به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم به ریاست آیت‌الله سید محمد سعیدی و حضور جمعی از مدیران استان قم پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برگزاری ۴۶ مین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: بخش معارفی این مسابقات مانند سال گذشته به استان قم واگذار شده و دبیرخانه دائمی بخش معارفی این مسابقات در استان قم تشکیل شده است.

 وی با اشاره به ظرفیت بالای استان قم در زمینه مؤسسات دولتی و مردمی قرآنی گفت: در این مسابقات علاوه بر رشته معارف قرآن، در رشته‌های معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز شرکت‌کنندگان به رقابت می‌پردازند و در دوره گذشته ما شاهد این بودیم که افراد راه‌یافته به مرحله نهایی این مسابقات در رشته‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از برادران اهل‌سنت نیز بودند.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ابراز کرد: امسال از ۱۷ تا ۲۲ دی‌ماه ۴۶ مین دوره مسابقات معارفی قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را در قم برگزار خواهیم کرد و تا الان ۴۰ هزار نفر از سراسر کشور شرکت کردند و از این تعداد، ۸۰ نفر برای مرحله نهایی مسابقات برگزیده خواهند شد.

 در ادامه این نشست سردار میرحیدری فرمانده انتظامی استان قم با اشاره به تقویت بعد معرفتی و بنیه اعتقادی نیروهای انتظامی، گفت: در مسابقات قرآن سال ۱۴۰۰ از بین کارکنان مرد و زن، همسران آنها، فرزندان دختر و پسر، والدین همکاران و سربازان وظیفه ۴۶۵ شرکت‌کننده، در سال ۱۴۰۱، ۵۳۲ شرکت‌کننده و در سال ۱۴۰۲، ۸۳۰ شرکت‌کننده داشته‌ایم که روند روبه‌رشد را نشان می‌دهد.

 وی با بیان اینکه مجموعه عقیدتی سیاسی استان در جهت ترویج قران و آشنایی کارکنان مجموعه با قران اقدامات خوبی را انجام داده، گفت: این باعث شده که برکات قرانی در پیشبرد مأموریت‌ها تأثیر خود را بگذارد و انحرافات را در مأموریت‌های ما کاهش داده است.

 فرمانده انتظامی استان قم با بیان اینکه ما در سال ۱۴۰۱ برگزاری دورهای مهارت‌آموزی وظیفه‌ها را داریم که به‌عنوان رشته برای همه سربازان منظور شده و ۵۵ نفر موفق به دریافت گواهی‌نامه قبولی شدند گفت: همچنین در زمینه حفظ قرآن همراه با ترجمه ۱۲ کلاس با ۲۴۳ شرکت‌کننده، برای آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن ۳۶ کلاس با ۵۴۹ شرکت‌کننده، در زمینه ترجمه و درک مفاهیم قرآنی ۸ کلاس با ۳۵۸ شرکت‌کننده و در زمینه ارتقای سطح قرائت قرآن ۱۸ کلاس با ۲۸۱ شرکت‌کننده برگزار شده است.

 وی با بیان اینکه در دوره‌های تربیت آموزشیار قرآن کریم نیز ۲۳ نفر از کارکنان و ۳۰ نفر از سربازان وظیفه شرکت کردند، افزود: در مسابقات قرآنی سال گذشته نیز ۷ نفر از قم شرکت کنند که دو نفر مقام اول در رشته درک مفاهیم و یک نفر مقام سوم در رشته ترتیل را کسب کردند.

 میرحیدری گفت: در مسابقات قرآن فراجا نیز ۱۳ نفر از قم شرکت کردند که ۴ نفر مقام اول تا سوم را کسب کردند که یک نفر مقام اول در رشته حفظ ده جزء، یک نفر مقام دوم در رشته حفظ پنج جزء و دو نفر مقام سوم رشته حفظ سه جزء را کسب کردند و دختران بالای ۱۶ سال هم دو نفر مقام اول را کسب کردند.

 همچنین در این نشست مهدی شریفی مدیرعامل مؤسسه خانه عقیق به‌عنوان مؤسسه قرآنی موفق در امور رسانه‌ای قرآن به تشریح فعالیت‌های این مؤسسه پرداخت و گفت: راه‌اندازی ۴ استارتاپ دینی در حوزه تربیت دینی و آموزش قرآن، طراحی ۲۰ طرح بزرگ هنری رسانه‌ای، تولید بیش از ۲ هزار محصول و پروژه رسانه‌ای و فرهنگی در انواع قالب‌های هنری و رسانه‌ای و محصولات دیجیتال از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این مؤسسه بوده است.

 وی گفت: تولید ۱۰۰ عنوان فیلم کوتاه و تیز، ۵۰۰ قسمت برنامه تلویزیونی، ۷۰ مستند کوتاه و بلند، ۵ هزار دقیقه پویانمایی، ۷۰۰ پروژه گرافیکی و ۱۰۰ جلد کتاب داستانی و ترویجی قرانی بخشی از فعالیت‌های این مؤسسه است.