَبَّـكَ وَ اَ نْصِفْ مَنْ خاصَمَكَ وَ اعْفُ عَمَّنْ ظَـلَمَكَ» از مهمترین مولفه های مکارم اخلاق دانست و اظهار داشت: مکارم اخلاق این است که با كسى كه با تو قطع رابطه كرد، رابطه برقرار كنی و به كسى كه از تو دريغ داشت، ببخشی و با كسى كه به تو بدى كرد، نيكى كنی و بر كسى كه تو را ناسزا گفت، سلام كنی و با دشمنت، منصفانه رفتار كنی و كسى را كه بر تو ستم نمود، عفو كنی؛ کسی که آراسته با مکارم اخلاق باشد، بدی را با خوبی جواب می‌دهد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روز جوان با بیان این که روز جوان را نباید در اهمیت دادن به جوان ها خلاصه نماییم، خاطرنشان کرد: در این روز باید بیش از پیش به ازدواج، اشتغال و تکریم جوانان توجه داشته باشیم؛ جوان نیازمند توجه و شخصیت است و برای هویت بخشی به آن نباید او را تحقیر، ملامت و مقایسه نمود.

 رفیعی در بخش پایانی سخنان خود حق انتخابات و مشارکت در تعیین سرنوشت کشور را به برکت خون شهدا دانست و اذعان داشت: وقتی دشمن از پایین بودن آرا شاد می شود، کسی که غیور باشد در عین بیان نقد و اشکال و تذکر به مسئولان هیچ گاه با نظام و صندوق و انتخابات قهر نمی کند.

وی با تأکید بر اینکه جوان باید حاضر در صحنه باشد و در مسئولیت ها دیده شود، گفت: واگذاری کارها به جوانان در عین بهره گیری از صاحبان تجربه یکی از ویژگی های پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بود.