به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی بعد از نماز عصر در حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره روم اظهار کرد: تفسیر آیه ۳۹ این سوره در میان مفسرین مورد اختلاف است زیرا در مکه نازل شده و دو کلمه ربا و زکات که در آن آمده است در آن زمان حرام و واجب نبوده است.

وی گفت: آیه می گوید اگر شما مالی را به کسی قرض دادید و یا صدقه و کمکی به فردی کردید به طمع اینکه او کاری برای شما انجام دهد و یا پول بیشتری به شما برگرداند در نزد خدا پذیرفته شده نیست و خداوند به این قرض دادن و صدقه دادن ثوابی نمی‌دهد ولی کسی که برای خدا به مردم کمک کند خدا عملش را چند برابر می کند و به او پاداش می دهد.

استاد حوزه علمیه افزود: امام باقر علیه‌السلام فرمودند ربا دو قسم است که یک قسم حلال و دیگری حرام است؛ ربای حلال این است که فردی به کسی مالی را قرض بدهد و یا صدقه بدهد به طمع اینکه زیادتر برگرداند و یا خدمتی به او در آینده ارائه کند که اگرچه حرام نیست ولی این قرض دادن و کمک کردن ثوابی هم ندارد.

وی به ویژگی های یک انفاق خوب اشاره کرد و گفت: قرآن کریم می فرماید انفاق باید از روی ایمان باشد تا ثواب اخروی داشته باشد بنابراین اگر یک کافر به مردم فقیر کمک کند یا خدمتی به بشریت کند اگر چه خداوند در دنیا برای او جبران می کند ولی در آخرت ثوابی نخواهد برد.

رفیعی دومین ویژگی انفاق خوب را حلال بودن مالی که انفاق می شود دانست و گفت: افرادی که اختلاس های میلیاردی می کنند و از آن پول به فقرا و ساخت مسجد کمک می کنند و یا وجوهات می دهند این انفاقشان ثواب ندارد.

وی با بیان اینکه سومین ویژگی انفاق، داشتن قصد قربت است، گفت: چهارمین ویژگی انفاق خوب این است که از بهترین اموال خود انفاق کند و این خیلی مهم است که انسان از چیزی که خودش دوست دارد و از آن استفاده می کند انفاق کند.

استاد حوزه علمیه گفت: ویژگی پنجم اولویت سنجی در کمک کردن است بنابراین اگر کسی می خواهد مالی را وقف یا انفاق کند بهتر است که برای چیزهای مورد نیاز کشور مانند ازدواج، اشتغال جوانان، فرزندآوری، تحصیلات دانشگاهی، مدرسه سازی و یا فعالیت های قرآنی وقف کنند.

وی ششمین نکته انفاق خوب را عدم منت گذاری دانست و ادامه داد: هفتمین ویژگی انفاق خوب اعتدال در انفاق است که انسان باید در انفاق میانه روی کند؛ پیامبر(ص) نسبت به کسی که تمام اموال خود را قبل از مرگ خود انفاق کرده بود و هیچ مالی برای اولاد خود باقی نگذاشته بود فرمودند اگر من می دانستم او را در قبرستان مسلمانان دفن نمی کردم.

رفیعی با بیان اینکه توصیه بعدی، انفاق کردن در همه حال است، گفت: در آیات پایانی سوره بقره خداوند توصیه به انفاق کردن در شب، روز، مخفی و آشکار کرده و این آیه در شأن امیرالمؤمنین(ع) نازل شده است.

وی ویژگی نهم انفاق را سرعت و عجله کردن در انفاق دانست و گفت: اگر می خواهیم انفاق کنیم نباید طرف را معطل نگه داریم و امروز و فردا کنیم بلکه باید در اسرع وقت انفاق را انجام دهیم.