به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی شب گذشته در سخنرانی معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره بر اهمیت حال خوب و خوش در زندگی، با بیان این که بسیاری از افراد علی‌رغم تمام برخورداری از امکانات رفاهی و آسایشی حال دل و زندگی‌شان خوب نیست، اظهار داشت: رهایی از دل‌مشغولی‌های زائد دنیایی به انسان حال خوش می‌دهد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که در این دنیا می‌توان به حال بهشتی دست‌یافت و خانواده خوشحال را بهشت زودرس است، خاطرنشان کرد: دنیا وادی نقاشی بهشت و دوزخ است و انسان خودش می‌تواند حال خوبی را برای خودش ترسیم نماید.

 لقمانی کسب حال خوب را بهترین دادوستد جهان هستی دانست و لذت از زندگی را از نشانه‌های بارز حال خوب توصیف نمود و اظهار داشت: انسانی می‌تواند حال خوب را درک کند که در زندگی خود زندگی کند و وارد رقابت با اطرافیان نشود.

 وی بر اساس فرازهایی از آیه ۷۷ سوره قصص با تأکید بر این که آموزه‌های دینی مملو از اشراب حال خوب به انسان است، خاطرنشان کرد: عقل، آبرو، توان جسمی، سلامتی، صداقت، خانه و خانواده باورهای مذهبی از نعمت‌های الهی است که انسان با آن می‌تواند خانه آخرتش را آباد سازد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که آیات قرآن ضمن تصریح بر بهره‌گیری از لذت‌های دنیا، تأکید می‌کند که نباید زندگی را فقط خور و خواب و شهوت باشد؛ بلکه باید همنوعان را بپوشاند، بنوشاند و به آنها بخشش نمود.

 لقمانی به روایتی از اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره نمود و با بیان این که بهترین نعمت‌های دنیا از آن بهترین انسان‌هاست، خاطرنشان کرد: اگر مؤمن یک لبخند بر لبان کسی بنشاند در سرای سرور قرار خواهد گرفت؛ بوسه بر فرزند از سر محبت ثواب ۵۰۰ سال عبادت و عشق‌ورزی زن و شوهر نسبت به یکدیگر نیز ثواب هزار سال عبادت را دارد.

 وی به جایگاه سلامتی و جوانی در بیان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره نمود و ابراز داشت: کسی که حرمی نباشد حرامی می‌شود و گرفتار نوشیدنی، پوشیدنی و نگاه‌های حرام می‌گردد. خداوند متعال به جوان عابد و پرهیزگار افتخار می‌کند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که سحرخیزی و دائم الوضو بودن به انسان حس و حال خوبی می‌دهد، خاطرنشان کرد: تمام واجبات و مستحبات به انسان حال خوش و نشاط می‌دهد و تمام محرمات و گناهان حال سرور را از انسان می‌گیرد.

 وی ضمن اشاره به روایت «سُرُورُ المُؤمِنِ بِطاعَةِ رَبِّهِ وَ حُزْنُهُ عَلی ذَنْبِهِ» با تأکید بر این که شادی مؤمن در گرو اطاعت از ذات اقدس الهی است، خاطرنشان کرد: برای حال خوب روح را باید آرایش کنیم، تا کنار جسم آرامش گیرد و حال خوش از درون بجوشد. اگر مهربانی و صلح و آرامش در درون انسان فعال شود، در بیرون با همه در حال صلح و آرامش خواهد بود.

 لقمانی با اشاره به این که خدا زیباست و زیبایی و آراستگی را دوست دارد، در کنار هم بودن را تجلی خوشبختی در دنیا دانست و یادآور شد: وقتی انسان حال خوش خوشبختی را پیدا کند، با هیچ‌چیز عوض نخواهد کرد.

 وی زدودن کینه، کدورت، بدگمانی و بددلی نسبت به دیگران را در رسیدن به خوشبختی و آرامش بسیار مهم دانست و با بیان این که انسان عاقل یک وجب از بهشت را با تمام دنیای تیره‌وتار و بددلی عوض نمی‌کند، اظهار داشت: با هنر خوب زیستن حال انسان خوب می‌شود و لذت از زندگی و داشته‌ها رکن اول رسیدن به حال خوب است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به تأثیر یاس، ترس و آرامش به‌عنوان مثلت شخصیت ساز انسان در زندگی اشاره نمود و یادآور شد: کسانی که امروز با یاس از گذشته و یا ترس از آینده زندگی می‌کنند، مضطرب و افسرده می‌شوند.

لقمانی با بیان این که انسان در زندگی نباید خود را برده و گرفتار تجملات و مد بازی‌های زندگی دنیا سازد، حال خوب زندگی را در گرو لذت از داشته‌ها توصیف نمود و خاطرنشان کرد: وقتی انسان به داشته‌هایش بنگرد احساس لذت و فرح و شادی خواهد کرد و این همان مولفه‌ای است که حال انسان را خوب می‌سازد.