به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، آیین رونمایی از ۳۱ اثر فرهنگی و پژوهشی و خدمات جدید آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) ظهر امروز همزمان با سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر مقدس قم با حضور جمعی از مسؤولان و مدیران آستان مقدس در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی مسؤول تدوین و نشر مرکز اسناد آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به اینکه ۶ اثر سندی به مناسبت ۲۳ ربیع‌الاول رونمایی می‌شود، تصریح کرد: امروز کرامات کریمه در آینه اسناد، اسناد سیاقی استان مقدس فاطمی در دوره صفویه و قاجار و مشاغل قدیمی آستان مقدس فاطمی از قرن ۹ الی ۱۴ قمری در سه مجلد رونمایی می‌شود.

وی از رونمایی اثر سندی عالمان دینی مدفون در حرم مطهر، آستان مقدس در آینه روزنامه قدیمی استوار قم و تاریخ صحن امام هادی علیه‌السلام یاد کرد و گفت: مرکز اسناد بیش از یک میلیون سند گردآوری و ۴۰۰ هزار سند فهرست‌نویسی شده را تهیه کرده است.

همچنین سعید سیاهلویی مدیر فناوری و اطلاعات آستان حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه پرتال جامع به عنوان صفحه وب واسط برای راحت‌تر کردن دسترسی مخاطبان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در این درگاه می‌توانیم به منابع مجازی مختلف آستان دسترسی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه تولید این پرتال جامع است اما با استفاده از نیروهای داخلی این هزینه به سه و نیم میلیون تومان کاهش یافته است؛ برای شبکه و زیر ساخت ۳۰۰ نفر ساعت، امنیت ۱۵۰ نفر ساعت، طراحی و گرافیک ۲۰۰ نفر ساعت، بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌و جو ۵۰ نفر ساعت و سیستم توزیع محتوا نیز ۵۰ نفر ساعت وقف صرف شده است.

در این نشست محمودنژاد مسؤول معماری سنتی و اسلامی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) نیز از بازگشایی آرامگاه مرحوم پروین اعتصامی به عنوان بقعه شعر و ادب پارسی یاد کرد و افزود: در طراحی داخلی این بقعه اصول چهارگانه معماری اسلامی در نظر گرفته و جزییات مورد نیاز هنر اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از دو سال گذشته فعالیت مرمت و بهسازی بقعه شعر و ادب پارسی دنبال شده است، تصریح کرد: بهسازی فضاهای مختلف آستان یکی از وظایف بخش فنی و مهندسی است که در این راستا برخی از مکان‌ها دارای اولویت به صورت ویژه دنبال می‌شود.(p2)