به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیین رونمایی از رمان «ده تَن» نوشته حمید بابایی با حضور نویسنده اثر و حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی مدیرعالی حرم مطهر بانوی کرامت در سالن حضرت خدیجه (س) کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.

 بابایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه ایده اصلی نوشتن رمان ده تن از نوشتن یک نمایشنامه در مورد حضرت علی‌اصغر (ع) آغاز شد ابراز داشت: نوشتن از شخصیت‌های مذهبی از علایق شخصی من است و در همین راستا دوست دارم خطبه‌های حضرت زینب (س) را هم در یک رمان بنویسم.

 وی با بیان این که هر ایرانی ترکیبی از ایرانی بودن و شیعه بودن است گفت: واقعه عاشورا برای من جذاب بود و همین جذابیت باعث شد که به سراغ نوشتن این رمان بروم؛ حادثه عاشورا از اول تا آخر حماسه است و هر کدام از شخصیت‌های این واقعه را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم حماسه‌ساز بوده‌اند و حتی طرف شر این واقعه هم قابلیت پردازش دارند.

 در ادامه حامد جلالی در جایگاه منتقد با بیان اینکه باید به این نویسنده به‌خاطر شجاعتش در قلم‌زدن در مسائل این‌چنینی درحالی‌که با طیف روشنفکر کار می‌کند تبریک گفت، افزود: طیف روشنفکری در عین حالی که دم از آزادی می‌زنند تحمل اینکه حتی ناشر شما انقلابی باشد را هم ندارند چه برسد به اینکه در زمینه‌های مذهبی قلم بزند و شجاعانه از علاقه خود به این عرصه بگوید.

 وی با بیان اینکه حتی وقتی واقعه عاشورا را از نگاه فرامذهبی نگاه می‌کنیم یک حماسه واقعی است که ایرانی و غیرایرانی ندارد افزود: یک نویسنده وظیفه دارد که یک حماسه این‌چنینی که در متن زندگی ما جاری است و ریشه در دل تاریخ و فرهنگ ما دارد را برای فهم نسل نو به بهترین روش پردازش و بازنویسی و ارائه کند.

 این منتقد آثار نمایشی با بیان اینکه رمان ده تن تلفیقی از رمان و تاریخ است و همنشینی شخصیت‌های برساخته ذهن نویسنده با شخصیت‌های واقعی به‌خوبی رقم خورده است، گفت: انتهای این کتاب ما یک نوع رئالیسم جادویی را می‌بینیم که ریشه در اعتقادات مذهبی ما دارد و داستان بهترین خلق را به بحث موعود و منجی گره می‌زند و باوجود این که ما با یک رمان کلاسیک مواجهیم در پایان یک پایان باز محتوایی را ارائه می‌دهد.

 وی ادامه داد: این اثر یک اثر نمایشی است که نویسنده آن را صبورانه نوشته و توصیفات نویسنده به‌خوبی ابعاد داستان را در ذهن مخاطب مجسم می‌کند.

سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی مدیر عالی حرم مطهر بانوی کرامت به نمایندگی از طرف تولیت و معاون فرهنگی حرم مطهر از نویسنده این اثر و همه شرکت‌کنندگان در این نشست تقدیر و تشکر کرد و گفت: آستان مقدس حضرت معصومه (س) به‌عنوان یک پایگاه مهم فرهنگی و دومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران همواره زمینه‌ساز بوده تا استعدادها و عزیزان یکه هنری دارند هنر خود را نشان دهند.

 وی با بیان اینکه حرم مطهر حضرت معصومه (س) نمایشگاه بزرگی در حوزه‌های مختلف هنری برای نمایش آثار هنری اصیل است گفت: نگاه مسئولان حرم مطهر همواره این بوده که هرکس هنری دارد بتواند هنر خود را در خدمت اهل‌بیت استفاده کند و در این حرم مطهر به نمایش بگذارد.

مدیر عالی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به موضوع رمان «ده تن» که دررابطه‌با امام حسین (ع) است، گفت: امام حسین (ع) متعلق به زمان خاصی نیست و این توفیق بزرگی است که فردی بتواند با این قلم شیوا و زیبا دررابطه‌با امام حسین (ع) قلم بزند؛ ازآنجایی‌که ما انسان‌ها با قصه، خوب ارتباط برقرار می‌کنیم و زبان قصه را خوب می‌فهمیم هرچه در مورد امام حسین (ع) نوشته شود کم است.

 وی با اشاره به هجرت حضرت معصومه (س) از مدینه به قم و آثار و برکات این هجرت برای مردم ایران گفت: خوب است که هنرمندان نسبت به حضرت معصومه (س) و شخصیت ایشان بیشتر توجه کنند و آثاری به نام این حضرت نیز در خانه‌های مردم راه پیدا کند و مردم را بیشتر با ایشان آشنا کنیم.

 گفتنی است رمان «ده تن» که به همت انتشارات زائر روانه بازار نشر شده است در حرم مطهر بانوی کرامت رونمایی شد و علاقه‌مندان به تهیه این کتاب رمان که برگزیده سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی است، و به برهه زمانی یک سال بعد از واقعه عاشورا و افرادی که تا حدودی در این واقعه دخیل بودند، می‌پردازد می‌توانند این کتاب را از امروز به مدت ۳ روز با تخفیف ۴۰ درصدی خریداری کنند.

 علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به کتاب‌فروشی‌های مستقر در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) و یا کتاب‌فروشی‌های معتبر کشور مراجعه کنند و یا از طریق فروشگاه مجازی کتاب فاطمی به نشانی اینترنتی https://fatemibook.ir/ این کتاب را تهیه کنند.