پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها: اگر به نوای دل انگیز قرآن کریم گوش بسپاریم خواهیم دید که قرآن ندای انسان دوستانه خود را در دل کفر و اوج جاهلیت بلند کرده و می فرماید« بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» به کدامین گناه کشته می شوند.

آری این ندایی است که در عصر جاهلیت زمانی که دختران را زنده به گور می کردند قرآن کریم سر داد و پیامبر صلی الله علیه و آله از مردی که با وجود دیدن چهره دخترش او را زنده به گور کرد اعلام انزجار کرد و فرمود هرگز بخشیده نخواهد شد.

در همین عصر بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله ولادت دختران را از نشانه های خوش قدمی زنان عنوان کرد و دختران را نشانه رحمت بی انتهای خداوند به بندگان خویش عنوان کرد.

آری دختری موجودی است که بنابر بر نقل رسول خدا صلی الله علیه و آله ریحانه است.

ریحانه ای خوشبو و زیبا که نیازمند مراقبت جدی دو باغبان مهربان یعنی پدر و مادر است.

دختر ریحانی خوشبو از ریاحین بهشتی است که خداوند او را در دامان پدر و مادر قرار داده تا عصای پیری آنها باشد و با عشق و محبت خود در دوران پیری و کهنسالی نهالی خشکیده وجود پدر و مادرش را با عشق و محبت بی انتهای خود آبیاری کند.

خداوند دختر را به عنوان ریحانه ای از ریاحین بهشتی به زمین فرستاد تا انیس و مونس پدر و مادرش بوده و با دستان لطیف خود وجود فرزندانش را نوازش کند.

آری هر دختری یک روز به غنچه ای شکوفنده تبدیل می شود و از دورن جوانه می زند که حاصل این جوانه ها اگر در پرتو تربیت دینی قرار گیرد می تواند ذریه صالحی باشد که برای پدر و مادرش خیر کثیر و کوثر شود.

از آن جایی که دختر گلی لطیف و حساس است تربیت او نیز با پسر که نعمت الهی خداوند بر پدر و مادر است متفاوت بوده هر چند که تربیت تنها مختص دختران نیست بلکه پدر و مادر باید در قیامت در برابر نعمت هایی که به آنها داده می شود نیز پاسخگو باشند.

همچنین از آن جایی که زندگی ماشینی امروز و زندگی به سبک رسانه ما را از حیات اسلامی و آموزه های تربیت اسلامی فرزندان و به ویژه دختران دور کرده است پای سخنان محمد عباسی نیا، کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها نشسته و نظر ایشان را در مورد تربیت دینی دختران جویا شدیم.

مادر الگوی تربیت دختر

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه دختر سبک زندگی را از مادر می آموزد و مادر مهم ترین الگوی دختر است، گفت: دختران ما با حیا نمی شوند مگر مادرانی با حیا داشته باشند، خوش اخلاق نمی شوند مگر مادرانشان خوش اخلاق باشند و صبور نشده و خانه داری را نمی آموزند تا زمانی که مادرنشان صبوری و هنر خانه داری را به آنها آموزش دهند.

وی افزود: مادر الگوی دختر بوده و پدر با حمایت عاطفی خود از دختر چنان باغبانی مهربان او را در برابر نامحرمان حفظ می کند.

عباسی نیا با تأکید براینکه باید حریم ها را از هفت سالگی به دختران آموزش داد و در دوران نوجوانی عواقب دوستی با جنس مخالف را به دختر گوشزد کرد، گفت: اگر محبت و حمایت عاطفی پدر و مادر از دختر متعادل و کافی باشد هرگز دختر آنها به آسیب های اجتماعی و دوستی های خیابانی با جنس مخالف دچار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در بعضی از خانواده ها برادر بزرگتر در نبود پدر و مادر بر خواهر خود تحکم دارد، افزود: از آن جایی که محبت و رأفت خواهر و برادر نسبت به یکدیگر مانند پدر و مادر نیست تحکم برادر بزرگتر بر خواهر موجب تحقیر او شده و آسیب های جدی از جمله تنفر از برادر را برای دختر به دبنال دارد بنابراین هیچکدام از فرزندان نباید بر دیگری تسلط داشته باشند.

نویسنده و پژوهشگر عرصه تربیت دینی کودک ادامه داد: دختران از نظر عاطفی نسبت به پسران حساس تر هستند به همین دلیل باید از تذکر اشتباهات دختر و همه فرزندان در مقابل دیگران به آنها خودداری کرد و نباید فرزند دختر را در مقابل پسر و پسر را در مقابل دختر مورد خطاب و توبیخ قرار داد بلکه این گونه مسائل باید میان والدین و هر کدام از فرزندان به ویژه دختران خصوصی باشد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها یادآور شد: دختر مانند شیشه ای حساس و شکننده است و باید مراقب بود که شکسته نوشته شد زیرا به ندرت می توان شیشه شکسته و گل پژمرده را به حالت اول آن بر گرداند؛ بنابراین والدین باید در ترتبیت دختران نهایت دقت را داشته باشند.(p1)