به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، در بیان نکات تفسیری جزء سیزدهم قرآن کریم در محفل جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به فرازهایی از آیات سوره‌های مبارکه مؤمنون، نور و فرقان، به تبیین مباحث طرح کلی اندیشه اسلامی دررابطه‌با موضوع نبوت پرداخت و اظهار داشت: بازشناسی مسئولیت ما در قبال انبیا الهی، از موضوعات مهم در قبال نبوت است که بعد از شناخت مأموریت، رسالت و راهکارهای تحقق اهداف انبیا موردتوجه قرار می‌گیرد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تبیین این بحث به فرازهایی از آیه ۵۱ سوره مبارکه نور، اشاره نمود و اظهار داشت: خدای متعال در این آیه می‌فرماید سخن مؤمنان هنگامی که آنان را به‌سوی خدا و پیامبرش فرامی‌خوانند تا میانشان داوری کند، فقط این است که می‌گویند شنیدیم و اطاعت کردیم و اینانند که رستگارانند.

 وی بر اهمیت موضوع اطاعت و ایمان متعهدانه نسبت به پیغمبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله تأکید و ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام دررابطه‌با درجات ده‌گانه ایمان، دلایل اختلاف درجه اصحاب رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله از جمله سلمان، ابوذر و مقداد را موردتوجه قرار داد.

 حاج ابوالقاسم با بیان این که تفاوت درجه اصحاب در میزان تفاوت تعهد آنها نسبت به پیامبر است، اظهار داشت: هر مقدار شخصی نسبت به دستورات پیغمبر تعهد و احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد به رسول گرامی اسلام نزدیک‌تر خواهد بود.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه آیه ۵۹ سوره نساء «یَا أَییّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ…» را یکی از آیات مدنظر پویش بزرگ زندگی با آیه‌ها دانست و به تبیین تعهد و مسئولیت انسان در قبال رسالت انبیای الهی پرداخت.

 حاج ابوالقاسم به فرازهایی از منویات رهبر معظم انقلاب در باب فلسفه نبوت اشاره نمود و با تأکید بر این که باتوجه‌به فلسفه نبوت و مفاد و معنای آن، قبول دعوت نبی ملازم با قبول تعهدی حتمی و اجتناب‌ناپذیر است، یادآور شد: پذیرنده دعوت نبی باید همان راه پیامبر را ادامه داده، در مسئولیتی که نبی بر عهده گرفته، او را یاری نماید؛ اگر می‌خواهیم ببینیم ایمانمان کامل است یا نه باید ببینیم آیا هدفی که پیغمبر دنبال می‌نمود را ما هم دنبال می‌کنیم.

وی بر اهمیت بازشناسی اهداف رسالت و مسئولیت انسان در قبال آن تصریح نمود و بازسازی جامعه توحیدی را مهم‌ترین هدف انبیای الهی تشریح نمود و ابراز داشت: نظام تربیتی و آموزشی پیامبران الهی، نظامی فردی و خصوصی نیست؛ بلکه پیامبران الهی درصددند تا محیطی مناسب برای پرورش انسان‌ها آماده سازند و این تعهدی است که مؤمن به پیغمبر به دوش می‌گیرد. ایمان متعهدانه یعنی مانند پیغمبر و در کنار پیغمبر و در ادامه راه پیغمبر برای ساختن یک جامعه دینی تلاش کنیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تبیین سه رکن اصلی جامعه ایمانی در پاسخ به شبهه‌ای با تأکید بر این که مبارزه با صهیونیست‌ها، مأموریتی دینی و ایمانی است، اظهار داشت: ایمان متعهدانه یعنی ایمان به پیغمبر و پذیرش مسئولیت‌هایی که به دوش پیغمبر بود؛ مگر پیغمبر نفرمودند «مَن أصبَحَ لا یَهتَمُّ بِاُمُورِ المُسلمینَ فَلَیسَ بِمُسلمٍ»؟ کسی که صبح کند و کاری به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست.

  وی افزود: مگر امیرالمؤمنین علیه‌السلام در شب نوزدهم رمضان، شب ضربت خوردن نفرمود «کونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا»؛ دشمن ظالم و یارویاور مظلوم باشید؛ ایمان متعهدانه به پیغمبر یعنی حرکت در مسیر آرمان‌های پیغمبر و تلاش برای تحقق اهداف پیغمبر؛ رسالت ظلم‌ستیزی از اصلی‌ترین رسالت‌های پیغمبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بود، اگر امروز پیغمبر در بین ما بودند قطعاً با صهیونیست‌ها مبارزه می‌کردند.

 حاج ابوالقاسم در بخش پایانی سخنان خود به روایتی از مولای متقیان علی علیه‌السلام اشاره نمود و با تأکید بر این که کسی که در قبال ظلم سکوت می‌کند برادر کسی است که مرتکب ظلم و گناه می‌شود، خاطرنشان کرد: چرا کسانی که در سال‌های گذشته به توهم دفاع از حقوق زن در کشور جاروجنجال راه انداختند؛ در قبال دفاع از زنان مظلوم فلسطین که بی‌گناهان کشته می‌شوند هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهند؟!