به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر هفتمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درس‌هایی از قرآن کریم و تفسیر آیات سوره روم به فرازهایی از آیه ۴۵ این سوره اشاره نمود و اظهار داشت: این آیه شریفه تصریح می‌کند که خداوند به کسانی که ایمان و عمل صالح دارند، از لطف و فضل خود جزای خیر اعطا می‌کند.

 وی با بیان این که ایمان و عمل صالح در بسیاری از آیات قرآن کریم تکرار شده است و مؤمن، منافق، کافر و فاسق بودن انسان نیز بر اساس ایمان و عمل صالح بازشناسی می‌شوند، اظهار داشت: انسان ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای هم باور دارند و هم عمل انجام می‌دهند که به ایشان مؤمن اطلاق می‌گردد؛ دسته‌ای نیز نه ایمان دارد و نه عمل می‌کند که از آنان به گرفتاران وادی کفر یاد می‌شود.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که فاسقین در عین باورمندی به خدا، عمل صالح را ترک می‌کنند، خاطرنشان کرد: منافقان نیز در دل هیچ باور و اعتقادی ندارند و صرفاً برای کسب منافع و مطامع، خود را در وادی عمل قرار می‌دهند.

 رفیعی با تأکید بر این که آنچه بسیار مهم است عمل صالح در کنار ایمان است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه ۳۷ سوره فاطر در تبیین جایگاه عمل صالح می‌فرماید؛ جهنمیان ناله می‌زنند و می‌گویند؛ خدایا ما را به دنیا برگردان تا عمل صالح انجام دهیم؛ این نشان‌دهنده اهمیت عمل صالح در روز جزاست.

 وی به فرازهایی از دعای بسیار زیبای حضرت سلیمان در آیه ۱۹ سوره نمل اشاره نمود و گفت: حضرت سلیمان به ذات اقدس الهی عرضه می‌دارد؛ خدایا به من توفق ده تا شکر نعمت‌هایی که به خودم و پدر و مادرم داده‌ای را به‌جای آورم؛ خدایا به من توفیق بده عمل صالح انجام دهم و جزء عباد صالح باشم.

 رفیعی با تأکید بر این که عبد صالح کسی است که عمل صالح انجام می‌دهد، در تبیین معانی عمل صالح به سخنان علامه طباطبایی در اندیشه قرآنی اشاره نمود و ابراز داشت: مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمایند؛ از مجموعه آیات و روایات بر می‌آید که عمل صالح عملی است که نه‌تنها مورد مخالفت خدا و پیامبر نیست؛ بلکه مورد تصریح آموزه‌های دینی است و رضایت الهی در آن موج زند.

 وی با تأکید بر این که عمل صالح عملی است که برای‌خدا انجام شود، خاطرنشان کرد: کسی که با مال دزدی به دیگران کمک و یا با مال غصبی انفاق می‌کند، نمی‌فهمد که عمل صالح نه‌تنها باید مطابق دستور دین، بلکه باید رضایت الهی در آن باشد؛ تا عملی صالح نباشد، خداوند پاداشی به آن نمی‌دهد.

 رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از امام رضا علیه‌السلام اشاره و با تأکید بر این که انسان همواره باید مراقب اعمال و کردار خود باشد، خاطرنشان ساخت: عمل صالح عملی است که نه‌تنها عملش درست، بلکه انگیزه و نیت آن درست و برای‌خدا باشد.

 وی به روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله دررابطه‌با ویژگی‌های انسان بهشتی اشاره نمود و ابراز داشت: کینه نداشتن در دل و پرهیز از حسادت در زندگی که در حسن‌نیت و خیرخواهی تجلی می‌یابد انسان را بهشتی می‌سازد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر تصریح کرد: بالاترین عمل عملی است که مطابق قرآن و سنت باشد و مراجع معظم تقلید رساله‌های عملیه را مطابق با این محور مهم نگاشته‌اند؛ لذا عمل صالح باید مطابق با آموزه‌های دینی و مبتنی بر انگیزه الهی باشد.

 وی با تأکید بر این که عمل صالح زندگی پاکیزه می‌آورد، خاطرنشان کرد: حیات طیبه و زندگی پاکیزه که از آن به زندگی بی‌دغدغه و بی‌دردسر یاد می‌شود؛ در گرو رزق حلال، قناعت و پرهیز از حرص و طمع است. برخی با اقل زندگی، موفق به درک تمام لذایذ حلال دنیا می‌شوند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که ایمان و عمل صالح محبوبت می‌آورد، یادآور شد: قرآن کریم در آیه شریفه ۹۶ سوره مریم می‌فرماید؛ «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا »؛ مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دل‌ها قرار می‌دهد.

 رفیعی عاقبت‌به‌خیری را از دیگر آثار عمل صالح توصیف نمود و در اشاره به آیه شریفه «الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ»؛ تصریح کرد: خداوند می‌فرماید؛ خوشا به حال کسانی که ایمان و عمل صالح دارند؛ چرا که ایمان و عمل صالح انسان را بهترین می‌سازد. اگر کسی ایمان و عمل صالح داشته باشد، ضمن درک حیات طیبه، محبوب خلق خدا شده، عاقبت‌به‌خیر و جزء وارثان زمین و اصحاب امام‌زمان(عج) خواهد بود.