به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین بندانی نیشابوری در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام در جلد ۷۷ بحارالانوار، با بیان این که این حدیث شریف راهنمای الهی برای زندگی دنیا و ذخیره‌ای برای آخرت است، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام در این حدیث شریف به ریشه تجلی اخلاقیات، اعتقادات و آداب زندگی اشاره می‌کنند.

 وی افزود: امام صادق علیه‌السلام در این حدیث می‌فرمایند؛ زمانی که می‌خواهی بخوابی به چند مطلب فکر کن که نخستین آن توجه به لقمه‌ای است که انسان در طول روز تناول کرده است؛ اگر لقمه حلال و سالم وارد شکم نشود دین، تقوا، خدا و معاد، آهسته‌آهسته از زندگی انسان دور خواهد شد.

 بندانی نیشابوری ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه محاسبه در روایت امام صادق علیه‌السلام، پرسش از تجارت نفس در طول روز را از دیگر سؤالات شبانه انسان از نفس خودش دانست و ابراز داشت: متأسفانه اکثر ما علی‌رغم گذشت ده‌ها سال از عمرمان، هیچ رجوعی به‌حساب دفتری اعمالمان نداریم.

 وی ضمن تبیین برخی از مؤلفه‌های مهم در محاسبه نفس، به روایتی دررابطه‌با لزوم قراردادن لباس کار بیرون از منزل اشاره نمود و با تأکید بر این که بر مرد لازم است تا تمام استرس‌ها، نگرانی‌ها و چالش‌های محیط کار را بیرون از منزل گذاشته وارد محیط خانه نسازد، خاطرنشان کرد: قرائت روزانه ۵۰ آیه قرآن کریم تأثیر عمیق و پایداری بر آرامش قلب دارد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که بعد از محاسبه شبانه نفس، باید به یاد مرگ باشد، یاد مرگ را مهم‌ترین مؤلفه رهایی انسان از تکبر دانست و یادآور شد: دنیا صرفاً محیط خوردن و خوابیدن نیست؛ بلکه دنیا محلی برای تجلی انسان‌خدایی است.

 بندانی نیشابوری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به سالروز شهادت امام صادق علیه‌السلام، به تبیین تاریخچه‌ای از زندگی ایشان پرداخت و اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام در سال ۱۴۸ هجری قمری و در سن ۶۵ سالگی با سمی که منصور دوانیقی توسط انگور به حضرت خوراند به شهادت رسیدند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که دوران امامت ۳۴ساله امام صادق علیه‌السلام با هفت نفر از خلفای جور بنی‌امیه و بنی‌عباس همراه بود، یادآور شد: بیش از ۴ هزار شاگرد و راوی، احادیث امام صادق علیه‌السلام را حفظ و نقل کرده‌اند که تمام ابواب و احکام فقهی را دربرگرفته و ریزترین مسائل تجلی زیست سالم در آن ذکر شده است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقل بیانات شاگردان امام صادق علیه‌السلام پرداخت و یادآور شد: احمد بن حنبل و مالک بن انس دررابطه‌با امام صادق علیه‌السلام، ایشان را افضل‌ترین فرد از منظر علم، عبادت و ورع می‌دانند که احادیث نبوی را نقل می‌کنند.

 بندانی نیشابوری ضمن اشاره به اهمیت تعظیم شعائر و راه‌اندازی و برپایی دسته‌های عزاداری در ایام شهادت ائمه اطهار علیهم‌السلام، امام را پدر مهربان امت دانست و ابراز داشت: انسان هر کاری که در شهادت و رحلت پدر انجام می دهد را باید در این ایام انجام دهد؛ حال‌آنکه پدر معنوی افضل از پدر جسمانی است؛ لذا در شهادت امام صادق علیه‌السلام که رئیس مذهب است، وظیفه داریم تا در شهرهای مختلف دسته‌های عزاداری را راه‌اندازی نماییم تا همگان شاهد عظمت جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام در میان امت باشند.