به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی طی سخنانی در شب عیدقربان در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت گفت: خداوند در قرآن کریم در سوره مبارکه فجر قسم یاد کرده به سپیده صبح و آغاز یک روز بزرگ که مفسران این روز را عید سعید قربان می دانند.

وی اظهار داشت: در شب عید قربان حجاج از سرزمین عرفات به سمت مشعر کوچ می کنند که شب عشق بازی ابراهیم خلیل‌الله با خداوند است.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: در نماز عید قربان در قنوت آن به خداوند عرضه می داریم که این روز برای مسلمانان عید است و روزی است که خداوند برای امت نبی خدا ذخیره قرار داده و مایه شرافت و کرامت مسلمانان است.

حاج ابوالقاسم تاکید کرد: عید قربان یادآور یکی از بزرگترین امتحانات پیامبرخدا و فصل ابراهیم شناسی است و باید در این عید حضرت را درست بشناسیم.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: عید قربان روز تقرب به درگاه الهی و روز قربانی شدن در آتش عشق معبود است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حضرت ابراهیم علیه السلام در روز عید قربان کاری کردند و از امتحان الهی آن چنان موفق بیرون آمدند که خداوند تمامی مسلمانان را برای پاسداشت این روز بزرگ و پاسداشت حضرت مامور کرده است.

وی اظهار کرد: قریب به ۶۹ بار اسم حضرت در قرآن و در حدود ۱۸۰ آیه، زندگی حضرت ابراهیم علیه السلام تشریح شده است و خداوند حضرت را به عنوان خلیل خود برگزیده است که نشان دهنده عظمت مقام حضرت نزد خداوند است.

حاج ابوالقاسم در ادامه گفت: خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را در سوره نحل یک امت نامیده است چرا که حضرت مطیع خدا و پیوسته به دنبال فاصله گرفتن از جریان کفر و شرک بود.

وی تاکید کرد: خداوند به نبی گرامی اسلام به عنوان خاتم پیامبران دستور داده است بایددر جهت حرکت حضرت ابراهیم علیه السلام باشد که در سوره نحل به این مسئله اشاره شده است.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد: خداوند به نبی گرامی اسلام دستور داده است باید  یاد و نام حضرت ابراهیم علیه السلام زنده نگه داشته شود.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: خداوند به مسلمانان دستور داده است باید پیرو این پیامبر و مرد الهی باشید.

وی افزود: طبق آیات قرآن کریم، اگر کسی مسیر زندگی حضرت ابراهیم را کنار بگذارد نادان و جاهل است  چرا که حضرت ابراهیم علیه السلام در دنیا و آخرت برگزیده و شاخص است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: طبق آیات قرآن کریم زندگی حضرت ابراهیم علیه السلام ۶ جلوه و ویژگی جهادی دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی تاکید کرد: اولین ویژگی زندگی حضرت طبق آیه آخر سوره حج، جهادگر بودن و انجام جهاد تبیین است چرا که حضرت وقتی مشاهده می کند قوم خود جاهلانه ماه و خورشید را عبادت می کنند از نوجوانی مبارزه با جهالت و نادانی را در میان قوم خود آغاز می کند.

حاج ابوالقاسم خاطر نشان کرد: جلوه دوم از جهاد حضرت ابراهیم علیه السلام، فساد ستیزی و مقاومت و مقابله با جریان فاسد و بت پرستی است.

وی یادآور شد: ویژگی سوم زندگی جهادی حضرت، استکبارستیزی و قیام در برابر مستکبران و نمرودیان است که بدون هراس در مقابل آن ها قیام می‌کند.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: مواسات و همدلی با فقرا و مستمندان ویژگی چهارم زندگی جهادی حضرت ابراهیم علیه السلام است چرا که حضرت اهل تقسیم کردن شادی خود با دیگران و سهیم شدن با غم و غصه دیگران بود به همین خاطر حضرت در خدمت به خلق یک الگوی مناسب است.

استاد وزه علمیه تاکید کرد: پنجمین ویژگی زندگی جهادی حضرت، جهاد تمدن سازی است به همین خاطر کسانی که به دنبال ساختن زندگی مومنان بر پایه توحید هستند باید جهاد تمدن سازی حضرت ابراهیم علیه السلام را الگوی خود قرار بدهند چرا که حضرت با ساخت و تجدید بنای خانه خدا آنرا محور جامعه توحیدی قرار دادند به همین خاطر، ایشان در مسیر احیای تمدن اسلامی جهادگری نمونه و شاخص است.

وی در پایان با اشاره با ویژگی ششم زندگی جهادی حضرت ابراهیم علیه السلام گفت: ششمین جلوه زندگی جهادی حضرت، در عرصه فداکاری و از خود گذشتگی است چرا که حضرت تمام داشته های خود را در راه خدا می دهد و آماده ذبح فرزندنش به دستور خدا می شود.