به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم الهی پور استاد حوزه علمیه خواهران در مراسمی عزاداری ویژه بانوان که به مناسبت شهادت حضرت رقیه(س)، در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد با بیان اینکه حادثه تلخ عاشورا محصول تبلیغات زهرآگین دشمنان اهل بیت(ع) بود، اظهار داشت: مردم شام به دلیل حکومت طولانی امیرانی چون خالدبن ولید و معاویه بن ابی سفیان شناخت چندانی از رسول اکرم(ص)، خاندان ایشان و اسلام راستین نداشتند.

استاد حوزه علمیه گفت: تبلیغات معاویه علیه حضرت علی علیه السلام به حدی بود که مردم لعن بر حضرت علی علیه السلام را به عنوان سنت و ارزش تلقی و کودکان خود را بر این اساس تربیت می کردند.

کارشناس معارفی حرم بانوی کرامت ابراز داشت: روز چهارم محرم الحرام سال ۶۱هجری قمری ابن زیاد با استناد به فتوای شریح قاضی که فردی ترسو و دنیاپرست بود مردم را به کشتن امام حسین علیه السلام تحریک کرد و معروف است که شریح قاضی به دستور عبیدالله بن زیاد فتوا داد که چون حسین بن علی علیه السلام بر خلیفه وقت خروج کرده، دفع ایشان بر مسلمانان واجب است.

الهی پور با اشاره به جریان اسارت اهل بیت امام حسین علیه السلام، ورودشان به شهر شام و اسکانشان در خرابه ای نزدیک کاخ یزید، گفت: حضرت رقیه سلام الله علیها که سه یا چهار سال داشتند نیز در خرابه شام همراه کاروان اسرا بودند و بعد از اینکه یزید سر بریده اباعبدالله(ع) را به خرابه شام فرستاد جان به جان آفرین تسلیم کردند و در همان محل ایشان را به خاک سپردند.

وی تصریح کرد: بعد از حادثه تلخ عاشورا، کاروان اسرای کربلا در کوفه، کربلا، شام و مدینه با خواندن خطبه، سرودن شعر، پاسخگویی به مخالفان و سوگواری، پیام امام حسین علیه السلام را به مردم انتقال دادند و بزرگترین تاثیر را بر جای نهادند.

کارشناس معارفی حرم، با این توضیح که اثری که سخنان فرزندان و خواهران امام حسین علیه السلام در اجتماع کوفه و شام برجای گذاشت از اثر کشته شدن شهدای کربلا کمتر نبود، خاطرنشان کرد: اسرای کربلا با معرفی ارزش های دینی، توصیف رسول اکرم(ص) و بیان انتساب خود به پیامبر، افشای جنایات بنی امیه و نکوهش سکوت مردم در مقابل جنایات و ستم های امویان از تحریف عاشورا جلوگیری کردند.

وی تصریح کرد: امویان دنیاپرست و نادان با اسارت خاندان عصمت و طهارت و انتقال ایشان به شام، بستر تبلیعاتی خوبی برای روشن شدن حقایق و بیان مفاسد امویان فراهم آوردند.