به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرهاشم حسینی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به سالگرد شهادت حضرت حمزه و عبدالعظیم حسنی، توصیه‌های هشتگانه امام رضا علیه‌السلام در نامه به حضرت عبدالعظیم حسنی را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان ساخت: ابلاغ توصیه‌نامه امام رضا علیه‌السلام توسط عبدالعظیم حسنی نشان‌دهنده جایگاه والای ایشان نزد اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

وی به فرازهایی از کتاب اختصاص شیخ مفید اشاره و بابیان این‌که علما در گستره تاریخ با زنده نگه‌داشتن یاد، نام و کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام، مسیر تعالی انسان را پرفروغ ساختند، اظهار داشت: هرسال موقع ثبت‌نام حوزه‌های علمیه، دشمنان اسلام بی‌حرمتی‌ها به علما و حوزه‌های علمیه را گسترش می‌دهند؛ چراکه می‌ترسند از این‌که حوزه‌های علمیه پربار بوده، شیخ مفیدها و علمای وارسته و بزرگوار را تربیت و جهان را به نور اهل‌بیت علیهم‌السلام پرفروغ سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در اشاره به توصیه‌نامه امام رضا علیه‌السلام گفت: امام رضا علیه‌السلام در ابتدای این توصیه‌نامه خطاب به عبدالعظیم حسنی می‌فرمایند، سلام مرا به هرکسی که محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام در دل دارد برسان و به او بگو این چند نکته را در زندگی همیشه مراعات نماید.

وی ویران ساختن راه‌های نفوذ شیطان در دل، خانواده و اجتماع را نخستین فراز توصیه‌نامه امام رضا علیه‌السلام دانست و بابیان این‌که شیطان هرکسی را به شیوه‌ای خاص فریب می‌دهد، اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام در روایتی ضمن بیان شیوه‌های نفوذ شیطان، آسان واضح جلوه دادن مسیر پیشنهادی را نخستین مرحله فریب ذکر می‌کنند. اگر شیطان در دل، خانواده، جامعه و در میان مسئولان نفوذ کرد، در نخستین مرحله راه فاسد بودن را آسان نشان می‌دهد.

حسینی تضعیف سازی راه دیانت و باز کردن قدم‌به‌قدم گره‌های محکم دیانت را از دیگر مراحل شیوه‌های شیطانی در گمراه‌سازی انسان توصیف کرد و اذعان داشت: امام علی علیه‌السلام در بیان مراحل فریب شیطان، فرقه سازی، گسترش اختلافات، فتنه‌ها، خیانت‌ها و جنایت‌ها در جامعه را از دیگر شیوه‌های شیطانی به ذلالت افکنده جامعه ذکر می‌کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر دومین توصیه‌نامه امام رضا علیه‌السلام به همه‌کسانی که دم از اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌زنند را ترسیم زندگی بر پایه صدق و پرهیز از دروغ عنوان کرد و ابراز داشت: مؤمن هیچ‌گاه دروغ نمی‌گوید، چراکه دروغ کلید همه پلیدی‌هاست.

وی با اشاره به این‌که امام علیه‌السلام در توصیه‌نامه به عبدالعظیم حسنی بر اهمیت کنترل زبان تأکید می‌کنند، کنترل زبان و سکوت مدبرانه و عاقلانه را بسیار مهم ارزیابی نمود، خاطرنشان ساخت: زبان مقدرات انسان را دگرگون و گاهی اوقات زندگی‌ها را دستخوش تغییرات بزرگ انجام می‌دهد. اگر جامعه‌ای در فضای مجازی و فضای حقیقی به‌راحتی دروغ، تهمت و غیبت کند، برای هیچ‌یک از افراد و آحاد جامعه ارزش و آبروی قائل نخواهد شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت لزوم پرهیز از مجادله و نزاع‌های بیهوده را از دیگر فرازهای توصیه‌نامه امام رضا علیه‌السلام دانست و یادآور شد: امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند؛ به مؤمنین و کسانی که محب اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند بگو که به همدیگر روی‌آورند و به دیدار و ملاقات هم بروند؛ زیرا این کار موجب نزدیکی به من است.

حسینی تصریح کرد: امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند؛ خود را به دشمنی و بدگویی با یکدیگر مشغول نسازید؛ زیرا با خود عهد کرده‌ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند و به خشم آورَد، خداوند را بخوانم تا او را در دنیا با شدیدترین عذاب‌ها مجازات کند و در آن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود.

وی ضمن تبیین فراز پایانی توصیه‌نامه امام رضا علیه‌السلام به عبدالعظیم حسنی، خاطرنشان ساخت: امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند؛ به مؤمنین بگو: همانا پروردگار نیکوکارانشان را آمرزیده و از خطای گناهکارانشان درگذشته است؛ مگر کسی که به خدا شرک بورزد یا دوستی از دوستانش را بیازارد یا کینه آن‌ها را به دل بگیرد. به‌درستی که خداوند او را نخواهد بخشید تا آنکه از کردار ناشایست خویش دست بکشد. هرگاه از این اعمال نادرست دوری گزیند، آمرزش خدا را شامل خود گردانده است؛ وگرنه روح ایمان از قلبش بیرون رفته و از «ولایت» ما خارج‌شده است و بهره‌ای از ولایت ما نخواهد برد

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به تأثیرات عمیق و پایدار تجلی فرهنگ دینی در عرصه‌های مختلف زندگی اشاره نمود و تصریح کرد: اگر بتوانیم نیروهایی پرورش دهیم و همه مردم دست‌به‌دست هم دهند و این نکات را رعایت کنند، قطعاً چند سال دیگر مسئولینی که از میان چنین جامعه‌ای رشد پیدا می‌کند، کسانی خواهند بود که مددکار اسلام و انسان خواهند بود.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به غیرت دینی شهید الداغی، بابیان این‌که همه شهدا سر بزنگاه با گام‌هایی استوار درست عمل نموده، وارد میدان حفاظت از وطن، ایمان، مؤمنین و ناموس می‌شوند، خاطرنشان ساخت: امربه‌معروف امر به خوبی‌ها و نیکی‌ها و نهی از منکر نهی از زشتی و پلیدی‌هاست؛ شهید الداغی عزیز نور چشم ملت و شهید امربه‌معروف و نهی از منکر بودند.