پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها| یکسال از آغاز عملیات سرنوشت ساز “طوفان الاقصی” گذشت. ۳۶۵ روز پیش در چنین ایامی، جنبش مقاومت اسلامی “حماس”، عملیات همه‌جانبه و ترکیبی و بی‌نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از باریکه غزه علیه رژیم اشغالگر و تروریست و کودک‌کش صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز نمودند که به زلزله‌ای ویرانگر و شکستی تاریخی و بی‌سابقه تبدیل گردید. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در ایام آغازین عملیات طوفان الاقصی، تعبیر شکست «غیرقابل ترمیم» برای رژیم صهونیستی بکار برد و در ایام پایانی سال‌گشت آن عملیات، در خطبه عربی “جمعه نصر” فرمود : “مقاومت رژیم صهیونیستی را به ۷۰ سال قبل برگرداند که مهترین دغدغه اش حفظ موجودیت خود است”. بنابراین می توان دستاورد راهبردی عملیات طوفان الاقصی را “تحمیل شکستی ترمیم ناپذیر” به رژیم غاصب صهیونی و برگرداندن آن به وضعیت و شرایط هفت دهه گذشته یعنی به “مخاطره انداختن قطعی موجودیت رژیم اسرائیل” بر شمرد که امید است با حمایت ملت شجاع ایران و گروه‌های مقاومت برخاسته از درون امت بیدارشده‌ی اسلامی، به نابودی کامل آن رژیم جعلی و آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قدس شریف بیانجامد.

از این روی، استفاده از تعابیر شکست “ترمیم ناپذیر” و “وضعیت مرگ و زندگی” و تلاش برای حفظ “موجودیت” از سوی رهبر انقلاب، نشان می دهد که علی رغم کشتار بی رحمانه مردم مظلوم غزه و کسب موفیقت های تاکتیکی که رژیم غاصب اسرائیل با ترور فرماندهان ارشد حماس و حزب الله لبنان می خواست به عنوان پیروزی راهبردی برای خود نشان دهد. نه ترمیم شکستش می شود و نه تثبیت موجودیتش خواهد شد.

اکنون زمان مناسبی برای ارزیابی آثار مثبت و پیامدهای منفی این عملیات تاریخ ساز در قرن حاضر است. اما قبل از اینکه به نتایج و دستاوردهای عملیات سرنوشت ساز طوفان الاقصی بپردازیم. شایسته است اشاره به دلایل این عملیات غافلگیر کننده داشته باشیم؛ اینکه سال گذشته در چه شرایطی این جنبش اسلامی “حماس” دست به چنین عملیات فوق العاده ای علیه رژیم صهیونیستی زد و آن رژیم جعلی را به  سراشیبی نیستی کشاند؟، تفاوت های طوفان الاقضی با عملیات های قبلی جنبش حماس در چه بود؟

دلایل و تفاوت های عملیات طوفان الاقصی

گذشته از اشغال و ظلم و ستم طولانی مدت رژیم غاصب اسرائیل در سرزمین مقدس فلسطین که به بلندای بیش از ۷۰ سال بر  مردم فلسطین روا شده بود و هزاران تن از مردمان مظلوم فلسطین و باریکه غزه زیر شکنجه و کشارجمعی به شهادت رسانده بود. و هیچ نوعی فشار و ظلم و ستمی علیه این مردمان بی دفاع دریغ نکرده بود؛ در مقطع زمانی منتهی به ۷ اکتبر سال گذشته فلسطین و غزه با وضعیتی مواجه بود که شرایط و زمینه های آغاز یک عملیات غافلگیر کننده و بی سابقه ای را علیه این رژیم سفاک و ستمگر فراهم کرد؛ محاصره همه جانبه و کامل نوار غزه از سال ۲۰۰۷ تا کنون، تهدیدات مضاعف و مکرر رژیم صهونیست ها و تلاش برای اشغال بیشتر کرانه باغزه و فشار بیشتر، بسته شدن کامل همه گذرگاه های نوار غزه از دوهفته پیش از عملیات مذکور و هشدارهای مکرر مقاومت در این خصوص و هتک حرمت های متعدد به مسجدالاقصی از سویی و از طرفی تعطیلات عید “یوم کیپور” و ضعیف شدن ارتش رژیم صهیونی پس از اعتراضات داخل سرزمین های اشغالی،فرصت بی نظری را برای جنبش نجات بخش فلسطین حماس فراهم نمود که شکل طوفانی و رعدآسا ظرف ۲۰ دقیقه ۵ هزار انواع راکت و موشک را از نوار غزه تا تلاویو شلیک کند و سران و ارتش صهونیستی را   در یک حالت شوک و شکنندگی بی سابقه و همگان را در بهت و  تحسین فرو ببرد.

کم و کیف طوفان الاقصی با عملیات سابق تفاوت هایی داشت که به مواردی چون غافلگیری همه جانبه اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ارتش اسرائیل، کشیده شدن طوفان الاقصی به داخل مناطق اشغالی و القای ترس و نامنی شدید و فراگیر، و انجام عملیات با سه نیروی زمینی،دریایی و هوایی و نیز  می توان اشره کرد.

چندین برابر شدن ـآمار تلفات ساکنین سرزمین های اشغالی در مقایسه با سایر عملیات ها و کسب غنایم جنگی و نیز چند صد اسیر دراین عملیات از دیگر تفاوت های طوفان الاقصی با دیگر عملیات های حماس به شمار می رود.

پیامدها و دستاوردهای طوفان الاقصی

جهانیان اگرچه پس از طوفان الاقصی جنایت ها و پیامدهای منفی زیادی را، رفته رفته بر نوار غزه و مردمان مظلوم و مقاوم از سوی رژیم منحوس صهیونیستی، شاهد بودند و آمار بی سابقه شامل قریب به ۵۰ هزار شهید از زن و کودک و هزاران نفر مفقودی، ده ها هزار آواره، ویرانی و نابودی اغلب خانه ها و مناطق مسکونی غزه و تخریب زیرساخت های این منطقه بسیار پرجمعیت و ایجاد گرسنگی و قحطی مصنوعی و … از جنایات و  پیامدهای بسیار تلخ و تاسف بار، پس از این عملیات بی سابقه است؛ اما  دستاورها و پیروزی راهبردی این عملیات، مردم مقاوم غزه و نیروهای شجاع حماس را همچنان بر موضع مقاومتی شان پر استقامت نگه داشت و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب و جبهه مقاومت یک شکست قطعی و ترمیم ناپذیری را بر رژیم صهونیستی تحمیل کرد.

عملیات «طوفان الاقصی» از نگاه تحلیلگران نقطه عطفی در تحولات فلسطین بوده و ابعاد و پیامدهای عمیقی داشته که اثرات آن کماکان ادامه دار خواهد بود. اما آنچه که با گذشت یکسال مسلم است؛ اینکه توهم شکست ناپذیری ارتش و دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و قدرت بازدارندگی آن را در هم شکست و بار دیگر مساله فلسطین را به عنوان مساله اصلی جهان در کانون توجه ها قرار داد. با وارد شدن دیگر گروه های جبهه مقاومت اسلامی برای حمایت و دفاع از آرمان قدس و جلوگیری از نسل کشی و قتل عام بیش از پیش مردم غزه توسط رژیم خون آشام اسرائیل، موجودیت این رژیم جعلی را در معرض مخاطره جدی قرار گرفت. در این راستا دستاوردهای راهبردی فلسطینی ها در نبرد «طوفان الاقصی» را به شرح زیر می توان خلاصه کرد:

  1.  این عملیات اسطوره شکست ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی را از بین برد. موضوع مهمتر این است که این نبرد اسطوره قدرت اطلاعاتی فوق العاده رژیم صهیونیستی را نیز  با شکست روبرو کرد. این رژیم نتوانست زمان حمله را مشخص کند و به همین دلیل در آن شکست خورد.
  2. با این عملیات، معادله امنیتی و قدرت بازدارندگی که رژیم صهیونستی بر منطقه تحمیل کرده بود از هم فروپاشید. این فروپاشی چهره اسرائیل را در میان شهروندان صهیونیست خود برای مدت های طولانی مخدوش خواهد کرد. حتی اگر پس از جنگ باز هم این رژیم قدرت بازدارندگی خود را به شکل قبل احیا کند، این قدرت موقتی و مقطعی خواهد بود.
  3. در عملیات طوفان الاقصی برای نخستین بار از سال ۱۹۴۷ میلادی تاکنون، نبرد به داخل سرزمین های اشغال شده منتقل شد. این در حالی است که پیش از این جنگ ها در مناطق زیر کنترل فلسطینی ها رخ می داد. این امر نشان می دهد که مقاومت اسلامی از فاز دفاعی به فاز تهاجمی منتقل شده است.
  4.  طوفان الاقصی تنش ها را از مسائل فرعی و ساختگی به ریشه های اصلی آن بازگرداند. این تنش، جنگی میان اشغالگران ظالم و مردمی است که از اشغالگری و ظلم به ستوه آمده اند. این در حالی که پیش از این با امضای توافقنامه «اوسلو» بر روی مسائلی مانند اقتصاد تمرکز شده بود و مساله اصلی یعنی قضیه فلسطین به حاشیه رفته بود، اما اکنون مقابله با ظالمانِ مساله فلسطین در کانون توجهات قرار گرفته است.
  5. نبرد طوفان الاقصی بار دیگر مساله فلسطین را به عنوان مهمترین مساله جهان مطرح کرد. بدون تردید اکنون مساله فلسطین به رمز و نمادی برای همه آزادی خواهان جهان تبدیل شده است و مردم فلسطین و مساله آنها توانست به طور بی سابقه ای افکار عمومی جهانی را به سوی خود جلب کنند. درست است که این افکار عمومی هنوز نتوانسته است بر سیاست کشورها تاثیر بگذارد، اما نباید فراموش شود که موضوع فلسطین به طور فزاینده ای مورد تایید نسل های آینده ای است که در دوره ای نه چندان دور بر سیاست کشورهای خود تاثیر گذار خواهند بود.
  6. طوفان الاقصی روایت هایی که نظام های ارتجاعی عربی و رژیم صهیونیستی با هزینه میلیاردها دلار طی چند دهه گذشته ساخته بودند، از بین برد. این نظام ها پس از این نیاز به میلیون ها روایت دارند تا این اتهام را به مردم فلسطین وارد کنند که زمین های خود را فروخته اند. از این به بعد هرگونه عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی اگر هم به وقوع بپوندد، مردم کشورهای عربی آن را نخواهند پذیرفت.
  7. عملیات طوفان الاقصی کشورهای غربی و منطقه و رژیم صهیونیستی را از این توهم که مساله فلسطین پایان یافته است، بیدار کرد. بی تردید این جنگ سبب خواهد شد که کشورهای جهان به دنبال راه حل سیاسی مطلوبی برای حل مساله فلسطین باشند. در نهایت این جنگ سبب می شود مردم فلسطین با مقاومت و ایستادگی به خواسته ها و آرمان های خود برسند.
  8. اثبات و انعکاسِ جهانی و بی‌سابقۀ مظلومیت مردم غزه با انتشار گسترده تصاویر شهادت مردم عادی و به‌ویژه زنان و کودکان و نوزادان و حتی جنین‌ها و افشای جنایات وحشیانه و گستردۀ صهیونیست‌ها علیه آنها و ایجاد موج بی‌سابقۀ محکومیت این جنایت‌ها از یک‌سو و همدردی و همبستگی با ملت مظلوم فلسطین از سوی دیگر در سرتاسر جهان. تحولات غزه، بیش از گذشته ثابت کرد که رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از اصول اخلاقی پایبند نیست. این آگاهی و بیداری موجب ایجاد یک خیزش بی‌سابقه جهانی علیه رژیم اشغالگر قدس و باز شدن افق‌های جدید در مقاومت اسلامی. طوفان الاقصی مردم آزاده جهان را در بیش از ۶۰ کشور دنیا به خیابان کشانده و شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را طنین‌انداز کرده است.
  9. اسارت و هلاکت بی سابقه نظامیان اسرائیلی: اسارت ده‌ها نظامی صهیونیست که در بین آنها شمار زیادی افسر ارشد از جمله چندین ژنرال وجود دارد، از دستاوردهای مهم طوفان الاقصی است.کشته و معلول شدن هزاران نظامی اسرائیلی از جمله فرماندهان و افسران عالی رتبه، از مهم‌ترین دستاوردهای طوفان الاقصی است.
  10. طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست. در مجموع، نابودی کامل اقتصاد گردشگری، سقوط بورس، تنزل ارزش شِکِل، تعطیلی هزاران شرکت اسرائیلی، بحران اشتغال و بیکاری قطعی یک پنجم صهیونیست‌ها، کاهش ۵۰ درصدی درآمد شرکت‌های رژیم، تعطیلی یک‌سوم کسب و کارها، خسارت چندین میلیارد دلاری جنگ و ضربه بی‌سابقه به صنعت توریسم از جمله رهاوردهای طوفان الاقصی است .منابع مالیِ سرمایه‌گذاران همچنان از اسرائیل فرار کرده و خارج می‌شوند به گونه‌ای که از زمان جعل اسرائیل بی‌سابقه است.
  11. ایجاد انشقاق در بین مقامات رژیم صهیونیستی و متحدان اسرائیل و کمرنگ‌تر شدن حمایت‌های‌شان واقعیت دیگری است. بارزترین مؤیدِ این واقعیت، تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۶ فروردین ۱۴۰۳ با رای مثبت ۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل و رأی ممتنع آمریکا بود. این قطعنامه انزوای سیاسی و بی‌سابقه رژیم صهیونیستی را نشان داد. این مسئله نشان می‌دهد که جایگاه اسرائیل در آمریکا دیگر مانند گذشته قدرتمند نیست.
  12.  ضربات فلج‌کننده سایبری به سامانه‌های مدیریتی، امنیتی و اقتصادی و زیر ساختیِ صهیونیست‌ها وارد شده است. ارتش رژیم اشغالگر قدس با وجود برخورداری از آخرین تکنیک‌های نظارت، شناسایی، جاسوسی و پیگیری نتوانسته است اطلاعاتی از تونل‌های اصلی در غزه و مقر رهبران مقاومت و محورهای حرکت رزمندگان مقاومت به دست بیاورد و این مسئله آن را در یک وضعیت «کوری اطلاعاتی» قرار می‌دهد.
  13. قرار گرفتنِ صهیونیست‌ها در سراشیبی نابودی: رژیم صهیونیستی با بدترین بحران و شکست و تهدید ماهیتی از زمان تاسیسش مواجه است .اثبات ماهیت استکباری و آپارتاید رژیم صهیونیستی به صورت بی‌پرده و آشکار و روشن‌تر از قبل برای جهانیان.در حال حاضر موجودیت صهیونیسم و اسرائیل بیش از هر زمان دیگری دچار افول و سقوط گردیده است و مبارزه با اسرائیل به طور بی‌سابقه‌ای گسترده‌تر و جهانی‌تر گردیده است.طوفان الاقصی روند افول غرب و آمریکا و در سراشیبی سقوط و نابودی قرار داشتنِ رژیم صهیونیستی را شتابان‌تر و آشکارتر نمود. طوفان الاقصی خسارات راهبردی به پروژه آمریکا و اسرائیل در منطقه زد و اسرائیل را در لبه پرتگاه و سقوط نهائی و نابودی قرار داد و آشکارتر از همیشه ثابت کرد که رژیم صهیونیستی سست‌تر از خانه عنکبوت است.
  14. مردم غزّه با ایستادگی خودشان اسلام و قرآن را ترویج کردند. در اطراف دنیا، انسان‌های جست‌وجوگر می‌خواهند ببینند این عاملی که مبارز فلسطینی را این‌جور در صحنه نگه می‌دارد چیست، این اسلام چیست؟ اسلام را معرّفی کردند؛ در خیلی از چشم‌ها، قرآن را محبوب کردند. بازتاب جنبۀ قرآنیِ مبارزات و زندگی مردم فلسطین در جهان و بازتاب گستردۀ جلوه‌های قرآنیِ زندگی مردم غزه در فضای رسانه‌ای، بعد از آغاز طوفان الاقصی بسیار مشهودتر از قبل بوده است. طوفان الاقصی، حقّانیّت تشکیل جبهه مقاومت را نشان داد. نشان داده شد که حضور جبهه مقاومت در منطقه جزو حیاتی‌ترین مسائل است؛ روزبه‌روز هم باید جبهه مقاومت تقویت شود. صبر تاریخی مردم غزه در مقابل جنایت‌ها و وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل غرب انجام می‌شود، یک پدیده عظیم است که حقیقتاً به اسلام عزت بخشیده و موضوع فلسطین را علی‌رغم خواست دشمن، به مسئله اول جهان تبدیل کرده است.

آنچه که امروز در غزه در جریان است، از جهاتی تکرار حادثه کربلا است و به‌رغم همه سختی‌ها و توطئه‌ها، مردم غزه در کنار نیروهای مقاومت توانسته‌اند با ایستادگی کم‌نظیر خود، طراحی آمریکا و رژیم صهیونیستی و حامیان آنها را برای نابودی مقاومت با شکست مواجه کنند. مردم غزه و نیروهای مقاومت بر استمرار ایستادگی تا پیروزی نهائی مصمم هستند و به لطف خداوند با حمایت جبهه مقاومت از جمله ایران اسلامی، پیروزی نهائی در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد.

حجت الاسلام محمدباقر مشکاتی