به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، ضمن تبریک ایام میلاد باسعادت پیامبر گرامی اسلام و فرزند بزرگوارشان امام صادق علیهماالسلام و در ادامه درس تفسیر آیاتی از قرآن کریم، به فرازهایی از آیه ۲۷۲ سوره بقره اشاره نمود و اظهار داشت: قرآن کریم در آیات پایانی سوره بقره راجع به انفاق و شرایط و ویژگی‌های آن سخن می‌گوید؛ تأکید بر مخفی بودن انفاق، برای‌خدا و از بهترین چیزها انفاق‌کردن از جمله این مؤلفه‌هاست.

 وی در تبیین فراز نخست آیه شریفه ۲۷۲ سوره بقره «لَیْسَ عَلَیْکَ هُدَاهُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ»، با تأکید بر این که هدایت یک امر اجباری نیست و اگر کسی خودش نپذیرد، مشمول هدایت الهی نخواهد شد، خاطرنشان کرد: ایمان و اعتقاد مقوله‌ای قلبی است که باید از روی درک و فهم باشد. قرآن کریم می‌فرماید؛ «إِنَّا هَدَینَهُ ٱلسَّبِیلَ إِمَّا شَاککرا وَإِمَّا کَفُورًا» [۱] و «وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ» [۲] خداوند متعال دوراه خیر و شر را به انسان نشان داده است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به شأن نزول آیات پایانی سوره بقره تصریح کرد: مبتنی بر تفاسیر قرآن، این آیه شریفه در دورانی نازل شد که عده‌ای از مسلمانان به مشرکین و غیرمسلمانان کمک و انفاق نمی‌کردند، تا آنان را مجبور به پذیرش اسلام کنند؛ این آیات نازل شد تا مسلمانان را از این رویه اشتباه برحذر دارد.

 رفیعی با تأکید بر این که در فقر نباید از دین کسی سؤال نمود، یادآور شد: بر اساس مبانی اسلامی زکات به هشت گروه داده می‌شود که یکی از آنها «مُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ»؛ یعنی کافرانی که با این انفاق دلشان جذب مهر و محبت اسلام می‌شود.

 وی به فرازهای «وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنْفُسِکُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ» آیه ۲۷۲ سوره بقره اشاره نمود و یادآور شد: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید؛ و هر مالی را که انفاق کنید به سود خود شماست و این در صورتی است که انفاق نکنید جز برای طلب خشنودی خدا و از مال انفاق کنید، پاداشش به طور کامل به شما داده می‌شود و مورد ستم قرار نخواهید گرفت.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: کلمه انفاق سه بار در این آیه ذکر شده است که در آنها در عین تأکید بر سودمندی انفاق برای خود انسان، بر انفاق برای‌خدا تأکید و تصریح شده است که هر انفاقی انسان می‌کند به خود او برخواهد گشت و بدون شک هیچ ظلمی به او نخواهد شد.

 رفیعی تبینی از تفاوت هدایت تکوینی و تشریعی ارائه و با بیان این که خداوند متعال می‌توانست به‌اجبار همه انسان‌ها را همچون ملائکه هدایت کند، اظهار داشت: خداوند نخواست تا در انسان این جبر را به کار گیرد، چرا که قرآن کریم می‌فرماید؛ «… وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَی الْهُدَی…» [۳] و اگر خدا می‌خواست همه را مجتمع بر هدایت می‌کرد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت رسالت انبیا را دعوت به هدایت دانست و با بیان این که همان‌طور که معلم صرفاً نقش تدریس و تعلیم را بر عهده دارد و حفظ‌کردن مطالب و درس‌خواندن به خود محصل بستگی دارد، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بسیار تلاش می‌کرد و همواره حرص بر هدایت انسان‌ها داشت؛ قرآن کریم دراین‌رابطه می‌فرماید؛ «فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ عَلَی آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِیثِ أَسَفًا» [۴]؛ نزدیک است که اگر امت تو به این سخن (قرآن) ایمان نیاورند جان‌عزیزت را از شدت حزن و تأسف بر آنان هلاک سازی.

 وی با بیان این که برخی از روی لجاجت و عناد ایمان نمی‌آورند و در مقابل انسان لجوج و عنود هیچ کاری نمی‌توان کرد، اظهارداشت: برخی از انسان‌ها بر روی تقلید کورکورانه بر آئین پدرانشان متعصبانه پافشاری می‌کنند. اگر کسی لجوج، عنود و منافق نبود و تعصب و تقلید کورکورانه نداشت را می‌توان با دعوت به مسیر هدایت رهنمون ساخت.

 رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به آیات شریفه «یَا أَییّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» [۵]، با تأکید بر این که پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام مبین احکام الهی هستند، خاطرنشان کرد: در مواجهه با جوانان و اهتمام این عزیزان به نماز؛ باید دقت داشته باشیم که جوان باید قانع شود؛ اگر جوانی بر روی دین، خدا و پیامبر قانع شود، هیچ موج اعتقادی نمی‌تواند او را تکان دهد. تبیین مباحث اعتقادی در میان جوانان ضرورتی است که ریشه اندیشه‌های جوانان را مستحکم می‌سازد.

 [1] – آیه ۳ سوره انسان

 [2] – آیه ۱۰ سوره بلد

 [3] – آیه ۳۵ سوره انعام

 [4] – آیه ۶ سوره کهف

 [5] – آیه ۵۹ سوره نساء