به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حیدری کاشانی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به آیه شریفه « وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ»[۱]، تصریح کرد: فضیلت شکرگزاری با انسانیت انسان پیوندی پر رمز و راز داشته و در هفتاد آیه مورد تاکید قرآن کریم قرار گرفته است.

وی در تبیین تفسیر آیه ۷ سوره ابراهیم، با تاکید بر این که شکر، ظرف وجودی انسان را برای درک معارف توسعه داده، نیازهای دنیایی و آخرتی انسان را به فزونی تامین می کند، خاطرنشان ساخت: ناشکری، تنگنا و سختی ها در دنیا و آخرت را به سمت انسان رهنمون می سازد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که انسان با شکرگزاری نه تنها به جمع مقرب ترین ملائکه الهی راه می یابد، بلکه گوی سبقت را از مقرب‌ترین ملائکه می رباید و به فضیلت شهدا و عاقبت سعادتمندان عالم دست یافته، اظهار داشت: انسان‌های ناشکر به چنان فلاکتی می رسند که از انسانیت خارج شده، نه تنها حیوان‌تر از حیوان، بلکه حتی به شیطان مجسم در کالبد انسان تبدیل می گردند.

حیدری کاشانی نور امامت و ولایت را از مهمترین نعمت‌ها توصیف نمود و با تأکید بر این که صحنه کربلا تجلی قدرشناسی و ناشکری نور امامت و ولایت بود، یادآور شد: قدرنشناسان نور ولایت، در اولین بدبختی و گرفتاری کفران نعمت امامت و ولایت، به فاجعه حره ابتلا شدند.

وی با بیان این که یزید در طول سه سال و سه ماه حکومت، سه فاجعه بزرگ کربلا، حره و تخریب کعبه را بر جهان اسلام تحمیل کرد، خاطرنشان ساخت: در جنگ حره، اهل مدینه، که از در ظاهر از بی بندباری و عیاشی یزید به ستوه آمده بودند؛ بدون رجوع به امام سجاد علیه السلام و مشورت با ایشان، خودسرانه تصمیم به شورش گرفتند.

سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن تشریح شورش حره که مورد تایید امام سجاد علیه السلام نبود، با بیان این که تنها نجات یافتگان واقعه حره کسانی بودند که با امام سجاد علیه السلام همراه شدند، خاطرنشان ساخت: امام سجاد علیه السلام در روایتی تاکید می‌فرمایند؛ فاجعه حره را برای شیعیان بازگو نموده تحلیل کنید، چرا که شیعیان ما در آخرالزمان به فاجعه‌ای به مراتب بدتر از فاجعه حره مبتلا خواهند شد.

وی به جلوه هایی از جنایات لشگر یزید در قتل عام مردم مدینه اشاره نمود و یادآور شد: در شورش حره ۱۰ هزار نفری که کشته شدند، خونشان به باطل و برای غیر خدا و در ولایت غیر ولی خدا ریخته شد؛ اگر هزار نفر از این افراد در کنار امام حسین علیه السلام قرار می گرفتند، سرنوشت تاریخ بشریت به گونه ای دیگر رقم می خورد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: بعد از ناشکری مسلمین از همراهی با نور ولایت و امامت و رقم خوردن فاجعه حره، لشکر یزید وارد مکه شد و خانه خدا را ویران کرد و همان قتل و غارت و جنایت در مدینه را در مکه نیز اجرا کردند.

حیدری کاشانی با اشاره به این که مردم کوفه با شعار ما هم عهد یاری امام حسینیم نه هم عهد یاری نائب او، در ابتدا نعمت نائب امام یعنی مسلم بن عقیل را قدر ندانستند و او را تنها گذاشتند، خاطرنشان ساخت: گفتمان نهضت عاشورا در ماموریت مسلم بن عقیل به ما این درس را می دهد که تا آمدن امام غائب، نائب الامام ولی امر است و برای گرفتار نشدن از تفرقه، باید از آن اطاعت نمود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تاکید بر این که شیعه باید زرنگ باشد و همواره حجت بین خود و امام زمانش را بشناسد، اظهار داشت: عدم شکران و کفران نعمت نائب الامام، بعد از خود امام از بالاترین کفران نعمت‌هاست. شیعیان با پیروی از اهل بیت علیهم السلام و برخورداری از مرام سیدالشهدایی و شخصیت حسینی، ثروتمندترین و عزت مندترین انسان هاست.

وی بر اهمیت شکر نعمت نائب الامام را بسیار مهم ارزیابی نمود و با بیان این که دشمنان اسلام از بستر رسانه و فضای مجازی جای نائب الامام رئوف از جنس رافت امام رضایی را با دیکتورها و فرعون های عالم عوض نموده است، خاطرنشان ساخت: مقام معظم رهبری مهدوی ترین و ولایی ترینو اهل بیتی ترین رهبر عالم است که جامعه اسلامی رادر مسیر تجلی معارف ناب الهی سوق داده اند.

حیدری کاشانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که یک ساعت رهبری رهبر الهی عادل برتر از هفتاد سال عبادت است، خاطرنشان ساخت: بر اساس روایات اسلامی برکت پیاده شدن یک حکم الهی تحت رهبری رهبر عادل در یک جامعه، از این که چهل شبانه روز باران پرخیر ببارد بالاتر است.


[۱]آیه ۷ سوره ابراهیم